RWDM Forum

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
RWDM Forum

5 posters

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Feb 16, 2018 10:05 am

    HLN 16-2-2018

    Sindou Cissé "Ik heb het hier uitstekend naar mijn zin"

    Het bestuur van RWDM, met voorzitter Thierry Dailly op kop, is reeds volop bezig met de sportieve uitbouw van de ploeg voor volgend seizoen. Tenzij er een serieuze aardbeving zou plaatsvinden, speelt de club uit Molenbeek dan in de hoogste amateurreeks.

    De meeste spelers die vorig seizoen werden aangetrokken, hebben nog een doorlopend contract: Timmermans, Sadin, Geoffrey Cabeke, Vincent Vandiepenbeeck, Mbuba en Bova om de belangrijkste te noemen. De club en de technische staf hebben ook veel vertrouwen in Sindou Cissé. Precies daarom kreeg de offensieve middenvelder recent een nieuw, verbeterd contract van één seizoen plus één jaar met optie.

    "Ik ben enorm opgetogen dat deze warme club met mij verder wil. De onderhandelingen over een nieuw contract zijn correct verlopen. Of ik dan geen aanbiedingen van andere clubs heb gekregen? Dat is nu niet meer aan de orde. Aan het einde van dit seizoen zal ik drie seizoenen bij RWDM zijn. Ik heb in die periode al veel spelers zien komen en gaan, maar sinds dit seizoen is er duidelijk veel meer stabiliteit in de ploeg. Ikzelf ben lang nog niet uitgekeken op deze club. Integendeel, ik voel me hier goed en heb het uitstekend naar mijn zin. De supporters draag ik in mijn hart, want ondanks mindere periodes die ik heb gekend sinds ik hier ben aangekomen, scanderen ze vaak mijn naam."

    Impact van coach Brncic

    Sindou Cissé heeft naar eigen zeggen veel progressie gemaakt dit seizoen. "Op het veld staan met goeie of betere spelers gaat je niveau zeker naar omhoog krikken. Je gaat ook sneller luisteren naar jongens die op een hoger niveau hebben gevoetbald. Maar het is toch vooral trainer Drazen Brncic die van mij een betere en completere voetballer heeft gemaakt. Techniek en snelheid had ik, maar hij heeft me doen inzien dat mijn rendement voor de ploeg niet altijd voldoende was. Hij verweet me vooral dat ik de bal veel te lang aan mijn voet hield terwijl er veel andere oplossingen waren. Die raad heb ik opgevolgd."

    "Ik was vorige zondag heel blij dat ik na enkele weken bankzitter te zijn geweest, opnieuw in de basis stond. Zondag tegen Solières Sport hoop ik opnieuw aan de aftrap te verschijnen, maar als dat niet zo is, zal ik sowieso de keuze van de coach respecteren."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Feb 19, 2018 9:53 am

    HLN 19-2-2018

    Titel komt steeds dichterbij

    RWDM heeft gedaan wat het moest doen om op titelkoers te blijven. Thuis tegen Solières pakte het zijn tiende zege op rij. Met zijn twee doelpunten had Mbuba een groot aandeel in de negentiende seizoenszege

    In vergelijking met de wedstrijd op Hamoir vorige week moest trainer Drazen Brncic zijn basisploeg noodgedwongen wijzigen op één plaats. De geschorste Mabika werd vervangen door Liard. De leider in de tweede amateurklasse C begon gretig aan de partij. Ondanks een dubbele afweergordel bij de bezoekende ploeg kon Bova al vroeg in de match na een knappe collectieve actie de bal op de buitenkant van de verste paal knallen. Nog voor het eerste kwartier verstreken was, leidde RWDM toch met 1-0 na een omgezette strafschop van Brouckaert, nadat Mbuba door Thiaw was neergehaald in de grote rechthoek.

    De vrijstaande Mbuba kon bij het ingaan van het derde kwartier de thuisploeg op 2-0 brengen nadat een schot van Bova ongewild werd gedevieerd door de ingevallen Damblon. In het zicht van de rust kon Ngangué zwaar uithalen, maar de bal zoefde centimeters over de dwarsligger.
    Kort na de rust ontsnapte Solières aan de 3-0 toen een kopbal van Mbuba na een hoekschop op de dwarsligger uiteenspatte. Halfweg de tweede periode 'vergaten' zowel Bova als Mbuba een voorzet van Damblon in doel te verlengen.

    Een kwartier voor tijd werd het zowaar 2-1 via Timmermans die zijn eigen doelman Sadin vakkundig klopte. Opnieuw spanning in de match en Solières ging iets meer druk ontwikkelen. Op een snelle counter via Mbuba kon Bova een gemeten voorzet geven naar Damblon, die er met het hoofd 3-1 kon van maken. De Molenbeekse honger naar meer doelpunten was daarmee niet over. Twee minuten voor tijd werd Ba mooi de diepte ingestuurd. Hij kon vervolgens de bal voor doel brengen, waar Mbuba moederziel alleen stond om zijn tweede van de avond binnen te knallen.

    RWDM: Sadin, A. Cabeke; Haidara, Timmermans (85' Rivituso), Vandiepenbeeck; Brouckaert, Liard (82' Ba), Cissé (28' Damblon), Ngangué, Bova; Mbuba.

    Solières Sport: Pire, Genderme, Dethier (64' Nuozzi), Mwemwe, Czaguel (73' Guillaume), Dury, Bourard, Thiaw, Toussaint, Diakho, Segniagbeto (81' Macalli).

    Doelpunten: 12' Brouckaert (1-0, strafschop), 31' Mbuba (2-0), 74' Timmermans (2-1, owngoal), 80' Damblon (3-1), 88' Mbuba (4-1).

    Gele kaart: Thiaw.

    Rode kaart: 84' Thiaw (2x geel).

    Toeschouwers: 2200.

    "Slechts een vijftal minuten in problemen"

    RWDM blijft de zeges aan elkaar rijgen. Tegen Solières boekte het zijn negentiende overwinning van het seizoen. Trainer Drazen Brncic was tevreden met de drie punten. "We werden een vijftal minuten in de problemen gebracht. En dan hebben we daar nog zelf voor gezorgd door Solières Sport tot op 2-1 te laten terugkomen", verklaarde de Kroaat na afloop.

    "Gelukkig hebben we niet te lang in die moeilijke situatie gezeten, want na de 2-1 hebben we redelijk snel de 3-1 kunnen maken, waardoor de zege niet meer in gevaar is geweest. Ik stel vast dat we de laatste weken moeilijk onze wil kunnen oplegge van de eerste tot de laatste minuut. Dat was vorige week op Hamoir zo en dus ook afgelopen zaterdag tegen Solières. We blijven winnen en dat is nu het belangrijkste. De maanden januari en februari zijn heel moeilijk, maar die zijn we dus heel goed doorgekomen. Waarom Cissé naar de kant is gehaald? Hij had last van zijn enkel en ik wilde geen risico's nemen. Komende weekend oefenen we op RJ Waver om in het juiste ritme te blijven."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Feb 21, 2018 10:53 am

    HLN 21-2-2018

    Jean-François Mbuba "Niet bezig met topschutterstand"

    RWDM is nog slechts veertien punten verwijderd van de tweede opeenvolgende titel na de 4-1-overwinning tegen Solières Sport vorige zaterdag. Jean-François Mbuba lokte niet alleen een penalty uit waaruit Brouckaert kon scoren, maar knalde er ook zelf twee tegen de netten.

    Met deze goals brengt Mbuba zijn aantal op zestien stuks. "Ik ben heel blij als ik kan scoren en daardoor punten kan pakken voor de ploeg, maar voorts ben ik niet bezig met de topschutterstand. Ik ben ook tevreden als ik een ploegmaat kan laten scoren."

    Voor het seizoen had Mbuba nochtans laten ontvallen dat hij dit seizoen graag twintig keer zou willen scoren. Hij lijkt goed op weg om die ambitie waar te maken. "RWDM heeft me naar Molenbeek gehaald om mee te helpen de ambities van de club waar te maken. Ik denk dat we niet ver meer van ons doel verwijderd zijn. We zouden vals bescheiden zijn als we niet durven zeggen dat we voluit voor die titel gaan. Maar zoals de coach telkens keer opnieuw zegt: die titel krijg je niet. Integendeel, die moet je verdienen, zelf afdwingen door elke wedstrijd het beste van jezelf te geven. Niet alleen als individu, ook als ploeg."

    Afgelopen zaterdag moest RWDM na de aansluitingstreffer een versnelling hoger schakelen om de drie punten veilig te stellen. "In de eerste helft had onze opponent bijna geen bal geraakt, maar door een misverstand brachten we zelf spanning in de match. Maar deze groep is ervaren genoeg om rustig te blijven. Dat is de sterkte van deze ploeg. Anders kan je geen tien zeges op rij boeken."

    Komend weekend komt RWDM niet in actie voor de competitie. Om in het ritme te blijven, wordt er wel een oefenwedstrijd gespeeld tegen Racing Jet Waver, een ploeg uit derde amateurklasse. "Ik denk dat het goed is om één wedstrijd per week te kunnen spelen, kwestie van in het juiste ritme te blijven, zodat we klaar zijn voor de wedstrijd op Walhain, onze komende tegenstander in de competitie over twee weken."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Mar 03, 2018 10:20 am

    HLN 3-3-2018

    "Er staan als trainer me nodig heeft"

    Zondag hervat RWDM de competitie op het veld van Walhain. In de heenwedstrijd zegevierde Molenbeek met ruime 7-2-cijfers. "We gaan Walhain echter niet onderschatten. We hebben immers ook genoteerd dat onze volgende opponent een twaalf op vijftien heeft gepakt en alleen verloor tegen FC Luik", merkt tweede doelman Miguel Santos Pravos op.

    RWDM laat niets aan het toeval over. De voorbije twee weken werd normaal getraind. En om in het ritme te blijven, werd tijdens het competitieloze voetbalweekend een oefenpot ingelast. Op het veld van RJ Waver werd het vorige zaterdag liefst 1-7. Miguel Santos Pravos stond nog eens onder de lat bij RWDM.

    "Dat ik nog geen minuut speelde en nauwelijks op de bank zit tijdens een wedstrijd, is de keuze van de trainer. Hij verkiest liever vier veldspelers dan er drie plus een doelman. Onze trainer wil meer wisselmogelijkheden hebben met veldspelers. Ik kan niet anders dan zijn keuze te aanvaarden, maar echt leuk is dat natuurlijk niet. Intussen heb ik me wel verzoend met deze situatie. Elke wedstrijd doe ik wel de opwarming mee, want stel dat er toch iets met Anthony Sadin gebeurt voor de match, dan zal ik alsnog in het doel moeten staan. Indien Sadin gewoon kan starten, ga ik me douchen na de opwarming en neem ik plaats in de tribune. En het spreekt voor zich dat ik de ploegmaten zal aanmoedigen."

    Miguel Santos Pravos verklaart dat hij zich nog steeds kan opladen voor elke training en wedstrijd. "We hebben een heel toffe groep en met de club heb ik een financieel arrangement gevonden wat de pijn verzacht als ik niet op de bank kan zitten. Weet je, ik blijf keihard trainen en me focussen omdat ik er wil staan op het moment dat de trainer me nodig heeft. Ik hoop echter dat Sadin heel het seizoen zonder blessures kan
    uitspelen of niet geschorst geraakt, want hij is zeker een solide keeper."

    Over de toekomst is nog niet gesproken. "We concentreren ons nu op de titelstrijd", geeft Santos Pravos aan. "En als RWDM promoveert naar de eerste amateurklasse, dan kan ik me niet voorstellen dat een trainer geen tweede doelman op de bank zet. Los daarvan zal ik ook elk aanbod van andere clubs bestuderen, want uiteindelijk wil je als keeper natuurlijk zoveel mogelijk spelen", klinkt het eerlijk.

    Voor de trip naar Wallonia Walhain is Rivituso (enkel) out. Anthony Cabeke is twijfelachtig.

    Selectie: Sadin, A. Cabeke (?), Haidara, Timmermans, Vandiepenbeeck, Brouckaert, Mabika, Cissé, Liard, Bova, Mbuba. Damblon, Ba, Geoffrey Cabeke, Ngangué, Simon
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Mar 05, 2018 9:51 am

    Nieuwsblad 5-3-2018

    “RWDM stroomt door mijn lijf”

    Voetbalclub RWDM kan voortaan rekenen op de vocale steun van RWDM Forever Geraardsbergen, de eerste Vlaamse fanclub van de Molenbeekse ploeg. De aftrap werd gegeven in supporterslokaal 't Fonteintje in Goeferdinge.

    Supporteren voor voetbalclub RWDM, het zit Pascal Van Cauwenberge in het bloed. Hij is de bezieler van de nieuwe fanclub RWDM Forever Geraardsbergen. Voor Pascal en zijn voetbalmaten is dit het ultieme eerbetoon aan hun favoriete ploeg.

    “Ik ben al sinds 1973 supporter van RWDM. Mijn vader nam mij toen mee naar een match en ik was meteen verkocht. Sindsdien stroomt RWDM door mijn lijf.”

    Pascal trekt geregeld naar het Edmond Machtensstadion in Molenbeek om zijn club aan te moedigen tijdens de thuiswedstrijden. “Maar het gaat mij om veel meer dan het sportieve aspect. RWDM is een echte familieclub en er is altijd veel ambiance. Voor een thuiswedstrijd dagen er steevast 4.000 supporters op en op verplaatsing gaan tot 800 mensen mee. Ooit trokken we met de trein naar het stadion, nu met de auto en binnenkort gaan we met de bus met aan boord de leden van fanclub RWDM Forever Geraardsbergen. Daar kijk ik nu al naar uit.”

    Die fanclub werd vrijdagavond boven de doopvont gehouden in café 't Fonteintje in Goeferdinge. “De uitbaters Peter Lemagie en Stephanie Capelle steunen ons, dat is leuk.”

