RWDM Forum

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
RWDM Forum

5 posters

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Oct 19, 2015 9:38 am

    Nieuwsblad 19-10-2015

    De terugkeer van de vier magische letters

    Zaterdag heeft voetbalclub RWDM opnieuw geschiedenis geschreven. Niet vanwege een sportieve prestatie, maar vanwege de nieuwe doorstart in eigen huis, het Edmond Machtensstation in Molenbeek.

    Ondanks de wat kleurloze 0-1 nederlaag tegen Sterrebeek, zullen de RWDM-supporters ongetwijfeld nog lang nagenieten van wat er zich zaterdag in het Machtensstadion heeft afgespeeld. Het feest was eigenlijk al zeven uur voor de match gestart, met een rode, zwarte en witte supportersstoet die halt hield langs tal van Brusselse cafeetjes. Het was de stoet van het mirakel,de stoet van de verrijzenis. Tot goed een half jaar geleden gaf niemand nog een cent voor RWDM.

    De rivalen van White Star Brussels en zelfs leden van de eigen Molenbeekse gemeenteraad deden hun best om de club de ultieme genadeslag toe te dienen. De supporters incasseerden, telkens opnieuw, bleven vechten en trokken uiteindelijk aan het langste eind. En zaterdag, voor een volle tribune, maakte RWDM zijn rentree in eigen huis.

    'Hier hebben we jaren op gewacht', zegt supporter Benoit Degroot. 'En let maar op, dit is nog maar het begin. Op twee jaar tijd zullen we promoveren en zien we White Star nooit meer in dit stadion. Dit doet zo ongelooflijk veel deugd. Voorzitter Thierry Dailly heeft zelfs een traantje gelaten, ontroerd door zoveel steun van de supporters.'

    'Wij zijn een volkse club met een erg trouwe aanhang', legt supporter Alain Vaneeckhoudt uit. 'Ik heb vandaag mensen ontmoet die ik hier dertig jaar geleden ook al zag. RWDM zit opnieuw op de sporen en we zijn klaar om opnieuw iets op te bouwen. Ik droom zelfs al van eerste klasse.'

    'Ik ben hier met mijn vrouw, maar RWDM is mijn maîtresse', klinkt het bij Patrick Van Assche, al dertig jaar kinesist bij RWDM. 'En dat verandert nooit. Er staan ons mooie dingen te wachten. Voor mijn part kopen we White Star over en springen we meteen naar tweede klasse. Ik wil daarvoor gerust bijbetalen.'

    Maar wat maakt dat de club, wier grootste successen toch al enkele decennia achter ons liggen, alle tegenslag van de voorbije jaren te boven kwam? 'Het is dankzij hen', zegt Van Assche, terwijl hij naar de bomvolle tribune kijkt en even stil wordt. 'Het zijn de vier magische letters', besluit Degroot. 'Zo lang die in onze harten zitten, kan niets ons kapot maken.'

    'Zwaarste ontgoocheling'

    Het Edmond Machtensstadion bruiste zaterdag als nooit tevoren. Het legioen van RWDM, 3500 man sterk, was klaar om zijn tempel opnieuw in te nemen. Zelfs de onverwachte nederlaag tegen Sterrebeek kon de feestvreugde nauwelijks temperen. RWDM is terug.

    Hippe vijftigers met afgeleefde sjaals, dames in veel te grote retroshirts van RWDM, jonge tieners met rood-zwarte attributen. Iedereen wilde er zaterdag bij zijn voor de historische terugkeer van RWDM in het Edmond Machtensstadion. In het RWDM-village - waar kraampjes met pannenkoeken, hamburgers en slakken broederlijk naast elkaar opgesteld stonden - kon je over de koppen lopen. Ruim een uur voor de aftrap zat blok C, waar de meest luidruchtige fans gewoonlijk plaatsnemen, al goed vol. Om kwart voor zeven was de overrompeling compleet.