    Bij de opstart van RWDM Forever kwam ook Anthony Sadini opdagen, de keeper van RWDM. “Een flamboyante kerel, vol tattoos. Een kleurrijke figuur voor wie de mensen naar het stadion komen. Het is vooral een lieve gast en hij is peter van onze club.”

    Het is in elk geval de eerste fanverening in Vlaanderen van de Brusselse voetbalclub. “RWDM leeft in onze regio, we hebben al leden van zowat overal. Een grootschalige club moet het niet worden, wel een gezellige vereniging waar voetbal en ambiance hand in hand gaan.”

    En superfan Pascal verzekert dat iedereen welkom is bij RWDM Forever. “Wij zijn supporters van RWDM met respect voor mekaar en de anderen. Zonder tegenstander heb je geen voetbalmatch.”


    HLN 5-3-2018

    RWDM pakt uit met twintigste seizoenszege

    Op en tegen Walhain pakte de club uit Molenbeek zijn twintigste zege, de elfde op rij al. Grote uitblinker bij de ploeg van trainer Brncic was Mbuba, die telkens in het derde kwartier van iedere speelhelft kon toeslaan. Zijn eerste scoorde hij ruim vijf minuten voor de rust op aangeven van Anthony Cabeke, de tweede een klein tien minuten voor tijd op aangeven van Ba, die in de basis stond omdat Brouckaert geschorst was. Helemaal in de slotfase lukte Walhain bijna nog de aansluitingstreffer, maar die werd onbegrijpelijk gemist.

    W. Walhain: Belin, Legrand, Tietcheu, Martin (79' Pletinckx), Kocabas, Rosy, Sefgijni (72' Chalal), Guilmont (65' Provost), Salumu, Bernier, Moors.

    RWDM: Sadin; A. Cabeke, Haidara, Timmermans, Vandiepenbeeck (70' G. Cabeke); Mabika, Cissé, Liard; Ba, Mbuba (88' Damblon), Bova (80' Simon).

    Doelpunten: 38' Mbuba (0-1), 83' Mbuba (0-2).

    Geel: Tietcheu, Moors, Ba, Mbuba, A. Cabeke
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Mar 07, 2018 1:56 pm

    HLN 7-3-2018

    "Zelfs spits Mbuba verdedigt mee"

    RWDM heeft zich niet laten verrassen op het veld van Walhain, dat aan een sterke opmars bezig was. De Waals-Brabantse club moest na Luik ook de duimen leggen tegen RWDM, dat verdiend met 2-0 won, maar makkelijk met forfaitcijfers had kunnen zegevieren. RWDM heeft nog elf punten nodig voor een nieuwe titel.

    Aanvaller Jean-François Mbuba was met zijn twee treffers de grote uitblinker. Hij brengt zijn totaal op 18 stuks in 21 wedstrijden. "Mbuba was de afwerker van dienst", corrigeert trainer Drazen Brncic, "want al mijn spelers waren uitblinkers", verduidelijkt de Molenbeekse coach. "We waren met de nodige ernst naar Walhain afgereisd, want we waren beducht voor een op sportief revanche belust Walhain, dat in de heenwedstrijd

    een 7-2 had gekregen van ons. Mijn jongens hebben de match beheerst van de eerste tot de laatste minuut. En dit op een manier die ik heel graag zie in het voetbal. Collectief waren we een hecht team, dat in blok aanviel en in blok verdedigde. Dat is modern voetbal spelen. Ik zag Mbuba soms heel diep terugvallen om mee te verdedigen. Knap van hem, want dat betekent dat hij collectief denkt en niet op persoonlijk succes uit is."

    Progressiemarge

    Ondanks zijn achttien doelpunten is hij nog geen topschutter van de reeks. "Jean-François heeft nog veel progressiemarge, maar dat hij toch al zoveel keer kon scoren, heeft natuurlijk ook te maken met het collectief. Hij is heel goed omringd door stuk voor stuk goede voetballers, die net als hij telkens opnieuw alles uit de kast halen om die overwinning te pakken. Wat ik tegen Walhain zag, stemt me zeer optimistisch voor de komende wedstrijden. Nu we zo dicht bij een tweede titel op rij staan, mogen we niets aan het toeval overlaten. We blijven dus keihard trainen en ik ben blij dat ik alleen maar fitte spelers heb, waardoor de concurrentie ook in de laatste rechte lijn groot blijft. We moeten geconcentreerd blijven, want Luik laat de laatste weken ook geen steken en punten meer vallen. Wij kunnen ons nog een misstap veroorloven. Als het van mij afhangt, gaan we nog voor zes zeges op rij", klinkt trainer Drazen Brncic heel strijdvaardig.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Mar 10, 2018 10:19 am

    HLN 10-3-2018

    "Titel mag ons niet ontglippen"

    Voetbal RWDM krijgt zaterdagavond het bezoek van Rebecq. Beide ploegen speelden vorig seizoen nog een reeks lager. Na een spannende titelstrijd werd RWDM kampioen door een beter doelsaldo. Rebecq promoveerde verdiend via de eindronde. Kan RWDM sportieve revanche nemen voor de 0-1-nederlaag vorig seizoen?

    Vele RWDM-supporters zullen zich de terugwedstrijd vorig seizoen in het Machtensstadion nog heel goed herinneren. In een goed gevuld stadion werd de toenmalige leider op zijn waarde geklopt, waardoor uitdager Rebecq haasje-over deed en leider werd.

    "Maar ook de zware nederlaag in Waver hypothekeerde heel fel onze titeldromen", herinnert huidig voorzitter Thierry Dailly zich nog heel goed. "Er was een mirakel nodig van Waterloo, dat tegen de degradatie streed, om ons aan de titel te helpen. En het wonder geschiedde ook. Dat is nu zo mooi aan voetbal. Je bent nooit zeker tot het mathematisch vaststaat. Daarom ook blijven we als club op onze hoede. Toegegeven, op zes speeldagen van het einde staan we er goed voor. En we zijn de moeilijke maanden januari en februari heel goed doorgekomen. We hebben ondanks een moeilijk programma geen enkel punt verloren in die periode. Maar toch weiger ik al victorie te kraaien. Gelukkig blijft iedereen met beide voeten op de grond staan."

    "Wat ik vanavond tegen Rebecq verwacht? We zijn onze supporters en sponsors verschuldigd voluit voor de zege te gaan, want de titel mag ons echt niet ontglippen. Rebecq is echter kwalitatief beter dan zijn positie in de rangschikking laat vermoeden. Opletten dus."

    Willens nillens moet de Molenbeekse voorzitter ook al aan de toekomst denken. "Ons licentiedossier voor de eerste amateurklasse was op tijd binnen bij de bond, waar we steeds raad konden vragen. We hebben er met heel wat mensen aan gewerkt. En dat was ook nodig gezien de omvang. Als ik me niet vergis, telt het dossier ruim driehonderd pagina's. De grootste veranderingen voor volgend seizoen? Een professionelere omkadering in alle geledingen van de club, met onder meer een permanent bezet secretariaat. Maar ook op het commerciële vlak en qua veiligheid moeten en willen we een tandje bijzetten. Een professionele werking is echt noodzakelijk als je in de eerste amateurklasse actief bent", vindt de president.

    Voor de thuiswedstrijd tegen Rebecq keert Brouckaert terug uit schorsing. Rivituso is geblesseerd

    Selectie: Sadin; A. Cabeke, Haidara, Timmermans, Vandiepenbeeck; Brouckaert, Mabika, Cissé, Liard, Bova; Mbuba. Damblon, Ba, Geoffrey Cabeke, Ngangué, Simon.

    Nieuwsblad 10-3-2018

    “Rebecq verdient het niet om onderaan te staan”

    Anthony Bova staat vanavond oog in oog met zijn ex-ploeg Rebecq. “Net als in de heenmatch doet het mij wel iets om tegen Rebecq te spelen. De wedstrijd zal wel anders aanvoelen dan vorig seizoen”, aldus de 28-jarige Fransman. “In de vorige jaargang was het duel tussen RWDM en Rebecq een regelrechte topper. Nu is de kloof tussen de twee ploegen te groot om van een beladen match te spreken. Bij Rebecq zullen ze meer achterom kijken dan naar boven. Nochtans hadden ze zich versterkt met het doel om bovenin mee te doen. Ze hebben best wel een leuke ploeg en ik weet van een paar ex-ploegmaats dat ze op een domme manier punten hebben verloren. Ze verdienen niet om onderaan te staan.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Mar 12, 2018 9:37 am

    HLN 12-3-2018

    Mbuba legt er vier in het mandje

    RWDM maakte afgelopen zaterdag brandhout van Rebecq. De 6-1-score zegt alles over de waardeverhoudingen tussen beide clubs. Jean-François Mbuba behoorde met zijn vier doelpunten alweer bij de - vele - smaakmakers in het Brusselse team.

    De match kon niet beter beginnen voor de leider uit Molenbeek, want al na ruim vijf minuten stond het 2-0. Na tien seconden zorgde Mbuba voor de 1-0 op aangeven van Brouckaert en vijf minuten later verdubbelde de topschutter op een gemeten voorzet van Cissé.

    Via een penalty kon Cordaro voor de 2-1 zorgen. Balverlies van Cissé halfweg leidde bijna de 2-2 in, maar het schot van Figys zoefde naast het doel. Kort ervoor en kort erna werd Rebecq van een derde doelpunt gespaard toen de bal telkens op het doelhout terecht kwam na pogingen van Brouckaert en Mbuba. Op het einde van het tweede kwartier werd het dan toch 3-1 via een kopbaldoelpunt van Mbuba op een voorzet van Bova. In het zicht van de rust werd het zelfs 4-1 met een knal van Bova.

    Het was wachten tot ruim een kwartier voor tijd om de eerste opwinding van de tweede periode te zien. Nadat een vrijschop van Bova tegen de paal was beland, kon Simon na de hoekschop die daarop volgde met een knal vanop 25 meter voor de 5-1 zorgen. En niet veel later volgde nummer zes voor de thuisploeg nadat een afgeweken bal pal voor de voeten kwam van Mbuba, die zijn vierde van de avond scoorde. Een klein tien minuten voor tijd kreeg Rebecq een zeer lichte strafschop toegekend, maar doelman Sadin pakte de strafschop van Cordaro. Aan de overzijde miste invaller Damblon een opgelegde kans vanop vijf meter op aangeven van Bova.
    Brncic heel tevreden

    Na afloop kon je de uitbrander van de bezoekende voorzitter in de vestiaire van Rebecq tot ver buiten Brussel horen. Andere taferelen bij RWDM natuurlijk. "Ik ben heel tevreden met wat de spelers hebben laten zien tegen Rebecq", zegt RWDM-trainer Drazen Brncic. "Ja hoor, ik ben heel trots op hen. Als je met deze ruime cijfers kan winnen tegen Rebecq, dan ben je niet toevallig leider. Toegeven, de 2-0 na ruim vijf minuten heeft ons geholpen. Wat me vooral plezier heeft gedaan, is dat we gescoord hebben uit fases die we op training inoefenen, zoals de voorbereiding van het eerste doelpunt", lacht Brncic, die tot kalmte aanmaant.

    "We ruiken de titel, maar we hebben hem nog niet. Ik wil het lot niet tarten en wil de vijf resterende wedstrijden allemaal winnen. Wanneer we kampioen worden, is van ondergeschikt belang. Liefst zo snel mogelijk en als het kan voor eigen volk, maar dan moet Luik de komende wedstrijden steken laten vallen. Dat zie ik niet gebeuren."

    RWDM: Sadin; A. Cabeke (58' Ba), Timmermans, Vandiepenbeeck, G. Cabeke; Brouckaert, Mabika, Cissé (58' Simon), Liard, Bova; Mbuba (77' Damblon).

    Rebecq: M. Figys, Verhaeren (69' Fixelles), Hospied, Cordaro, Herbecq, Sobotca, Kore, Delsanne, Wallaert, Attey, G. Figys.

    Doelpunten: 1' Mbuba (1-0), 6' Mbuba (2-0), 8' Cordaro (2-1, penalty), 28' Mbuba (3-1), 44' Bova (4-1), 72' Simon (5-1), 75' Mbuba (6-1).

    Geel: Vandiepenbeeck; Wallaert, Verhaeren, Timmermans, Gil Figys, Demolie.

    Toeschouwers: 3000
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Mar 13, 2018 9:50 am

    Nieuwsblad 13-3-2018

    Anthony Cabeke: “Hele week getraind op openingsdoelpunt”

    RWDM had tegen Rebecq amper zeven seconden nodig om de score te openen. Een lange bal van Liard werd doorgekopt door Brouckaert en belandde via Mbuba in doel. “Dat doelpunt was geen toeval”, aldus aanvoerder Anthony Cabeke. “We hadden er de hele week op getraind. De trainer weet dat Liard een perfecte lange bal kan trappen, dat Brouckaert goed is in de lucht en dat Mbuba aanvoelt waar hij moet lopen: extra leuk als zo'n voorspelling uitkomt. Met die snelle goal maakten we het ons makkelijk. Ons stadion is sowieso een hel voor de bezoekers, Rebecq kreeg een mokerslag. We toonden gewoon wie aan de leiding staat.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Mar 14, 2018 8:05 am

    Nieuwsblad 14-3-2018

    Marka:“Natuurlijk wil ik dat de Voetbalbond mijn nummer kiest”

    Met It's Only Football brengt Linkebekenaar Marka een hymne voor de Rode Duivels uit. “Uiteraard zou ik graag hebben dat de Voetbalbond mijn nummer kiest als nieuw WK-lied.” Rapper Damso zou het lied maken, maar dat plan werd onder druk afgeblazen wegens de seksistische reputatie van de man.