    De stewards probeerden tevergeefs de mensenzee naar de andere kant van de tribune L'Ecluse te dirigeren. Wie de spooktribune aan de overkant gewend is wanneer White Star zijn competitiewedstrijden afwerkt, kon zijn ogen niet geloven. 'Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Zelfs niet met FC Brussels in tweede klasse', moest aanvoerder Jérôme Nollevaux toegeven. 'Onze supporters verdienen veel beter dan vierde klasse.'

    Besmeurde tempel

    Het Machtensstadion ademde pure voetbalnostalgie uit. Wie in het stadion zat had heimwee naar het vroegere RWDM. Clubs als FC Brussels en White Star hadden de voorbije jaren hun tempel bezoedeld, zo redeneerden de diehards. Elke verwijzing naar White Star werd dan ook vakkundig met een vlag van RWDM bedekt.

    Toen de spelers iets over zeven het veld betraden, brak de hel helemaal los. De rookbommen zetten het stadion letterlijk in vuur. Bailly zweepte de ruim 3500 supporters nog meer op met een ondubbelzinnige boodschap. 'Dit is jullie club, jullie stadion. RWDM is voorgoed terug!' De supporters schreeuwden hun jarenlange frustraties uit. 'On est chez nous, on est chez nous', weerklonk er vanuit de overvolle tribune.

    Na negentien minuten en een 0-1 stand voor Sterrebeek ebde het enthousiasme stilaan weg. Wat niemand voor mogelijk had gehouden, gebeurde dan toch: RWDM verloor zijn eerste thuiswedstrijd in het Machtensstadion. Een scenario waar niemand rekening had mee gehouden.

    Bij het laatste fluitsignaal werd trainer Danny Ost overmand door de emoties. De tranen rolden net niet over zijn wangen.
    'Ik heb al veel meegemaakt in mijn carrière. Maar dit is zonder meer de ergste ontgoocheling', zuchtte Ost. 'Geloof mij vrij: hier ga ik nog een tijdje wakker van liggen.'

    Ondanks de nederlaag verstomde het gezang van de supporters niet. Voor hen telde maar een ding: dat hun RWDM eindelijk thuis was gekomen.


    4DE KLASSE B RWDM 0 - STERREBEEK 1

    De spelers van RWDM leken helemaal verlamd door stress en bakten er weinig van in de eerste helft.
    Sterrebeek voetbalde wel vrijuit en kwam verdiend op voorsprong na een kopbal van Erdogan.
    Kempeneer was kansloos.

    De Brusselaars probeerden het tij te keren, maar ze geraakten niet verder dan enkele halve kansjes.
    RWDM schoot na rust goed uit de startblokken en had een strafschop moeten krijgen na een fout op Koulibaly.

    Daarna gaf Sterrebeek geen krimp meer en miste Rooms de kans op de 0-2. In de slotfase moest Vujadinovic redding brengen op pogingen van Black en Kalulika.

    SCHEIDSRECHTER: Gillis

    DOELPUNT:18' Erdogan 0-1

    RWDM: Kempeneer, El Ouahidi, Rivituso, Serville, Bossio, Diansangu (85' Michel), Makengo (46' Kalulika), Nollevaux, De Pever, Ponce Vazquez (46' Black), Koulibaly

    STERREBEEK: Vujadinovic, Vanderelst, Dondo-Ndubo (62' Rooms), Marcelis, Beerten, Blanckaert, Benlouafi, Christiaens, Erdogan (69' Camara), De Pauw, Ben Abbes

    GELE KAARTEN Makengo, Koulibaly, Marcelis, De Pever, Blanckaert, Kempeneer


    HLN 19-10-2015

    "Oude clubliefde roest niet"

    Meer dan drieduizend supporters zijn zaterdagavond getuige geweest van de terugkeer van RWDM naar het Edmond Machtensstadion. Uren voor de match werd de thuiskomst al duchtig gevierd in de cafeetjes rond het stadion. De enige smet op het feestje was de logische en verdiende zege van tegenstander Sterrebeek dat won met 0 - 1.