    De Koninklijke Belgische Voetbalbond besliste vorige week om de samenwerking met de Brusselse rapper Damso stop te zetten. De man mocht het lied maken dat de Rode Duivels zou steunen op weg naar en tijdens het komende WK voetbal in Rusland.
    Onder druk van de Vrouwenraad en de sponsors van de Rode Duivels werd de samenwerking met de artiest stopgezet, wegens eerdere seksistische teksten. De Voetbalbond besloot na de heisa dat de Rode Duivels dit jaar geen WK-nummer zouden krijgen.

    Maar nu duikt het nummer ‘It’s Only Football’ op van Serge van Laeken, bekend als Marka van de groep Allez Allez én als vader van zangeres Angèle en van rapper Roméo Elvis, die deze zomer allebei op de affiche van Rock Werchter staan.
    “Het was in eerste instantie absoluut niet de bedoeling om dit nummer nieuw leven in te blazen”, vertelt de man. “Maar via sociale media en mail kreeg ik veel vragen om het nummer, dat ik twee jaar geleden voor het Europees kampioenschap voetbal had geschreven, vanonder het stof te halen.”

    “Ik heb It's Only Football daarna weer op het internet gegooid en daar kwamen zeer positieve reacties op.”
    Het nummer van Marka werd gemixt door de Luikse dj Labiur en is gebaseerd op het
    nummer ‘It’s Only Rock ‘N’ Roll’ van The Rolling Stones. “Het is een heel positief nummer”, zegt de Brusselse artiest. “Het vertelt dat we zot gaan worden tijdens het wereldkampioenschap, maar relativeert tegelijk: het is maar voetbal.”

    “Bovendien is het nummer door een man gemaakt en door een vrouw gemixt”, zegt Marka met een knipoog. De heisa rond rapper Damso en zijn vrouwonvriendelijke nummers heeft de man nochtans niet echt gevolgd.

    “Dat is mijn zaak ook niet. Wie ben ik trouwens, als 56-jarige man, om te zeggen waarover de jeugd moet schrijven.”
    Voor Marka, zware fan van RWDM én van de Rode Duivels, is het al het tweede nummer dat over voetbal gaat. “Mijn eerste lied was eerder een ballad, dit nummer is echte feestmuziek, ideaal dus als WK-nummer. Uiteraard zou ik graag het WK-lied voor de Rode Duivels leveren, maar daar zal alleen de Voetbalbond over beslissen.”
    “Ik ben nog van de generatie van Mexico 86”, zegt Marka. “Ik heb Jean-Marie Pfaff en co na hun succes op de Grote Markt gezien en heb daar nog heel wat diapositieven van. Je kunt dus zeggen dat ik al jaren een grote fan ben van de Rode Duivels.”
    Het nummer van Marka is te zien op www.youtube.com/watch?v=gflMRD9_8q8
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Thu Mar 15, 2018 9:33 am

    HLN 14-3-2018

    Anthony Bova "Weer stap dichter bij titel"

    RWDM kan beginnen aftellen. Op vijf wedstrijden van het einde telt 'Meulebeik' tien punten meer dan eerste achtervolger Luik, dat wel een wedstrijd minder heeft gespeeld. In het allerbeste geval kan RWDM op 24 maart de titel pakken. Dat moet het zelf winnen tegen Waremme en moet Luik nul punten pakken op Waremme en thuis tegen Olympic Charleroi.

    De kans dat het zover komt, is bijzonder klein. De kans dat RWDM de titel pakt op Charleroi op zaterdag 7 april is des te groter. Tegen Rebecq speelde RWDM alvast op kampioenenniveau.

    Was Anthony Bova vorig seizoen voor Rebecq nog de kwelduivel voor elke defensie, dan is hij dat samen met Mbuba dit seizoen zeker voor leider RWDM. En was het verschil in de heenwedstrijd al groot (0-3), dan was dat vorige zaterdag dubbel zo groot. RWDM bezorgde Rebecq zijn zwaarste nederlaag van het seizoen.

    Anthony Bova maakte de vierde Molenbeekse treffer, maar die treffer vierde hij zeer sereen. "Ik hoop dat de fans van RWDM begrijpen dat ik mijn doelpunt niet uitbundig heb gevierd uit respect voor mijn ex-ploeg. Dat neemt niet weg dat ik er heel blij mee ben. Dit keer is het me immers wel gelukt, daar waar ik in de heenwedstrijd veel pech had in de afwerking. Toch was ik niet op het veld gekomen met de obsessie dat ik per se moest scoren. In dat geval ga je verkrampt spelen. Het is niet Bova die telt, maar de ploeg", vindt Bova, die tot dusver al aan dertien doelpunten zit.

    "Elke wedstrijd die we winnen, staan we een stapje dichter bij de titel. Maar niemand hier wil het lot tarten. Iedereen wil gewoon zo snel mogelijk wiskundige zekerheid hebben. Liefst worden we thuis kampioen natuurlijk. Om zo te kunnen vieren met onze vele duizenden supporters."

    Blijft Mbuba?

    Ook spitsbroeder Jean-François Mbuba blijft aan de lopende band scoren. Momenteel zit hij al aan 22 stuks. "Dat zijn er twee meer dan mijn doelstelling voor het seizoen", bekent hij. "Scoren uit fases die je op training ingestudeerd hebt, doen dubbel plezier", verklaarde hij.


    Hoewel Mbuba nog een contract voor volgend seizoen heeft, blijft het de vraag of RWDM zijn trefzekere spits zal kunnen houden. Wellicht wel als het bestuur garanties kan geven dat er ook volgend seizoen de nodige ambities zijn om een vooraanstaande rol te vertolken.


    HLN 15-3-2018

    RWDM oefent vrijdag thuis tegen Tubeke


    Voetbal tweede amateurklasse C Door het algemeen forfait van WS Brussels komt RWDM dit weekend niet in actie. Maar om toch matchritme in de benen te houden, werd een oefenwedstrijd geregeld tegen Tubeke, dat straks de play-downs speelt in eerste klasse B. Deze oefenwedstrijd stond normaal gezien gepland om 19.30 ...


    Door het algemeen forfait van WS Brussels komt RWDM dit weekend niet in actie. Maar om toch matchritme in de benen te houden, werd een oefenwedstrijd geregeld tegen Tubeke, dat straks de play-downs speelt in eerste klasse B.

    Deze oefenwedstrijd stond normaal gezien gepland om 19.30 uur, maar werd om veiligheidsredenen vervroegd naar 18 uur. Wat nu als een oefenwedstrijd staat geprogrammeerd, zou volgend seizoen wel eens een competitiewedstrijd kunnen worden. Op voorwaarde dat Tubeke degradeert en RWDM promoveert. Beide scenario's zijn zeker mogelijk gezien de laatste plaats van Tubeke in 1B en de koppositie van RWDM in Franstalige tweede amateurklasse.

    "In dit stadium van de competitie mogen we niets aan het toeval overlaten", vindt trainer Brncic. "In het vorige competitieloze weekend hebben we geoefend op RJ Waver, nu krijgen we met Tubeke een iets sterkere tegenstander over de vloer. Het is de bedoeling om vooral in het ritme te blijven. Iedereen zal aan spelen toe komen", bevestigt de Molenbeekse sportieve baas. "Bij iedereen leeft de ambitie om de terugronde met het maximum van de punten af te sluiten. Dat is de juiste spirit."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Mar 20, 2018 9:56 am

    HLN 20-3-2018

    RWDM zondag kampioen?

    Zonder te spelen heeft RWDM na dit weekend een zeer grote stap gezet richting titel in de Franstalige tweede amateurklasse. FC Luik ging immers met 3-1 de boot in tegen Borgworm, waardoor de kloof op vijf speeldagen van het einde tien punten bedraagt. Komend weekend kan RWDM wiskundige zekerheid krijgen over de titel. Gisteren werd er met succes druk overleg gepleegd met Borgworm, de

    voetbalbond en andere instanties om de wedstrijd niet op zaterdagavond te laten doorgaan maar op zondagmiddag. Indien RWDM wint en FC Luik punten laten liggen tegen Olympic Charleroi kan RWDM de titel vieren voor eigen volk. Heel de week is er voorverkoop voor die wedstrijd.

    Intussen kreeg RWDM een gunstig advies van de licentiecommissie om te mogen spelen in de eerste amateurklasse. Begin april valt het definitieve verdict.

    Afgelopen weekend, waarin de spelersgroep vrij kreeg, heeft de club een akkoord bereikt met middenvelder Amaury Mabika betreft een contractverlening van twee jaar met een optie van een extra jaar.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Mar 24, 2018 10:06 am

    Nieuwsblad 24-3-2018

    Thierry Dailly: “Als we kampioen worden, willen we ook de andere vier duels winnen”

    Aan de Charles Malisstraat maken ze zich op voor een waar volksfeest. Indien RWDM de drie punten pakt en Luik de topper van Olympic Charleroi niet wint, is de tweede titel op rij binnen.

    Op vraag van de club werd de match van zaterdag naar zondag verplaatst. Zo spelen de twee overgebleven titelpretendenten op hetzelfde moment.

    “Ik vier een titel liever in het stadion dan in mijn zetel'', zegt manager/voorzitter Thierry Dailly.

    “Alles heeft natuurlijk te maken met de tegenstander van Luik. Hadden ze tegen pakweg Sprimont gespeeld dan hadden we de oorspronkelijke speeldatum behouden. Maar Charleroi maakt een kans om punten te pakken van Luik.”

    “Ik herinner mij hoe de titelrace vorig seizoen verliep. We hadden zogezegd een geruststellende voorsprong van vijf punten. Op twee weken tijd verloren we van Waver en Rebecq. En plots waren we onze voorsprong kwijt.”

    De Brusselaars zijn niet van plan om een spion te sturen naar Luik.

    “Het heeft geen zin om te focussen op Luik. Wij moeten tenslotte eerst onze match winnen en dat zal moeilijk genoeg zijn. Oké, we wonnen 21 van onze 23 matchen dit seizoen. Maar Borgworm klopte Luik vorige week met 3-1. Dat is het beste bewijs dat ze bepaalde kwaliteiten hebben. Het kan goed zijn dat er bij sommige spelers wat decompressie is. Maar de trainer zal ze wel scherp aan de aftrap krijgen.

    En wat als we zondag kampioen worden? Dan willen we de vier resterende matchen ook winnen.”

    Een ding staat vast: het Edmond Machtensstadion zal kolken zoals het de voorbije jaren niet meer heeft gedaan.

    “Ik verwacht dat er een pak volk zal komen opdagen. Geen enkele Brusselse ploeg uit nationale komt zondag in actie. Anderlecht speelt niet, Union voetbalde vrijdagavond al en Ganshoren heeft een uitwedstrijd voor de boeg.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Mar 24, 2018 1:48 pm

    HLN 24-3-2018

    "Kampioen spelen in eigen stadion is top"

    Zondag kan RWDM zijn tweede titel op rij pakken. Gebeurde dat vorig seizoen pas op de slotdag na een 4-0-zege tegen Doornik, dan kan de volksclub uit Sint-Jans-Molenbeek dit seizoen de eerste nationaal spelende club zijn die kampioen wordt.

    Om de titel te pakken zijn er twee cruciale voorwaarden: RWDM moet zelf winnen tegen Borgworm en concurrent Luik mag niet zegevieren tegen Olympic Charleroi. Wie er zeker niet bij zal zijn in de mogelijke titelmatch is Anthony Cabeke, die twee weken geleden in de thuismatch tegen Rebecq een liesblessure heeft opgelopen. "Een scheurtje van ruim één centimeter. En daar ben ik jammer genoeg nog niet van hersteld", doet de rechtsachter zijn verhaal. "Toch hoop ik dat we zondag kampioen worden. We spelen thuis en dat is toch altijd leuker dan op verplaatsing. Ikzelf speel liever op zaterdagavond, maar ik begrijp de clubdirigenten dat ze de match tegen Borgworm naar zondag hebben verplaatst. Stel dat Luik toch punten laat liggen tegen Olympic Charleroi dat derde staat, dan zou het maar een vreemde titelviering zijn als je zaterdagavond had gespeeld."

    "Titeldruk? Neen, die is er absoluut niet. Er is wel altijd gezonde druk om de match te winnen, maar dat soort druk zijn we inmiddels gewoon geraakt", verklaart de kapitein.

    RWDM laat niets aan het toeval over en is op alle scenario's voorbereid. "Voor de club, de spelers en supporters is in eigen stadion kampioen spelen is top", vertelt bestuurslid

    Danny Van der Eeckt. "En ja, we hopen dat het zondag gebeurt, maar we hangen ook af van het resultaat van de topper tussen Luik en Olympic Charleroi. Ik ga zondag niet de hele wedstrijd aan de radio gekluisterd zitten, want onze match tegen Borgworm moet nog altijd eerst gewonnen worden. Vergeet niet dat Borgworm met veel vertrouwen zal afzakken naar ons, want het klopte vorige week Luik. Ik verwacht zondag, ondanks onze late aankondiging om de wedstrijd van zaterdagavond naar zondagmiddag te verschuiven, veel volk. Eerste klasse A speelt niet en op Molenbeek is er altijd spektakel en ambiance. Bovendien wordt aangenaam weer voorspeld. We verwachten vijfduizend toeschouwers, want de voorverkoop loopt als een trein."

    Nieuwsblad 24-3-2018

    “Champagne staat al koel om nieuwe RWDM-overwinning te vieren”

    RWD Molenbeek kan zondag voor het tweede jaar op rij kampioen spelen als het wint tegen Waremme én als eerste achtervolger FC Luik niet wint tegen Charleroi. “De champagne staat al koel.”

    De thuismatch van RWD Molenbeek stond initieel op zaterdagavond geplaatst, terwijl eerste achtervolger FC Luik op zondag speelt. “Als wij zaterdag zouden winnen en FC Luik zou de dag erop niet winnen tegen Charleroi, dan zouden we de titel thuis in onze zetel vieren. Dat scenario wilden we vermijden”, vertelt bestuurslid Danny Vander Eeckt.