    Het was vooraf ook uitkijken naar de reactie van de club White Star dat het stadion vanaf nu moet delen met RWDM. Enkele dagen geleden liet voorzitter Bico alle sloten veranderen en dat was zaterdagochtend niet anders. Burgemeester Françoise Schepmans riep White Star tot de orde. "Veertien sloten van de kleedkamers en de socioclub waren veranderd, waardoor de match in het gedrang zou komen. De gemeente heeft de nodige stappen genomen om deze ruimte te openen om de match te laten doorgaan."

    Burgemeester Schepmans kreeg heel wat felicitaties van de supporters, maar ze blijft ook achter het eerste concept met White Star staan.

    "We hebben die club onderdak verleend na het verdwijnen van Brussels van voorzitter Johan Vermeersch. White Star beloofde om de jeugd over te nemen en dat was toen onze grootste zorg. RWDM is pas een seizoen na die feiten geboren en dat heeft onze bevolking echt beroerd en ontroerd. Deze legendarische naam brengt ons allemaal samen en daarom moest RWDM terug naar het Machtensstadion komen. Als reactie heeft White Star ondertussen al een aantal jeugdtrainingen en -wedstrijden afgelast en dat kan ik niet dulden. De club mag onze jongeren niet als gijzelaar gebruiken om RWDM uit het stadion te jagen", klinkt het duidelijk bij Schepmans.

    Juridisch staartje

    Die zorgen zijn nog niet van de baan, want er komt nog zeker een juridisch staartje. De fans laten zich echter niet meer wegdrummen. Het werd zaterdagavond een blij weerzien met onder meer de Brussels Boys, de harde kern uit betere tijden. Alleen zijn die rakkers wel wat grijzer en ouder geworden. Veel ex-Boys brachten hun kinderen en zelfs kleinkinderen mee om hen trots voor te stellen aan hun RWDM.

    "Mijn grootvader was supporter van Racing Brussel, mijn vader van Racing White en ik van RWDM", klonk het bij een supporter die moeite had om zijn ontroering te verbergen. "Na het verdwijnen van de club zijn veel supporters weggebleven, want Brussels kon RWDM nooit doen vergeten. Nu zijn we echter terug thuis in ons stadion. Oude liefde roest nooit".

    Clubliefde

    Die onvoorwaardelijke clubliefde brandt ook in het hart van Thierry, de oersupporter van RWDM. Thierry was lid van het vergane Molenbeek Army en leider van de Brussels Boys in de jaren tachtig en negentig. Net zoals toen schaarden de supporters zaterdag rond hun leider die moeite had om zijn tranen te bedwingen.

    "Ik herleef na een donkere periode", lacht Thierry terwijl hij honderden bekenden begroette.

    "RWDM is voor zovelen onder ons een deel van onze ziel en is nooit uit ons hart verdwenen. We hebben hier samen altijd zoveel plezier beleefd. Arm of rijk, wit en zwart, Vlaams of Frans, allemaal zijn wij Brusselaars die een liefde delen voor deze club. Slechte mensen die aan de top zaten, hebben onze club kapotgemaakt. Toen RWDM doodging, ging er ook een stukje van onszelf dood. Ik kan het nog niet geloven dat we na al die jaren opnieuw in ons stadion staan voor een match van wit, zwart en rood. Sportief loopt het nog niet van een leien dakje, maar ik geloof in het concept van de initiatiefnemers. RWDM is terug en nu geven we het nooit meer uit handen", lacht Thierry alvorens hij werd opgeslorpt door een dolle massa RWDM-supporters.

    Erdogan laat bezoekers juichen

    RWDM heeft het in zijn eerste thuismatch in het Edmond Machtensstadion laten afweten tegen Sterrebeek, dat niet onverdiend met de drie punten is gaan lopen, al was het op basis van een sterke eerste helft waarin de thuisploeg totaal niet meedeed. Erdogan zorgde voor het enige doelpunt van de match.