    “Een oplossing was de match naar zondag verplaatsen zodat we op hetzelfde moment als FC Luik spelen. Voor sommige supporters paste die verandering echter niet in hun plannen, dus we moesten een afweging maken. Uiteindelijk hebben we de match toch naar zondag verplaatst. In onze zetel kampioen spelen zou gewoon te vreemd zijn en onze supporters zouden een geweldig feest moeten missen.”

    Zondag iets voor 17 uur weet RWDM of het naar de eerste amateurklasse promoveert.
    “Met de kalenderverschuiving is het moeilijk in te schatten hoeveel supporters er naar het Edmond Machtensstadion zullen afzakken, maar we verwachten toch zeker 5.000 man. De champagneflessen staan al koel. Als het zondag al zover is, dan moeten we voorbereid zijn. In het geval dat we zondag nog niet kampioen spelen, hebben we nog vier matchen, waarvan twee thuismatchen, om ons doel te verwezenlijken. Dit kan en mag niet meer mislopen. Kampioen gaan we dit jaar echt worden.”

    Het verhaal van RWD Molenbeek klinkt ondertussen als een sprookje. Het nieuwe RWDM werd drie jaar geleden opgericht, maar kende de eerste jaren extra-sportieve perikelen met White Star Brussels, waarmee het stadion gedeeld moest worden. Ondertussen speelt de Molenbeekse club alleen in het Edmond Machtensstadion en kan het zondag voor de tweede maal op rij kampioen spelen.
    “Voor het seizoen ambieerden we de top vijf, maar stiekem wilden we toch kampioen spelen. Dit seizoen pasten alle puzzelstukjes in mekaar en speelden we fantastisch”, vertelt Vander Eeckt. En wordt volgend seizoen de jacht ingezet op een plaats in eerste klasse B? “Ook dan ambiëren we een plaats in de top vijf van het klassement”, knipoogt Vander Eeckt.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Mar 26, 2018 9:39 am

    HLN 26-3-2018

    RWDM nog geen kampioen

    RWDM is nog geen kampioen. De leider won zelf wel zijn wedstrijd tegen Borgworm met 2-1, maar Luik pakte eveneens de drie punten tegen Olympic Charleroi dat na een 1-0-tussenstand twee strafschoppen miste. Pas over twee weken op Olympic kan RWDM de titel pakken.

    RWDM BORGWORM 2-1

    In vergelijking met de wedstrijd tegen Rebecq twee weken geleden moest trainer Brncic tegen Borgworm twee wissels doorvoeren in zijn basisploeg, omdat Timmermans (geschorst) en Anthony Cabeke (geblesseerd) verstek moesten geven. In hun plaats kwamen Haidara en Rivituso aan de aftrap.

    RWDM nam een blitzstart met twee goede kansen in de aanvangsminuten voor Bova. Al na tien seconden werd zijn schot in hoekschop verwerkt na een dieptepas van Liard en niet veel later zoefde een schot van de flankspeler aan de tweede paal buiten. Halfweg had RWDM altijd moeten voorkomen, maar topschutter Mbuba slaagde erin om een voorzet van Bova, die niet goed kon weggewerkt worden door doelman Musick, van op één meter over het doel te knallen. Toch werd er nog gescoord voor de rust. Op een voorzet van Bova kon Vincent Vandiepenbeeck aan de eerste paal de bal toch in doel koppen: 1-0 tot groot jolijt van de ruim vierduizend supporters. Bij de pauze stond het in Luik-Olympic Charleroi 1-0, de bezoekers hadden daarbij liefst twee penalty's gemist.

    Pas halfweg de tweede helft viel nog eens een kans te noteren. Een schot van Cossalter zoefde net over de kruising. Tien minuten voor tijd ging Cissé op solotoer, maar de dribbelvaardige middenvelder kon maar afgestopt worden na een fout op hem. En dat net buiten de grote rechthoek. De vrijschop werd door Bova haarfijn in de benedenhoek gedeponeerd en RWDM op rozen. Echter, vijf minuten voor tijd kon Lambrecth iets te makkelijk door het centrum van de Molenbeekse defensie lopen en de aansluitingstreffer voor Borgworm maken, maar verder dan dat kwam de Luikse club niet.

    RWDM: Sadin; Rivituso, Haidara, Vandiepenbeeck (75' Simon), G. Cabeke; Brouckaert, Mabika, Cissé, Liard, Bova (90' Ba); Mbuba (89' Damblon).

    Borgworm: Musick, Javaux (81' Loyaerts), Renson, Bernard, Olemans, ribeaucourt, Rafiki, Lambrecth, Masset, Papalino (67' De Castris), Cossalter.

    Doelpunten: 45' Vandiepenbeeck, 80' Bova (2-0), 84' Lambrecth (2-1).

    Geel: Renson, Bernard.


    "Opdracht volbracht"

    Anthony Bova was één van de weinige smaakmaker bij RWDM, dat een matige prestatie neerzette.

    "Het doet altijd plezier om een assist te kunnen geven en zelf te scoren", lacht de immers sympathieke flankspeler van RWDM. "Dat we nog tot de laatste minuut hebben moeten knokken, ligt aan onszelf. Na de 2-0 moesten we de wedstrijd gewoon uitspelen, maar concentratieverlies leidde tot de 2-1. Het was dus nog ruim vijf minuten alle hens aan dek. Dat we geen kampioen zijn geworden, is jammer. Langs de andere kant hebben we onszelf niets te verwijten. Wij hebben gewonnen en waren afhankelijk van het resultaat van Luik, dat uiteindelijk ook won. Maar niet getreurd, we gaan die titel uiteindelijk pakken. Alleen zal het iets later zijn. Uit de vier resterende wedstrijden moeten we nog één keer winnen."

    Nieuwsblad 26-3-2018

    RWDM wint, maar moet titelviering twee weken uitstellen

    RWDM deed zondag wat het moest doen: winnen van laagvlieger Borgworm. Maar door de spectaculaire winst van Luik kan RWDM ten vroegste na Pasen op het veld van Olympic Charleroi de titel pas veroveren.

    Voor een keer was het supporterslegioen van RWDM niet op de afspraak. Het publiek van RWDM heeft het nu eenmaal meer voor zaterdagvondvoetbal.

    Of was het geloof in een goede afloop niet bijster groot? Het begin van de wedstrijd was nochtans adembenemend. RWDM, aangevuurd door de luidruchtige BXL Boys, ging resoluut voor een snel openingsdoelpunt. Door slordigheden in de afwerking kwam die goal er niet. Op slag van rust mocht het scenario in het Machtensstadion toch gezien worden: Vincent Vandiepenbeeck, die maanden out was met een blessure, kopte de 1-0 binnen.

    ''Mijn eerste doelpunt van het seizoen. Ik zei het al een paar keer tegen Bova: als je mij een perfecte bal geeft, dan kop ik die binnen'', zei een lachende Vandiepenbeeck. ''Op het einde moest ik er wel af met beginnende krampen. Ik heb nu gewoon wedstrijdttempo nodig.''

    Aan de andere kant van het land had zich op hetzelfde moment een bizar schouwspel afgespeeld. Charleroi kreeg voor rust twee strafschoppen, maar miste beide. Halfweg de tweede helft liep Luik plots uit tot 4-0. Op de tribunes hadden ze ook door dat de titel gaan vliegen was. ' Nous voilà Charleroi, nous voilà Charleroi.' Letterlijk: we komen eraan Charleroi. ''Wat er in Luik is gebeurd, kan mij niets schelen'', klonk het bij Vandiepenbeeck. '' Je m'en fous. Wij hebben geen hulp nodig van een ander team om de titel te pakken. Nu moeten we het gewoon in Charleroi afmaken. Het is de enige ploeg die ons dit seizoen heeft kunnen kloppen. We zijn dus uit op revanche.''


    RWDM 2 - BORGWORM 1

    De thuisploeg ging meteen in de aanval en dat leverde binnen de tien seconden bijna een doelpunt op. Mbuba kon net niet bij de bal om af te werken. Wat volgde was een belegering. Brouckaert kopte in de armen van de doelman en Bova schoot voorlangs. Na de spetterende openingsfase viel RWDM helemaal terug. Halfweg de eerste helft trapte Mbuba de 1-0 onbegrijpelijk over. Op slag van rust kopte Vandiepenbeeck zijn ploeg toch op voorsprong. De tweede helft had weinig te bieden en het was wachten op een geniale vrije trap van Bova voor de geruststellende 2-0. Lambrecth milderde nog tot 2-1. Omdat concurrent Luik ook de drie punten pakte, moet RWDM nog minstens twee weken wachten op de titel. (ela)

    SCHEIDSRECHTER: Dezomberg.

    DOELPUNTEN: 45' Vandiepenbeeck 1-0, 78' Bova 2-0, 80' Lambrecth 2-1.

    RWDM: Sadin, Rivituso, Haidara, Vandiepenbeeck (70' Simon), Cabeke G., Brouckaert, Liard, Mabika, Bova (90' Ba), Mbuba (89' Damblon), Cissé.

    BORGWORM: Musick, Javaux (75' Loyaerts), Bernard, Olemans, Ribeaucourt, Rafiki, Cossalter, Lambrecth, Masset, Papalinno (65' De Castris).

    GELE KAARTEN: Mabika, Renson, Bernard.



    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Mar 27, 2018 9:38 am

    HLN 27-3-2018

    Vincent van Diepenbeeck "Titel pakken op Olympic Charleroi"

    De supporters van RWDM moeten nog even geduld oefenen alvorens ze de titel mogen vieren. Afgelopen zondag deed hun ploeg wel wat ze moest doen, winnen tegen Borgworm. Dat was niet voldoende omdat ook Luik zegevierde tegen Olympic Charleroi, de volgende tegenstander. "Dan moeten we de titel ginds maar pakken", knipoogde Vincent Vandiepenbeeck, die zijn eerste doelpunt maakte.

    Eerlijk is eerlijk: RWDM speelde niet meteen zijn beste wedstrijd van het seizoen tegen een stug Borgworm. Bova en co. begonnen wel heel sterk en met veel goede wil, maar kenden een terugval na de rust. "Voor en tijdens de wedstrijd zelf hadden we maar één focus en dat was de drie punten pakken tegen Borgworm", opende Vandiepenbeeck zijn relaas.

    "Daarin zijn we geslaagd en in die context hebben we onze opdracht volbracht. We wisten vooraf dat zelf winnen niet zou volstaan en dat is dus ook gebleken. Ik heb pas na afloop vernomen dat Olympic Charleroi twee strafschoppen heeft gemist. Wat ik daarvan denk? Ik ga daar mijn hoofd niet over breken, want dat brengt niets op. Het is wel jammer voor de fans dat ze daardoor niet thuis de titel hebben kunnen vieren. Maar niet getreurd, over twee weken op Olympic Charleroi gaan we die felbegeerde titel proberen pakken. Het is de enige ploeg die ons dit seizoen drie punten heeft kunnen ontfutselen. Dat we op sportieve revanche azen, lijkt me niet meer dan normaal."

    Ban gebroken

    De centrale verdediger maakte zijn eerste doelpunt voor RWDM. "Ik was zelf een beetje verrast dat de bal tegen de touwen ging. Daarmee was wel de ban gebroken, want het was knap lastig om een gaatje te vinden in de stugge defensie van Borgworm", verklaarde Vandiepenbeeck, die een kwartier voor tijd naar de kant werd gehaald. "Ik heb zelf naar mijn vervanging gevraagd. In een fysiek zware wedstrijd voelde ik toch wel op het einde dat ik een half jaar niet heb gespeeld. Ik kreeg wat krampen en wilde geen risico's nemen. Maar er is voorts niets ernstigs aan de hand."

    Op de vraag wat hij vond van de nederlaag van zijn ex-ploeg Union in de eerste wedstrijd van de play-downs, reageerde hij ietwat verrassend. "Dat is het minste van mijn zorgen momenteel. Ik speel voor RWDM en daarmee wil ik zo snel mogelijk kampioen worden."


    Nieuwsblad 27-3-2018

    Geoffrey Cabeke: 'We wisten dat titel er niet inzat''

    Door de zege van Luik werd de titelviering van RWDM met twee weken uitgesteld. Toch was er geen sprake van een kater: “We wisten dat Luik zou winnen van Charleroi”, aldus Geoffrey Cabeke.

    “De jongste weken was Charleroi niet goed bezig en Luik heeft een stevige thuisreputatie. Thuis verloren ze enkel van ons. Wij waren vooral gefocust op onze eigen match. In de eerste helft speelden we sterk, beloond met een goal van Vandiepenbeeck.”

    “Na rust speelden we op het tempo van Borgworm. Deels door de staat van het veld, dat er droog bij lag, hanteerden we ook te veel de lange bal. We waren er pas gerust op na het doelpunt van Bova tien minuten voor tijd.”

    Achteraf beseften de spelers wellicht dat ze de kans hadden gemist om in eigen stadion de titel te pakken. “We hadden snel door dat de titel er niet in zou zitten. De fans zongen geen kampioenenliedjes en op een bepaald begonnen ze liedjes over Charleroi te brullen.”

    “Voor ons verandert er weinig: drie punten erbij en we staan op één match van de titel. Winnen op Charleroi ware een mooie apotheose. We hebben iets goed te maken: Charleroi is de enige ploeg die ons dit seizoen klopte.”

    Met vijf verliespunten in 24 matchen leggen de Brusselaars een indrukwekkend parcours af. “Ik hoorde dat we het record kunnen breken qua het aantal verliespunten. Eerst winnen van Charleroi en dan gaan we voor het record.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Apr 03, 2018 10:01 am

    HLN 3-4-2018

    RWDM wist vroege achterstand uit

    Vooral de eerste helft van het vriendschappelijk treffen tussen Grimbergen en RWDM was onderhoudend. Grimbergen klom knap op voorsprong. Nadien zette RWDM dit logischerwijs vlot recht.

    Er stonden bij RWDM amper twee vaste titularissen aan de aftrap. Bij Grimbergen waren dat er een stuk of zes en hielden enkele beloften zich klaar voor een invalbeurt. In beide kampen kregen heel wat spelers dus rust met het oog op wat nog volgt in de competitie. In de openingsminuut moest Espeso Nunez al een eerste keer tussenkomen na een doorsteekpass van Simon op Bova. Een heerlijke knal van Doka hoog in de touwen zorgde snel voor 1-0. Een voetreflex van Espeso Nunez hield Simon van de gelijkmaker.

    Bova gleed wel de voorzet van Ba in doel. Een beenveeg van de Grimbergse doelman hield het schot van Damblon tegen.

    Ex-ploeg van vader

    De thuisploeg prikte dan toch ook nog een keertje tegen. De inzet van de 16-jarige Epolo rolde via Santos-Pravos tegen de paal. Toen Ba alleen door was, zat het been van Espeso Nunez alweer in de weg. Dino Jonckheere had hierna nog wel een prima actie in huis en vlamde vervolgens in de verste hoek binnen. Zo pikte hij zijn doelpuntje mee tegen het team waarbij zijn vader Dominique destijds als speler het mooie weer maakte.

    Na de pauze was er minder animo. Enkele Molenbeekse kansen gingen over en naast. Damblon kon met iets meer dan een kwartier te gaan nog wel eens alleen naar doel. De aanvaller stuitte op Du Pont. Na een strafschopfout van Williot wees scheidsrechter Cayir naar de stip. Simon zette zich achter de bal, maar Du Pont schudde een mooie save uit zijn mouwen. Damblon lukte enkele minuten later van dichtbij toch de 1-3.

    In de voorlaatste minuut verdween een voorzet van Bakkioui via een Grimbergs been en de paal in doel. Zo werd het nog een ruime overwinning voor RWDM, dat komende zaterdag ook de titel hoopt te vieren.

    Grimbergen: Espeso Nunez (46' Du Pont), Doka(69' Chrispeels), Barkaoui, Weydisch (78' Urdinov), Mbolo, Ekamba, Garcia (60' Lamblotte), Caira, Gabrielli (74' D'hont), Epolo (65' Basogul).

    RWDM: Santos Pravos, Rivituso (74' Haidara), Liard (46' Mabika), Ba, Ngangue (46' Bakkioui), Simon, Petitpretz, Damblon, Bova(46' Cissé), Timmermans (66' Vandiepenbeeck), Jonckheere.

    Doelpunten: 4' Doka (1-0), 18' Bova (1-1), 35' Jonckheere (1-2), 78' Damblon (1-3), 89' Bakkioui (1-4).

    Geel: Williot, Mbolo.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Apr 07, 2018 9:51 am

    HLN 7-4-2018

    1.500 Molenbeekse fans naar Olympic

    Zaterdagavond kan RWDM zijn tweede titel op rij veroveren. Wint FC Luik niet tegen Durbuy of behaalt RWDM minstens een even goed resultaat tegen Olympic Charleroi als zijn naaste achtervolger, dan mogen de champagneflessen ontkurkt worden.

    Technische staf, spelers en het bestuur zullen niet alleen moeten feestvieren. Minstens 1.500 Molenbeekse fans maken de verplaatsing naar Stade de la Neuville, waardoor RWDM eigenlijk een 'thuismatch' speelt.

    Voor Olympic Charleroi, dat het financieel al niet te breed heeft, betekent de komst van RWDM alvast een opsteker. Kwatongen beweren dat de tweede club uit Charleroi daarom vorige week met opzet twee penalty's heeft gemist op Luik, waar het uiteindelijk heeft verloren met 4-1. Immers, normaal ontvangt Olympic in zijn thuiswedstrijden gemiddeld een vijfhonderdtal supporters, vanavond worden alleen al van RWDM liefst 1.500 fans verwacht. Daarom wordt de hele staantribune aan de overzijde van de hoofdtribune vrijgehouden voor de Molenbeekse supporters. De deuren gaan reeds open om 18 uur. Vandaag, zaterdag, tussen 10 en 13 uur, is er ook nog een laatste voorverkoop voorzien in het Machtensstadion. Wie naast een staanplaats grijpt, kan wel nog een ticket voor een zitplaats aanschaffen.

    Volksverhuizing

    "Het wordt een echte volksverhuizing", voorspelt bestuurslid Danny Vander Eeckt. "Ik vraag me af welke Brusselse club door de meeste fans in Charleroi werd of wordt gesteund. Gisterenavond Anderlecht in en tegen Sporting of wij vanavond in en tegen Olympic", gekscheert Van der Eeckt. "We zullen de steun van onze supporters goed kunnen gebruiken, want het belooft een warme avond te worden. Olympic is de enige ploeg die ons dit seizoen, in ons eigen Machtensstadion
    dan nog wel, heeft geklopt. De spelersgroep aast op sportieve revanche."

    Indien RWDM de titel pakt, wordt er diezelfde avond nog een groots titelfeest in het Machtensstadion gehouden. "Laat ons het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is, maar we hebben een feestscenario klaar. De club trakteert alvast op twee vaten bier. Na de wedstrijd zal iedereen van de club, inclusief spelers, immers zo snel mogelijk naar het stadion van Molenbeek terugkeren om samen met de vele supporters de titel op gepaste wijze te vieren."

    Nieuwsblad 7-4-2018

    “Ik herken mezelf in Bova”

    Jacques Teugels schreef 43 jaar geleden geschiedenis door met Johan Boskamp en co de titel te pakken met RWDM. Nu kijkt Teugels met veel belangstelling uit naar de tweede titel op rij van het vernieuwde RWDM.

    Vanavond past Jacques Teugels voor de titelmatch tegen Olympic Charleroi, maar de aanvaller van het roemrijke RWDM van de jaren '70 volgt zijn ex-club nog op de voet.

    “Ik heb dit seizoen vier thuismatchen gezien: Kelmis, Luik, Rebecq en Borgworm”, vertelt de intussen 71-jarige Teugels. “Ik heb het Edmond Machtensstadion heel lang links laten liggen zolang ex-voorzitter Johan Vermeersch er de plak zwaaide. Op een dag moest ik van hem een formulier invullen om een paar vrijkaarten
    te krijgen voor een match tegen Anderlecht. Het document dat ik moest vervolledigen had veel weg van een toestemming om de gevangenis te verlaten. Op dat moment was ik klaar met de club. Ik ben pas teruggekomen na de overname door Thierry Dailly, die ik als een persoonlijke vriend beschouw.”
    Ligt de titel nu voor het grijpen?

    Jacques Teugels: “Ik hoor nu van mensen dat RWDM best niet wint bij Olympic om volgende week thuis tegen Durbuy de titel te pakken. Het heeft natuurlijk iets om in eigen huis kampioen te spelen. Maar ik zou niet weten waarom de spelers zouden wachten terwijl ze de competitie vanaf de eerste speeldag overvleugeld hebben. Wie mij kan bekoren in deze ploeg? Ik heb het wel voor Anthony Bova. Vooral omdat hij op dezelfde positie speelt als ik destijds. Ik herken mezelf in hem: hij is kwiek en kan iets forceren met zijn snelheid. Het enige wat hij niet heeft, is mijn schot.”

    Ligt de weg naar eerste klasse nu open?

    “De voorbije twee seizoenen hebben we telkens in een Franstalige reeks gespeeld en dat ging redelijk vlot. In de eerste amateurklasse zit je met Vlaamse ploegen en dat wordt helemaal iets anders. Wie gaat er graag naar Heist of Knokke? Vanaf dan zit je ook met een stijger per seizoen. Ik zou dus zeggen: geen gekke aankopen doen want dan steven je af op een catastrofe.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Apr 09, 2018 9:58 am


    HLN 9-4-2018

    RWDM pakt titel mede dankzij Durbuy

    Kampioen worden na een nederlaag, het gebeurt niet vaak. Toch overkwam het RWDM op het veld van Olympic Charleroi. Met dank aan Durbuy, dat naaste achtervolger FC Luik eveneens in het zand liet bijten.

    De titelwedstrijd begon nochtans goed met een vroeg doelpunt van Yohan Broeckaert, die een voorzet van Bova staalhard kon binnenkoppen. Echter na negentig minuten flikkerden de 2-1- eindcijfers op het bord. Maar de pret om het behalen van de titel nam logischerwijs de bovenhand op de tweede seizoensnederlaag. "Na het laatste fluitsignaal is er misschien hooguit drie seconden ontgoocheling geweest", verklaarde

    Yohan Brouckaert. "De opluchting en de vreugde om het behalen van de titel maakten alles goed na een toch wel heel slopend seizoen dat we van speeldag één hebben gedomineerd. Toegegeven, het had leuker geweest de titel te kunnen pakken met een klinkende zege, maar ik denk niet dat de supporters ons dit kwalijk nemen gezien hun reactie onmiddellijk na het laatste fluitsignaal. Onze voorzitter Thierry Dailly werd meteen op handen gedragen en alle spelers werd één voor één druk gesolliciteerd om op de foto te staan. Ik denk dat ik wel honderd keer geposeerd heb. En telkens opnieuw met heel veel plezier, want dat is het minste wat je kan doen voor de fans, die elke week opnieuw op post waren om ons te komen aanmoedigen. Iedereen die RWDM een warm hart toedraagt, is bijzonder gelukkig dat we volgend seizoen in de hoogste amateurklasse gaan voetballen. Weer nationaal voetbal met clubs uit beide landsdelen: ik kijk er echt naar uit", lacht Brouckaert, die nog een doorlopend contract heeft voor volgend seizoen.

    Brncic bespreekt toekomst

    Het duurde best wel even alvorens succestrainer Drazen Brncic zijn zegje kon doen. "Bij een titelviering klampt iedereen je aan en willen de fans natuurlijk samen met je op de foto. Vervolgens werd ik door mijn spelersgroep onder de douche gegooid met een nat pak als gevolg", kon Brncic er om lachen.

    "Hoe ik me voel? Bijzonder gelukkig, ook al hebben we verloren. Het uiteindelijke doel is bereikt: de titel pakken en dat gaat boven een nederlaag. Ik vond overigens niet dat Charleroi de betere ploeg was. Olympic was gewoon efficiënter in de afwerking."

    "Mijn toekomst? Met het bestuur was afgesproken dat we pas na het veroveren van de titel aan tafel zouden zitten. Dat zal dus eerstdaags gebeuren. Als we tot een akkoord komen, kunnen we starten met de sportieve uitbouw van de ploeg voor volgend seizoen", knipoogt Brncic.

    Olympic efficiënter in de afwerking

    Ondanks een 2-1-nederlaag op Olympic Charleroi is RWDM op drie speeldagen van het einde voor de tweede keer op rij kampioen geworden. Ook concurrent Luik ging immers de boot in, met 2-0 op en tegen Durbuy. De fans lieten het niet aan hun hart komen en bejubelden de spelers alsof het goden zijn.

    Voor de titelwedstrijd op het veld van Olympic Charleroi kon trainer Drazen Brncic een beroep doen op zijn sterkste basiselftal. Anthony Cabeke was na weken blessureleed fit bevonden voor de dienst. En na een weekje brommen wegens schorsing stond ook Timmermans weer in de basis. Rivituso en Haidara verhuisden daardoor naar de bank.

    Alle ingrediënten waren aanwezig om er een mooie voetbalavond van te maken: aangename temperatuur en een massa supporters. Vooral van RWDM, die - zoals aangekondigd - massaal naar het stadion La Neuville waren afgezakt. Omdat de RWDM-fans mondjesmaat in het stadion geraakten, werd de match met een kwartier vertraging op gang gefloten.

    Na een aarzelende en een nerveuze start leverde de eerste kans voor RWDM meteen een doelpunt op. Op een vrijschop van Bova kon Brouckaert de leider op voorsprong koppen: 0-1 en de RWDM-tribune meteen in vuur en vlam. Ondanks de achterstand ging de thuisploeg voluit haar kans. Vlak voor het halfuur zorgde Jordan voor een eerste waarschuwing met een afstandsschot, maar dat ging centimeters over doel. Vijf minuten later was het wel bingo toen diezelfde Jordan iets te veel vrijheid kreeg op de rechterkant en met een hard gekruist schot in de verste hoek doelman Sadin te grazen nam: 1-1. Geen onverdiende gelijkmaker.

    Nog voor het uur verstreken was, klom de thuisploeg zowaar op voorsprong. Op een dieptepass naar targetspits Jatta kon deze Timmermans op het verkeerde been zetten en met een harde uithaal Sadin verschalken: 2-1 en RWDM op achtervolgen aangewezen. Ondanks deze achterstand was RWDM een kwartier voor tijd toch kampioen omdat op dat moment de wedstrijd Durbuy-Luik geëindigd was op 2-0. De meegereisde RWDM-fans lieten het op dat moment niet aan hun hart komen en zongen uit volle borst 'kampioenen'. RWDM probeerde in de slotfase nog de nederlaag af te wenden, maar de thuisploeg gaf geen krimp meer. Na het laatste fluitsignaal gebeurde de traditionele bestorming van het veld.

    Olympic Charleroi: Mariconi, Gorry, Buyuktopac (61' Kaminiaris), Kalincik, Jatta (80' Giorlando), Jordan, Durieux, Haddad, Palmeri, Roman, Diakhaby.

    RWDM: Sadin, A. Cabeke (63' Simon); Timmermans, Vandiepenbeeck, G. Cabeke; Brouckaert, Mabika, Cissé (75' Damblon), Liard, Bova (83' Rivituso), Mbuba.