    RWDM - VC STERREBEEK 0-1

    Dat er veel volk zou afzakken naar het Machtensstadion van Sint-Jans-Molenbeek was te verwachten. Maar de volkstoeloop was nog veel groter dan voorzien. De tribune L'Ecluse zat tot in het nok gevuld. Meer dan drieduizend toeschouwers wilden absoluut RWDM aan het werk zien tegen Sterrebeek.

    Voor de wedstrijd zat de sfeer er al goed in bij de supporters van RWDM, die al van één uur in de namiddag present waren met een optocht, waarbij drie RWDM-café's werden aangedaan. Maar ook in de directe omgeving van het stadion was het ambiance troef, met eetkraampjes en drankstandjes. Ook het RWDM-orkest was van de partij. Van aan de ingang tot aan de tribune moest je wel een kwartier drummen om door de menigte te geraken. Zij hadden er duidelijk zin in.

    Trainer Danny Ost kon nog steeds geen beroep doen op Chirishungu én Oneyka én Haidara.
    Serville was op zijn beurt dan weer geschorst. Dus weer niet de beste ploeg van RWDM op het veld. Maar door de steun van de duizenden supporters zouden de doublures wel boven hun mogelijkheden stijgen, moet trainer Danny Ost gedacht hebben. Niets was minder waar.

    RWDM begon gestresseerd aan de match en het eerste kwartier was qua balbezit volledig voor Sterrebeek. Bij het ingaan van het tweede kwartier sloeg Erdogan op een inzenden van Benlouafi de hele tribune l'Ecluse tot verstomming door de 0-1 te scoren. Doelman Kempeneer zag de bal tussen zijn benen in doel verdwijnen. Pas in de slotminuut van de eerste helft kon RWDM via Koulibaly voor lichte opwinding zorgen, maar zijn schot werd afgeblokt door een bos van bezoekende spelers.

    Twee wissels

    Trainer Ost voerde bij de rust twee wissels door: Tanguy en Makengo naar de kant en Kalulika en Black erin. Tien minuten na de rust cruciale fase in de match als Koulibaly in de zone van de waarheid wordt onderuitgehaald, maar de ref zich gebaarde van krommen aas. Kort daarop ontsnapte bezoeker Marcelis aan een tweede geel. Nog even opwinding halfweg de tweede helft toen Koulibaly een hoekschop in het zijnet knalde. In de slotfase waren er nog pogingen van Ben Abbes (Sterrebeek) en Kalulika (RWDM), maar daarna was het over en out.

    Eindstand: 0-1.

    RWDM: Kempeneer, El Quahidi, Rivituso, De Troetsel, Bossio; Diansangu, De Pever, Nollevaux, Tanguy (46' Black); Makengo (46' Kalulika), Koulibaly.

    Sterrebeek: Vujadinovic, Vanderelst, Dono (62' Rooms), Marcelis, Beerten, Blanckaert, Benlouafi, Christiaens, Erdogan (71' Camara), De Pauw, Ben Abbes.

    Doelpunt: 16' Erdogan (0-1).

    Publiek: 3.150

    "Grootste ontgoocheling in trainerscarrière"

    Trainer Dany Ost heeft niet kunnen voorkomen dat RWDM in zijn eerste match in het eigen Machtensstadion kopje-onder is gegaan.

    "Ik heb in het voetbal al veel meegemaakt. Veel vreugde en al veel ontgoochelingen. Maar deze nederlaag is mijn grootste ontgoocheling ooit. Ik ben vooral teleurgesteld in de mentaliteit van sommige spelers. Te veel jongens hebben duidelijk onder hun niveau gespeeld. En jammer genoeg doen ze dat al weken. Deels natuurlijk omdat ik dit noodgedwongen moet doen, want heel wat sterkhouders kunnen door blessures niet aantreden. Ze zijn wel aan het revalideren en aan de conditie aan het werken, maar wellicht kan ik ze pas in de volgende thuismatch tegen Ganshoren gebruiken. Wel chapeau voor de fans. We zijn wel aan bezinning toe na een één op negen."