    Doelpunten: 10' Brouckaert (0-1), 34' Jordan (1-1), 52' Jatta (2-1).

    Molenbekenaars door dolle heen

    RWDM WORDT -ONDANKS NEDERLAAG- TWEEDE KEER OP RIJ KAMPIOEN

    Het scheelde nog enkele minuten voor de scheidsrechter de wedstrijd zou affluiten, maar de meute RWDM-supporters kon zich niet meer bedwingen. In uitzinnige vreugde bestormden ze zaterdagavond het voetbalveld van Charleroi, want waar iedereen op hoopte, was gebeurd. Racing White Daring Molenbeek speelde voor de tweede keer op rij titelkampioen en promoveert daarmee tot de eerste amateursklasse.

    Opmerkelijk genoeg verloren ze wel de wedstrijd tegen Charleroi. “Verliezen was niet voorzien”, reageerde voorzitter Thierry Dailly na de match. “Maar we zijn kampioen, dat is het belangrijkste.” Ook in Sint-Jans-Molenbeek, thuishaven van de amateurploeg, ontstaken trouwe supporters in luid gejuich. Ze trokken naar het Edmond Machtenstadion om er de helden van de avond te ontvangen.

    “Spelen we geen thuismatch, dan vieren we eigenlijk niet in Molenbeek. Maar kampioen worden, dat kunnen we niet zonder feestgedruis voorbij laten gaan”, grijnst Henri ‘Sigarenband’ De Baer. Hij woonde de match in Charleroi, met 2.000 andere supporters bij, maar keerde tijdig terug om het feest op te starten. “Het bestuur opende speciaal voor de gelegenheid het stadion en het comité schenkt twee gratis vaten. Wel jammer dat we het record uit 1928 niet hebben verbroken. Toen behaalde Beerschot 23 overwinningen, met twee gelijke matchen en één nederlaag. Omdat we deze match verloren hebben, blijft onze teller op 22 overwinning staan. Maar kijk, RWDM is sinds drie jaar opgestaan uit de dood en wederom kampioen.”

    Toch lag er zaterdagavond duidelijk een domper op de feestvreugde. Dat RWDM de wedstrijd had verloren, knaagde bij heel wat supporters. “Winnen met een nederlaag is eigenlijk niet verdiend”, zegt Claude Maertens (70) uit Zemst. Al 56 jaar volgt hij trouw elke match van de Racing Whites. “Ik had liever gezien dat Luik zijn wedstrijd gewonnen had. Dan zou RWDM de titel op 29 april in Molenbeek hebben moeten verdedigen. Hadden ze dan gewonnen, dan pas zou de overwinning verdiend zijn.”

    Ook vrienden Jacques Defrenes (34) uit Molenbeek en Laurent Leglise (33) uit Ganshoren zijn met gemengde gevoelens blij. “De sfeer op de tribunes was spectaculair”, zegt Leglise. “Iedereen voelde zich goed, had het naar zijn zin. Maar het feest is altijd groter als we een thuismatch spelen in onze eigen gemeente en iedereen onmiddellijk van de partij is. Nu is de spontaniteit een beetje weg. Maar op 29 april, als we in het Edmond Machtensstadion de laatste wedstrijd van het seizoen vieren, ontkurken we alle champagneflessen.”

    Nieuwsblad 9-4-2018

    Feestweekend in Molenbeek: RWDM-supporters vieren tweede titel

    Zo'n 1.500 supporters zagen RWDM zaterdag kampioen worden in Charleroi. Zowel in Charleroi als achteraf in Molenbeek werd er een feestje gebouwd. “Eerst vieren, daarna bereiden we het volgende seizoen voor.”

    Molenbeek heeft een feestweekend achter de rug. Voetbalclub Racing White Daring Molenbeek behaalde zaterdagavond immers hun tweede landstitel op een rij. De club stijgt volgend jaar naar de eerste amateurklasse.

    De titel kwam er nochtans na een zeldzame verliespartij tegen Olympic Charleroi met 2-1. Maar omdat eerste achtervolger Luik ook verloor, barstte zaterdagavond uur al een eerste feestje los in het Stade de la Neuville in Charleroi. De supporters bestormden het veld en vierden de tweede opeenvolgende titel met de spelers.

    Blijven vieren

    Later die avond hielden spelers en supporters nog een feest in het Edmond Machtensstadion in Molenbeek. “De komende dagen gaan we blijven vieren, daarna bereiden we het volgende seizoen voor”, vertelt bestuurslid Danny Vander Eeckt.

    “Vieren na een verliespartij is inderdaad vreemd, maar een kampioenschap wordt beslist over alle wedstrijden, dus deze verliesmatch doet er eigenlijk niet toe. Deze nederlaag wordt dus zeer makkelijk vergeven.”

    In totaal maakten 1.500 supporters de verplaatsing naar Charleroi. “Zij hebben enkele uren voor de wedstrijd onze spelersbus al uitgewuifd aan het stadion. Na de match hebben we in het stadion het feest ook onverminderd verder gezet. Daar zijn toch ook bijna 1.000 fans naartoe gegaan. Het was een ongezien feest.”

    Volgend seizoen wil het bestuur de ploeg zo goed mogelijk samenhouden. “We hebben topspelers met een hele goed mentaliteit. Samen met drie à vier versterkingen moeten we volgend jaar ook in de hoogste regionen meedraaien.”

    “Nu willen we wel absoluut die laatste drie matchen winnen”

    Olympic Charleroi smeerde RWD Molenbeek zijn tweede nederlaag van het seizoen aan, maar niemand die daar over struikelde. Een kleine 2.000 Brusselaars zetten eerst Charleroi op stelten en vierden daarna de tweede titel op rij in het eigen Machtensstadion.

    Het Stade de la Neuville, dat overspoeld werd door bijna 2.000 Brusselse fans, vormde zaterdag het perfecte decor voor de langverwachte titelmatch van RWD Molenbeek. Het legioen kon na amper negen minuten juichen toen Brouckaert een vrije trap van Bova in doel verlengde.

    Niemand die er toen nog aan twijfelde dat RWDM de titel zou pakken. In de tweede helft zette Olympic de scheve situatie evenwel toch nog recht. Door de nederlaag van Luik in Durbuy kon het feest alsnog losbarsten.

    “Er was zoveel te doen rond deze match dat de spelers er mentaal niet echt bij waren”, glimlacht trainer Drazen Brncic. “Ik moet eerlijk toegeven dat ik enkele minuten na affluiten met een dubbel gevoel zat. Oké, we waren kampioen, maar met die nederlaag!”

    “We hadden zo graag het record van Beerschot uit 1928 gepakt. Nu willen we de drie resterende matchen per se winnen. We zijn het aan de club, de fans en onszelf verplicht.”

    De supporters lieten de tweede nederlaag van het seizoen, opnieuw tegen Olympic, niet aan hun hart komen. Nog voor het einde van de match stonden ze aan de zijlijn te dansen, klaar voor een spurtje richting hun helden. Daarna volgde een chaotische en tegelijk aandoenlijk mooie veldbestorming.

    Bova, die in geen tijd één van de chouchous werd van de fans, werd spontaan toegezongen: Viva Bova, pattaten met saucissen.

    Even verderop werd voorzitter/manager Thierry Dailly letterlijk op handen gedragen doorheen het feestgewoel. Met gebalde vuisten vuurde hij de honderden Brusselse supporters aan op en rond het veld. “Ondanks de riante voorsprong op Luik was het niet gemakkelijk dit seizoen”, liet Dailly zich ontvallen voor de televisiecamera's.

    De apotheose van een schitterend avond volgde een paar uur later aan het Edmond Machtensstadion, waar de spelersbus in kampioenenstijl werden onthaald door de hondstrouwe aanhang.

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Apr 10, 2018 9:45 am

    HLN 10-4-2018

    "Volgend seizoen top vijf"

    Waar Johan Vermeersch met FC Brussels niet in slaagde, lukt huidig RWDM-preses Thierry Dailly wel in: het voetbal in Sint-Jans-Molenbeek doen herleven en de supporters naar de stadions brengen, zowel thuis als op verplaatsing. Onder Dailly pakte RWDM in zijn derde seizoen na de wedergeboorte zijn tweede titel op rij.

    Onmiddellijk na het laatste fluitsignaal werd Thierry Dailly door de supporters letterlijk op hand gedragen. Als respect en erkenning voor zijn werk kan dat tellen. Voor de RWDM-preses is het nog een zware zaterdagnacht geworden. De titelviering in het Machtensstadion heeft immers tot in de vroege ochtend geduurd.

    Hoewel RWDM zijn tweede opeenvolgende titel pakte, is de honger van de Molenbeekse preses naar nog meer successen niet gestild. "Dit seizoen staken we er met kop en schouders uit. Ik wist dat we kwalitatief een ploeg hadden samengesteld die moest kunnen meestrijden voor de titel. Om de druk weg te houden, mikten we op een topvijfplaats dit seizoen. Maar vanaf speeldag één hebben we het kampioenschap gedomineerd met onder meer twee zeges tegen titelconcurrent FC Luik", blikte Dailly even terug naar die cruciale momenten in het seizoen, die FC Luik mentaal serieuze tikken hebben gegeven.

    "Nu wil ik eerst werk maken van de samenstelling van onze technisch staf voor volgend seizoen. Natuurlijk wil ik het liefste doorgaan met de huidige staf, want die heeft de voorbije twee seizoenen schitterend werk geleverd. Pas daarna gaan we praten over versterkingen. Immers, een competitieve kern samenstellen gebeurt bij RWDM in overleg. Inderdaad, ook de trainer mag zijn wensen kenbaar maken."

    Vijftal gerichte versterkingen

    "Het is echter de bedoeling om volgend seizoen bovenin mee te draaien. Ook dan beogen we een plaats in de top vijf. Ik denk dat een vijftal gerichte versterkingen moeten volstaan om die gezonde ambities te kunnen waarmaken. We beseffen immers dat er in eerste amateurklasse anders gevoetbald wordt: niet alleen sneller, maar vooral ook op kracht. Positief is dat we in mooiere accommodaties gaan spelen en de terreinen er veel beter zullen bijliggen."

    "Maar ook extrasportief hebben we werk voor de boeg. Zowel commercieel als administratief moeten we voort groeien. De eerste stappen zijn intussen gezet. Een bredere omkadering op alle departementen is onontbeerlijk."

    Spits Jean-François Mbuba heeft een groot aandeel in titel: "Graag nog topschutter worden"

    Met zijn 22 doelpunten heeft Jean-François Mbuba een groot aandeel in de tweede opeenvolgende titel van RWDM. Op moeilijke momenten of fases kon hij met een treffer een wedstrijd openbreken.

    "Ik ben een winnaar en daarom vind ik het toch een beetje jammer dat we geen sportieve revanche hebben kunnen nemen op en tegen Olympic Charleroi dat na de heenwedstrijd ook de terugmatch heeft kunnen winnen", was de eerste reactie van de Molenbeekse spits. "Maar de titel maakt wel alles goed", kon er toch een minzaam lachje vanaf.

    De van Virton overgekomen Jean-François Mbuba heeft nog een doorlopend contract bij RWDM, maar het is een publiek geheim dat door heel wat clubs aan zijn mouw wordt getrokken.

    "Als speler wil je zo hoog mogelijk voetballen. RWDM heeft steile en gezonde ambities op termijn, maar ik hoop dat de club ook mijn standpunt begrijpt als straks een club uit eerste klasse B aanklopt. Voor alle duidelijkheid: tot nader order blijf ik, want het is een schitterende club met een fantastisch publiek en entourage. Ik ben zeker niet uitgekeken op RWDM. Ik heb intussen al gesproken met de president en hij kent mijn standpunt. In de resterende drie matchen wil ik graag mijn statuut van topschutter behouden.

    ANTHONY BOVA: "Ons doel is bereikt"

    Voetbal Op een voorzet van Bova kopte Brouckaert de 0-1 binnen, maar de linkerflankspeler kon niet voorkomen dat RWDM in de kampioenenmatch toch het onderspit moest delven. "Olympic is blijkbaar ons zwarte beest", verklaart Anthony Bova (foto), die dit seizoen al veertien keer scoorde, na afloop. "Ons doel is bereikt ...

    Op een voorzet van Bova kopte Brouckaert de 0-1 binnen, maar de linkerflankspeler kon niet voorkomen dat RWDM in de kampioenenmatch toch het onderspit moest delven. "Olympic is blijkbaar ons zwarte beest", verklaart Anthony Bova, die dit seizoen al veertien keer scoorde, na afloop. "Ons doel is bereikt en dat is de titel pakken. Dat er toch zoveel supporters op verplaatsing dit moment hebben kunnen meemaken, is gewoon fantastisch", vindt Bova, die is uitgegroeid tot de chouchou van de fans en steeds wordt toegezongen met 'Viva Bova, patatten met saucissen'.


    Nieuwsblad 10-4-2018

    “Geen twijfel mogelijk over wie de titel verdient”

    Voorzitter Thierry Dailly en coach Drazen Brncic gaven elk op hun manier vorm aan de titel. Dailly stelde een groep samen die overliep van grinta, Het tactische meesterbrein van Brncic deed de rest.

    De spelers kregen tot maandag de tijd om de laatste druppels alcohol uit het lichaam te weren. Vanaf vandaag wil Drazen Brncic er met zijn groep weer vol tegenaan gaan om de drie resterende wedstrijden tegen Durbuy, Kelmis en La Louvière te winnen. Zondag moest Brncic zelf nog bekomen van het feestgedruis.

    “Ik heb het Edmond Machtensstadion rond 4.30 uur verlaten. Mijn vrouw heeft zich achter het stuur gezet en

    ik heb de volledige weg naar Luik geslapen. Ik heb toen dus niet de tijd genomen om de match tegen Olympic te analyseren. Ik zit er een beetje mee dat we 0 op 6 hebben gepakt tegen Olympic, maar ik ben op geen enkel moment boos geweest op mijn groep. Soms moet je als trainer gewoon aanvaarden dat je een wedstrijd verliest. Mijn spelers konden zaterdag gewoon niet beter. Ze waren te veel met de titel bezig. Kan je het hen kwalijk nemen als je ziet welke sfeer er in het stadion hing? Het deed denken aan een match uit eerste klasse. Ik heb voor de aftrap aan de spelers gevraagd om ervan te genieten.''

    “Uiteindelijk had RWDM weinig moeite om topfavoriet Luik af te houden”, zegt Dailly.

    Kantelmoment

    “Nu kunnen we gerust zeggen dat we sterker waren dan Luik. We hebben hen twee keer geklopt. En statistieken liegen niet: 74 doelpunten voor, 19 doelpunten tegen en 22 zeges. De 4-0 thuis tegen Luik in december was hét kantelmoment van het seizoen. Voor hen was dat een serieuze mentale dreun. Op een helft tijd hebben we hen toen helemaal opgerold.”

    Brncic is er zich van bewust hoe uitzonderlijk het seizoen van de Brusselse kampioen wel is.

    “We hebben op drie speeldagen van het einde tien punten voorsprong op de tweede. Daar hoeft geen commentaar bij. Er is geen twijfel mogelijk over wie de titel nu verdient.”

    Teamgeest, cohesie en een ongelooflijke drive hebben het verschil gemaakt in de titelrace beweert Dailly.

    “Ga maar na: Luik had het grootste budget van de reeks. Maar met een goede samenhang in de groep kan je al bergen verzetten. Ik heb dus niet alleen spelers aangetrokken op basis van hun kwaliteiten op het veld. Ik heb jongens geweigerd omdat ik aanvoelde dat ze niet zouden passen binnen het team. De samenstelling van de staf speelde uiteraard ook een rol. Brncic en ik ontmoetten elkaar anderhalf jaar geleden en na dertig minuten was er een duidelijke klik tussen ons. Daarna vielen de puzzelstukken in elkaar. Iedereen had zijn plaats in de staf.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Thu Apr 12, 2018 9:19 am

    Nieuwsblad 12-4-2018

    Profvoetballer veroordeeld tot twee jaar cel voor 58 kilo cannabis

    Jean François Mbuba (25), profvoetballer bij RWDM Brussels FC in tweede amateur C en ex-speler van Roeselare, is in beroep veroordeeld tot twee jaar cel met uitstel voor het bezit van 58 kilogram cannabis.

    De profvoetballer die onlangs kampioen speelde met RWDM in 2C, kreeg in eerste aanleg een celstraf van acht maanden met uitstel. In april vorig jaar werd de 35-jarige Eddy D. uit Roubaix in Roeselare op heterdaad betrapt met 58 kilo cannabis in zijn autokoffer. De arrestatie volgde nadat de politie op camerabeelden had gezien dat hij de drugs uit een garagebox in Roeselare had gehaald. Die garage werd gehuurd door Mbuba en zijn toenmalige vriendin Imane A.

    Mbuba ontkende dat de 58 kilo cannabis van hem waren. “Dit gaat hier om 580.000 dosissen cannabis ter waarde van een half miljoen euro. 58 kilo? Daar kan je toch niet over kijken! Bovendien stinkt dat als de pest. Ik geloof dus niet dat jij niet wist dat dat in die box lag”, pleitte de procureur-generaal.

    Mbuba hield altijd vol dat zijn ex hem erin wou luizen voor zijn ontrouw. “Hij leeft voor zijn sport, hij heeft hier niks mee te maken! Zijn ex wou hem enkel een loer draaien”, pleitte zijn advocaat.

    Toch geloofde het hof dat verhaal niet en het veroordeelde de voetballer tot twee jaar met uitstel en een boete van 6.000 euro. De ex kreeg in eerste aanleg een werkstraf van 100 uur, maar dat werd in beroep eveneens twee maanden met uitstel en een boete van 6.000 euro. Eddy D., die al een gevuld strafblad heeft, kreeg twee jaar effectief. Het kampioensfeest liet voor spits Mbuba dus een bittere smaak na.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Apr 13, 2018 9:51 am

    HLN 13-4-2018

    RWDM steunt zijn topschutter

    Hemel en hel kunnen soms heel dicht bij elkaar liggen. Vorige zaterdag werd Jean-François Mbuba (25) met RWDM kampioen in de tweede amateurklasse C. De Molenbeekse topschutter, goed voor 22 treffers tot dusver, werd in Charleroi door de fans bejubeld als een God. Begin deze week werd Mbuba door een Gentse rechter echter veroordeeld voor bezit van drugs.

    Hij kreeg voor dit misdrijf twee jaar cel met uitstel en een geldboete van liefst 6.000 euro. De speler zelf is verbaasd over de uitspraak en blijft twee jaar na de feiten ontkennen dat hij ooit betrokken is geweest bij die 'affaire'. Jean-François Mbuba was gisteren niet bereikbaar voor commentaar, maar stuurde via de clubwebsite wel een communiqué uit, waarin hij zelfs oproept om deze zoveel mogelijk te delen.

    "Ik ben het slachtoffer van een afrekening geworden. Bepaalde mensen met wie ik al lang geen contact meer heb, hebben me er destijds proberen in te luizen. De feiten dateren intussen al van twee jaar geleden toen ik nog bij Roeselare actief was. Toen en ook nu zal ik mijn onschuld blijven uitschreeuwen. Ik word onrecht aangedaan en daar kan ik niet tegen. Ik ben professioneel bezig met voetbal. Dan is er geen plaats en tijd voor drugs en zelfs geen alcohol", zegt hij kordaat. "Anders kan je geen twee seizoenen na elkaar topprestaties neerzetten."

    Jean-François Mbuba werd vorig seizoen topschutter bij eersteamateurklasser Virton en lijkt ook dit seizoen op weg de titel van topschutter te pakken in tweede amateurklasse C. Op de sociale media krijgt hij alvast veel steunbetuigingen.

    "Het doet me enorm veel deugd dat supporters, vrienden, familie en het bestuur van RWDM mijn verhaal geloven en me steunen."

    Voorzitter Thierry Dailly bevestigt die steun aan zijn topschutter.

    "Jean-François is een correcte jongen, is bezeten door zijn sport en gedraagt zich heel professioneel. Omdat ik de details van het dossier onvoldoende ken, ga ik ook geen uitspraken doen, maar ik geloof het verhaal van Jean-François. En neen, deze affaire zal geen enkele invloed hebben op zijn toekomst bij onze club. Hij heeft hier nog een doorlopend contract van één seizoen en we hopen zelfs dat hij nog langer blijft", is preses Thierry Dailly duidelijk.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Apr 16, 2018 9:54 am

    HLN 16-4-2018

    Kampioen heeft snel schaapjes op droge

    Twee wijzigingen in de ploeg van RWDM: de geschorste Mbuba werd voorin vervangen door Damblon en op de nummer tien positie moest Cissé plaats ruimen voor Simon.

    De kampioen zat halfweg de eerste periode al op rozen na doelpunten van Damblon (op hoekschop van Liard), Simon (op aangeven van Brouckaert) en Timmermans, na een hoekschop van Bova die in eerste instantie was weggewerkt door de bezoekende doelman Genchi.

    In het zicht van de rust werd het bijna 4-0, maar het hakje van Bova op voorzet van Brouckaert zoefde centimeters aan de tweede paal buiten.

    Door het zware veld en de aanhoudende regen waren de kansen na de rust schaarser. Tweemaal Bova en één keer Brouckaert konden met hun schoten nog voor enige opwinding zorgen, maar ze misten ofwel de goede richting ofwel stond keeper Genchi in de weg. Na het laatste fluitsignaal barstte een nieuw volksfeest los.

    RWDM: Sadin, A. Cabeke (75' Rivituso), Timmermans, vandiepenbeeck, G. Cabeke; Brouckaert (80' Ba), Mabika, Simon (85' Haidara), Liard, Bova; Damblon.

    Durbuy: Genchi, Bosman, Debefve, Bernard, Da Silva (90' Laval), Bury, Jordy Jadot (83' Hay), François, Mathieu (66' Manfredi), Jérôme Jadot, Laloux.

    Doelpunten: 2' Damblon (1-0), 9' Simon (2-0), 22' Timmermans (3-0).

    Geel: Bury, A. Cabeke, Jordy Jadot, Jérôme Jadot.

    Publiek: 4.500.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Apr 17, 2018 9:37 am

    HLN 17-4-2018

    "Titelfeest voor eigen fans fantastisch"

    Hoewel RWDM reeds een week eerder kampioen was geworden op het veld van Olympic Charleroi, waren er toch nog een klein vijfduizend fans naar het Machtensstadion afgezakt voor de titelviering na het duel tegen Durbuy, waartegen met 3-0 werd gewonnen.

    Voor doelman Anthony Sadin was het de dertiende clean sheet al dit seizoen. In één op twee wedstrijden hield de Molenbeekse portier zijn netten proper. "Het was drie wedstrijden geleden dat we nog eens de nul op het bord konden houden. Na onze mindere prestatie vorige week, hebben we de puntjes weer op de i gezet", lachte Anthony Sadin bij het betreden van het veld nadat hij met de spelersgroep de polonaise had gedanst in de tribune tussen de supporters. "Wat een geweldige sfeer toch in de tribune en op het veld. Ondanks de gutsende regen werd er na de match gedanst en gevierd dat het een lieve lust was. Dat kan alleen bij RWDM, hé", knipoogde hij. "De sfeer is hier zo uniek. Jong en oud heeft het hier naar zijn zin. Als spelers zijn we bijzonder trots dat we onze trouwe fans die tweede opeenvolgende titel hebben kunnen schenken. Nu nog de resterende twee duels met winst afsluiten en dan kunnen we weldra genieten van een verdiende vakantie.

    Op de tonen van 'We are the champions' van Queen werden spelers en trainers op het 'balkon' getrakteerd op een hard applaus. Vliegende slingers, gouden confetti en vuurwerk maakten het plaatje af.

    Berghmans weg bij Tubeke?

    Ook Thierry Berghmans genoot van het feestgedruis. De keeperstrainer, die ook bij Tubeke werkzaam is, had de avond voordien nochtans een begrafenisstemming meegemaakt. "Het contrast is inderdaad heel groot. Vrijdag zat ik samen met Tubeke in zak en as door de sportieve degradatie naar de amateurklasse, een dag later vier je volop feest met duizenden fans van RWDM. Wat mijn toekomst brengt? Daar kan ik vrij duidelijk over zijn. Vermits Tubeke en RWDM volgend seizoen in dezelfde reeks gaan spelen, kan ik beide clubs niet meer tegelijk dienen. En vermits mijn contract afloopt bij Tubeke en RWDM graag de huidige technische staf wil behouden, ligt het voor de hand waar ik volgend werkzaam zal zijn als keeperstrainer", lachte Berghmans.


    Nieuwsblad 17-4-2018

    Lucas Damblon “Tweede kampioenenfeest tegen Durbuy”

    Een week na het behalen van de titel werd er in het Machtensstadion een tweede kampioenenfeestje gehouden. Deze keer stapten de Brusselaars van het veld af met een klinkende zege. Na twintig minuten stond de eindstand tegen Durbuy vast: 3-0.

    “De echte apotheose van het seizoen was tegen Olympic Charleroi, maar na de match tegen Durbuy hielden we een soort bisnummer van ons kampioenenfeest”, aldus Lucas Damblon. “We hadden toch iets recht te zetten na de match in Charleroi. Kampioen worden na een nederlaag voelt toch vreemd aan.”

    Lucas Damblon zorgde zaterdag zelf voor de 2-0 (???) en bracht zijn seizoentotaal zo op zes stuks in de competitie.

    “Gezien het aantal minuten dat ik op het veld stond is dat geen slechte ratio. Natuurlijk had ik meer willen scoren, maar ik mag niet ontevreden zijn. Of ik pech had dat Mbuba in bloedvorm zat? Ik wist dat ik met Mbuba een stevige concurrent zou hebben. We hadden vorig seizoen tegen elkaar gespeeld toen hij bij Virton zat en ik bij Geel.”

    “Hij zou het seizoen met twintig doelpunten eindigen en ik zat aan tien stuks. Toch wilde ik de uitdaging aangaan. Ik ging er trouwens van uit dat ik met Mbuba zou spelen en niet tegen hem zou moeten opboksen. Het is uiteindelijk anders uitgedraaid.”

    Zijn invallersstatuut kostte Damblon een contractverlenging bij zijn moederclub Sint-Truiden.

    “Als ik meer had gespeeld, dan had Sint-Truiden wellicht de optie in mijn contract gelicht. Nu moet ik hopen dat andere deuren opengaan. Waarom niet bij RWDM blijven?”

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Apr 20, 2018 10:03 am

    HLN 20-4-2018

    Voormalig topvoetballer Gerard Desanghere overleden

    In het Universitair Ziekenhuis in Jette is dinsdag voormalig topvoetballer Gerard Desanghere (70) overleden aan de gevolgen van een slepende ziekte. Desanghere, die in Borchtlombeek woonde, behaalde in 1975 de landstitel met RWDM, speelde later de halve finale van de Uefa Cup en speelde ook 1 interland met de Rode Duivels.

    Gerard Desanghere begon met voetballen bij RSC Anderlecht waar hij snel opklom tot het A-elftal. Op 24-leeftijd werd hij samen met Maurice Martens en Jacques Teugels naar Racing White getransfereerd, het latere RWDM. In Molenbeek beleefde hij zijn grootste successen, waaronder de kampioenstitel in 1975. Hij speelde 32 Europese wedstrijden waaronder de halve finale van de Uefa Cup in 1977 tegen Atletico Bilbao.