    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Oct 21, 2015 10:34 am

    Nieuwsblad 20-10-2015

    "Verloren door mijn schuld"

    Kevin Kempeneer voelde zich verantwoordelijk voor de nederlaag tegen Sterrebeek.

    "Op geen enkel moment zaten we in de wedstrijd", zegt de doelman van RWDM. "Mijn foutje zo vroeg in de wedstrijd was geen cadeau. De bal glipte door mijn handen en vervolgens tussen mijn benen. Vorige week ben ik na de nederlaag tegen Châtelet redelijk hard geweest voor mijn verdediging, nu gelden er dus geen excuses voor mij. Ik speelde zeker geen slechte wedstrijd, maar mijn foutje kost ons wel punten. Jammer dat de ploeg mijn flater niet heeft kunnen rechtzetten. Ik denk dat mijn maats mentaal aan de grond zaten. Jammer, want we hebben het feest van die 3500 supporters verbrod."

    "Evenement zorgde voor positieve stress"

    Sterrebeek versloeg RWDM met 0-1. "Wij wisten dat RWDM een sterk middenveld heeft en hebben dat goed opgevangen", zegt T2 Vicky Carleer.

    "Vooral Benlouafi voelde zich voor 3500 man in zijn sas om niet alleen technische hoogstandjes te brengen, maar ook nog eens efficiënt te zijn. Zo ook bij de enige goal. De Pauw bediende hem op maat en zijn gemeten voorzet naar de eerste paal werd door Erdogan in doel gekopt. Al miste hij half waardoor hun keeper zo verrast was dat hij bal in doel liet glippen. Dat was de aanzet voor onze sterke eerste helft. Na rust hadden we controle over de match. Al kwamen we één keer goed weg toen de ref een foutje van Marcelis in de zestien te licht vond om een elfmeter te fluiten."

    HLN 20-10-2015

    "Supporters verdienen veel beter"

    Wat een hoogtepunt had moeten worden, is een regelrechte afknapper geworden. RWDM kon tegen het bescheiden geklasseerde Sterrebeek nooit voldoende een vuist maken waardoor één echte kans voor Sterrebeek voldoende was om een geplande lange feestavond een beetje te verbrodden.

    Tegen Sterrebeek leed RWDM reeds zijn vierde nederlaag van et seizoen. In totaal telt RWDM negen punten uit zeven wedstrijden. Voor een club als RWDM is dat gewoon te weinig. Trainer Danny Ost kan er ook niet aan doen dat de revalidatie van Chirishungu, Oneyka en Haidara veel langer duurt dan aanvankelijk voorzien, maar het zal blijkbaar toch wachten worden op hun terugkeer om het spelpeil van RWDM te zien stijgen.

    Heel wat spelers hebben de afgelopen weken voldoende kansen gekregen om te tonen wat ze in hun mars hebben, maar hun krediet raakt stilaan op. Het lijkt er op dat Constant Zahoui het eerste slachtoffer is geworden van de sportieve malaise waarin RWDM actueel verkeert. Tegen Sterrebeek had trainer Ost wel een halve ploeg kunnen vervangen, maar hij moet nu eenmaal voort met de jongens waarover hij beschikt. Daan De Pever was na afloop diep beschaamd over het verlies met het kleinste verschil.

    "Dit was de match die we nooit mochten verliezen. Sterker, die we altijd moesten winnen. Naar deze wedstrijd hebben onze trouwe fans maanden uitgekeken. Er zaten ook heel veel neutrale toeschouwers in de tribune. We hebben het nagelaten om aan extra klantenbinding te doen. Ik ben beschaamd, want onze supporters verdienen veel beter. Het is ongelofelijk dat ze zelfs bij een nederlaag zijn blijven springen en zingen. Het wordt dringend tijd dat we hen iets teruggeven."