    Desanghere was in zijn topjaren een gevreesde centrale verdediger. "Op het veld was hij echt een stoere speler, met veel fysiek vermogen en een enorme sprongkracht", vertelt toenmalig ploegmakker en leeftijdgenoot Maurice Martens. "Maar naast het veld was hij een minzaam en kalm man. Zijn overlijden treft mij diep. We zijn ooit samen overgekomen van Anderlecht. Dit is echt een groot verlies."

    Uit schijnwerpers

    Na RWDM verhuisde Desanghere naar tweedeklasser Aalst om uiteindelijk af te sluiten bij Denderhoutem. Na zijn voetbalcarrière was hij nog actief als trainer, onder meer bij SK Opwijk en Daring Bodegem maar hij hield zich altijd ver buiten de schijnwerpers. "Papa stond niet graag in de belangstelling", vertelt dochter Adinda. "Hij leefde een beetje teruggetrokken, op zijn eigen manier, maar bleef het voetbal wel op de voet volgen. Maar opscheppen over zijn carrière, dat deed hij nooit. Daar was hij veel te bescheiden voor."

    Gerard Desanghere overleed aan de gevolgen van een slepende ziekte die pas enkele weken geleden werd vastgesteld.

    De uitvaartplechtigheid is op woensdag 25 april om 10 uur in de Sint-Amanduskerk van Borchtlombeek.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Apr 21, 2018 9:45 am

    HLN 21-4-2018

    Lucas Damblon wil graag bij RWDM blijven: "Mijn rendement is niet slecht"

    Nog twee wedstrijden en dan is het over en out met het seizoen 2017-2018. Door de schorsing van Jean-François Mbuba kwam Lucas Damblon vorige week tegen Durbuy nog eens aan de aftrap, maar de kans is groot dat hij op Kelmis weer op de bank zit.

    Trainer Drazen Brncic maakt er immers een erezaak van om de resterende twee wedstrijden winnend af te sluiten. Ook typisch Brncic: hij speelt steeds met zijn beste ploeg die hij voorhanden heeft. Nu Mbuba terug is, lijkt Damblon daarvan het slachtoffer te worden. Tegen Durbuy liet de geleende spits van Sint-Truiden zich alvast opmerken door het tweede doelpunt te scoren. "Ik was met veel ambitie naar RWDM gekomen. Op dat moment was Mbuba nog niet bij RWDM, want hij is pas later getransfereerd. Het begon heel goed voor mij met enkele doelpunten in de bekerwedstrijden. Ik wist dat ik er met Mbuba een serieuze concurrent bijkreeg, wat achteraf ook zo is gebleken. Jean-François is niet zomaar een spits, hé. Het jaar ervoor heeft hij bewezen zelfs in eerste amateurklasse vlot de weg naar het doel te vinden. Doordat hij nauwelijks geschorst of geblesseerd is geweest, ben ik minder aan speelminuten geraakt dan dat ik voor het seizoen gedacht had. Maar een scorende spits en een winnende trainer hebben altijd gelijk", weet Damblon als geen ander. "Ik ben met zes doelpunten wel tevreden over mijn rendement."

    Ondanks het feit dat hij langer en meer op de bank zat dan hem lief was, is Lucas altijd positief gebleven en toonde hij steeds de juiste mentaliteit. "Niet het individu, maar de ploeg primeert. Zowel na het behalen van de titel op Olympic als na de 3-0-zege vorige zondag tegen Durbuy hebben we lekker gefeest met de supporters. Je speelt immers niet ieder seizoen kampioen."

    Zijn contract bij STVV werd niet verlengd, zodat Damblon volgend seizoen vrij is om te gaan en te staan waar hij wil. "Het liefst wil ik bij RWDM blijven, maar als dat niet kan, zal het noodgedwongen elders zijn. Ik zal elke ernstige aanbieding in overweging nemen."

    Mbuba keert terug uit schorsing. Petitpretz (voet) is geblesseerd.

    Selectie: Sadin; A. Cabeke, Timmermans, Vandiepenbeeck, G. Cabeke; Brouckaert, Mabika, Cissé, Liard, Bova; Mbuba. Damblon Simon, Ba, Haidara, Rivituso.


    Nieuwsblad 21-4-2018

    “Andere teams zagen ons als een trofee”

    RWDM gaat tegen de Kelmis vol voor zijn 24ste zege in 27 wedstrijden. “Kwatongen zullen beweren dat onze reeks gemakkelijker is dan de Vlaamse reeksen, maar dat klopt niet'', zegt Drazen Brncic. “In het oude systeem waren het vaak ploegen uit de Waalse vierde klasse D die via de eindronde promoveerden. En denk je echt dat het een plezier is om op die kleine en drassige velden van Solières, Borgworm of Hamoir te gaan voetballen? Op een groot veld zou ons voetbal nog beter tot zijn recht komen. Ik besef wel dat het anders voetballen wordt in de eerste amateurreeks in een competitie met overwegend Vlaamse ploegen. Dit seizoen zagen de andere teams ons vooral als een trofee
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Apr 23, 2018 9:33 am

    Het Laatste Nieuws 23-4-2018

    RWDM geeft zijn titel extra glans

    Kampioen RWDM heeft zijn titel extra glans gegeven door vlot te winnen in de Oostkantons. Kelmis werd snel bij de keel gegrepen en vlak voor het kwartier kon Brouckaert toeslaan. De Brusselaars bleven de partij controleren. In de slotfase van de eerste helft wist de thuisaanhang dat het aartsmoeilijk ging worden toen Brouckaert zijn tweede van de namiddag kon scoren. Meteen na de koffie mochten de boeken dicht toen Cisse raak trof. Kelmis kreeg dan enkele kansen langs het ingevallen duo Biersard en Kimpiam, maar het was Molenbeek dat nog één keer doelman Dengis het nakijken liet.

    Kelmis: Dengis, Kever, Servais, Feugma Temou, Benlahbib (55' Biersard), Kaylesiz (60' Kimpiam), Temsamani (71' Barzin), Datou, Tapsoba, Cusumano, Adib.

    RWDM: Sadin, A. en G. Cabeke, Liard, Mabika, Brouckaert, Bova (58' Damblon), Cisse (76' Simon), Vandiepenbeeck (46' Haidara), Timmermans, Mbuba.

    Doelpunten: 14' en 39' Brouckaert (0-1 en 0-2), 47' Cisse (0-3), 77' Mbuba (0-4).

    Geel: Benlahbib, Barzin.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Apr 24, 2018 9:28 am

    HLN 24-4-2018

    "Iedereen wilde zijn doelpunt meepikken"

    Op het veld van Kelmis behaalde RWDM een logische 0-4-zege met onder meer twee doelpunten van Brouckaert. Topschutter Mbuba scoorde ook één keer, maar had er minstens drie op zijn naam moeten schrijven.

    Trainer Drazen Brncic was na afloop tevreden over de prestatie van zijn mannen.

    "Het is uiteindelijk een vlotte zege geworden. We zijn van begin tot einde baas geweest. Dat het eigenlijk maar 0-4 is geworden, heeft als oorzaak dat iedereen zijn doelpuntje wilde meepikken. Daardoor gingen we soms overhaast aanvallen. Langs de andere kant speelde de bezoekende doelman een grootse partij, hij heeft zijn ploeg bespaard van een veel grotere score. Niet iedere kans kan een doelpunt opleveren, maar als we nog maar aan vijftig procent onze kansen hadden afgewerkt, had het makkelijk 0-7 of 0-8 kunnen geweest zijn. Volgende week, in onze laatste thuismatch tegen Centre, willen we nog een laatste keer knallen. We willen het schitterend seizoen in schoonheid afsluiten.

    Nieuwsblad 24-4-2018

    Sindou Cissé “Beetje jaloers op statistieken van maats”

    Sindou Cissé maakte in de met 0-4 gewonnen wedstrijd tegen Kelmis pas zijn tweede doelpunt van het seizoen. “Iedereen verwacht van een spelverdeler dat hij regelmatig scoort, maar ik ben meer de man van de beslissende pass”, zegt Cissé. “Ik zit al een stuk of twaalf assists. Stiekem ben ik een beetje jaloers als ik de statistieken van Mbuba en Brouckaert zie. Op het einde onthouden de mensen vooral jouw doelpunten.”

    “Weet je wat mijn probleem is? Ik trap te weinig naar doel. Op training doe ik dat nochtans wel. Misschien heeft het ook te maken met de kritiek die ik vorig seizoen kreeg. Terecht hoor. Ik ging toen te veel voor eigen succes. Nu kan ik ook genieten van een goede steekpass.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Apr 28, 2018 10:22 am

    HLN 28-4-2018

    RWDM ontvangt kampioenenploeg 1974-1975

    De laatste wedstrijd van dit schitterend seizoen staat in het teken van het feest. Voor deze gelegenheid is voorzitter Thierry Dailly er in geslaagd driekwart van de ploeg die in 1975 kampioen is geworden, zondag naar het Machtensstadion te halen.

    Ook zullen enkele spelers in de bloemetjes worden gezet. Zoals André Ngangué, die na twee seizoenen met evenveel titels, de club zal verlaten. De offensieve middenvelder keert terug naar de oude stal, Tempo Overijse dat in tweede nationale uitkomt. Voorts zal ook Florian Petitpretz op gepaste wijze gehuldigd worden. De kans is groot dat er na zondag nog enkele spelers te horen zullen krijgen dat ze er best aan doen om te vertrekken omdat de concurrentie volgend seizoen bijzonder groot zal zijn.

    "Mijn eerste prioriteit is het contract verlengen van trainer Brncic, maar dat neemt niet weg dat we intussen al heel veel werk hebben verricht. Tachtig procent van de huidige ploeg heeft nog een doorlopend contract, maar we gaan de juiste versterkingen doen om ook volgend seizoen een rol van betekenis te spelen", aldus voorzitter Dailly.

    Vandiepenbeeck mist de laatste wedstrijd van het seizoen wegens een schorsing. Bova (kuit) is onzeker. Santos Pravos zal ook tegen La Louvière niet tussen de palen staan. De tweede doelman van de Brusselaars kwam dit seizoen geen minuut in actie. De komende weken speelt RWDM nog enkele vriendschappelijke wedstrijden.

    Voor de laatste wedstrijd van het seizoen tegen Centre is Petitpretz (voet) twijfelachtig.

    Selectie: Sadin; A. Cabeke, Timmermans, G. Cabeke; Brouckaert, Mabika, Cissé, Liard, Bova; Mbuba. Damblon, Simon, Ba, Haidara, Rivituso, Ngangué.

    Nieuwsblad 28-4-2018

    Brncic “Nu ook nog die 25ste zege pakken”

    Drazen Brncic verwacht van zijn spelers dat ze nog een keer voluit gaan tegen La Louvière. “Ik ben zelf speler geweest en ik kan begrijpen dat het moeilijk is om je op te laden voor een eindeseizoensmatch”, zegt Brncic. “Maar in mijn carrière stond ik altijd met dezelfde honger op het veld. Mij maakte het niet uit of het de eerste match van de voorbereiding was of een topmatch. Ik verwacht van mijn spelers dat ze tegen een goed La Louvière, dat straks de eindronde speelt, met dezelfde mentaliteit aan de aftrap staan. Als ik afga op de trainingen van de afgelopen dagen, dan maak ik mij niet al te veel zorgen. Mijn jongens moeten nog een doel bereiken: de 25 zeges pakken in 28 duels.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed May 02, 2018 2:08 pm

    Nieuwsblad 2-5-2018

    Union

    Jonathan Kindermans trekt haast zeker van Union Sint-Gillis naar de buren van RWDM waar een contract van twee jaar wordt onderhandeld. Union leende Kindermans bij KV Mechelen waar hij einde contract is waardoor de middenvelder een vrije speler is.


    HLN 30-4-2018

    RWDM sluit seizoen af in stijl

    Ook zijn laatste match van het seizoen heeft RWDM gewonnen. De genodigde oude gloriën zagen samen met de vierduizend supporters hoe RWDM vlot de maat nam van La Louvière-Centre met 3-0.

    Bij RWDM drie wijzigingen in de ploeg in vergelijking met de vorige wedstrijd op Kelmis. De opvallendste was die van de doelman. Voor het eerst dit seizoen stond Santos Pravos op het 'blad' én ook in de basis. De match kon niet beter beginnen voor de thuisploeg, want al na ruim vijf minuten knalde Mbuba op aangeven van Bova - na een snelle uitbraak op links - de 1-0 tegen de touwen. Op dat moment stond RWDM met tien man op het veld omdat Timmermans geblesseerd aan de zijkant stond. Omdat hij te veel pijn had werd hij vervolgens vervangen.

    Iets voorbij het kwartier verdubbelde Simon de score met een afstandsschot na slecht uitverdedigen bij de bezoekers. Op slag van rusten had doelman Cordier een knappe reflex in huis op een schot van Mbuba. Halfweg de tweede periode kon Liard het stadion weer doen opveren met een prachtig geplaatste vrijschop in de kruising nadat Mbuba vlak voor de rechthoek was onderuitgehaald. Ondanks de numerieke meerderheid en nog enkele goede mogelijkheden veranderde de stand niet meer.

    RWDM: Santos Pravos, A. Cabeke, Haidara, Timmermans (8' Rivituso), G. Cabeke; Brouckaert, Mabika (60' Cissé), Simon, Liard, Bova (76' Damblon); Mbuba

    LL Centre: Cordier, Poulain, Van Den Kerkhof, Wautiez, Kieran, Lesage (81' Michel), Domingues, Derras (65' Roulez), Touré, Luvuezo, Utshinga

    Doelpunten: 7' Mbuba (1-0) 18' Simon (2-0), 68' Liard (3-0)

    Geel: Michel

    Rood: 68' Poulain

    Publiek: 4.000

    Sponsored content


    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 12 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Sponsored content

      Similar topics

      -

      Current date/time is Thu Mar 28, 2024 12:23 pm