    "Wij hebben hun feest verpest"

    Ruim 3.000 fans woonden de terugkeer van RWDM naar het Edmond Machtensstadion bij. De spelers van Sterrebeek waren echter niet onder de indruk en boekten een belangrijke 0-1-zege.

    "RWDM kwam het eerste kwartier enorm opzetten", vertelt verdediger Walid Ben Abbes. "We hadden die stevige start werwacht. Ze hadden veel balbezit, maar echt gevaarlijk waren ze niet."

    Na zestien minuten was het echter Sterrebeek dat de score opende via Erdogan. "Het was onze eerste kans. In tegenstelling tot de voorbije wedstrijden scoorden we nu wel meteen. Erdogan kopte goed naar de grond en de doelman van RWDM miskeek zich op de doorschuiver. Geluk? We hadden dit seizoen nog geen geluk, dus het mag ook eens meezitten. Vanaf de 0-1 was de wedstrijd meer in evenwicht. In de eerste helft vielen er langs beide kanten wel geen kansen meer te noteren. Er zat vooral veel afval in het spel."

    "Na de pauze kregen wij de betere kansen ondanks een slecht begin. RWDM begon namelijk net als aan de eerste helft sterk aan de tweede helft. Na twintig minuten begonnen we opnieuw te voetballen en hing de 0-2 in de lucht. De afwerking kan nog steeds beter, maar als je wint, vergeet je dat sneller. Verdedigend gaven we ook zeer weinig weg en tactisch hebben we een uitstekende wedstrijd gespeeld."

    Geen extra druk

    Ben Abbes geeft aan dat de heisa rond de wedstrijd vooral voor extra druk zorgde bij RWDM. "Wij hebben hun feest verpest. Hun supporters maakten er een speciale dag van. De spelers moesten daarom toch iets laten zien. Misschien werkte die druk wel verlammend. De hele beleving zorgde bij mij persoonlijk niet voor extra druk. Ik hou er wel van als er veel volk is. Het is ook zo dat eenmaal de wedstrijd aan de gang is, je die supporters toch vergeet. Ik heb ook al vaker voor zoveel supporters gespeeld. Misschien waren er andere spelers in onze ploeg die onder de indruk waren, maar daar heb ik tijdens de wedstrijd toch niets van gemerkt."

    Goed moment

    De overwinning was broodnodig voor Sterrebeek. "Uiteraard zijn we heel tevreden met de overwinning", aldus Ben Abbes "Ze komt op een goed moment. We hadden er al enkele weken recht op. De ontlading was dan ook enorm groot na de wedstrijd. We staan nu wat meer in de middenmoot van het klassement. Een nederlaag had ervoor gezorgd dat we zo goed als laatste stonden. Of het vooral voor de trainer een belangrijke zege was? Het klopt dat er nu wel wat druk wegvalt. We speelden de laatste weken zeker niet slecht, maar we pakten geen punten. Het is dan ook logisch dat hij het even niet meer zag zitten. Ik hoop dat we nu eindelijk vertrokken zijn en we een reeks kunnen neerzetten. Dit moet voor een boost zorgen."

    RWDM-fans aan de zijde van Union?

    De uitmatch op WS Brussel wordt een dagje vervroegd. In plaats van zaterdag wordt de wedstrijd in het RWDM-stadion al op vrijdagavond 22 oktober gespeeld. De match zal ook worden uitgezonden op Proximus TV.

    Union zal ongetwijfeld véél meer volk op de been brengen dan thuisploeg White Star. Bovendien hebben honderden RWDM-fans al laten horen dat ze ook wat verbaal gewicht in de schaal komen werpen. Uiteraard met als voornaamste doel om de draak te steken met WS-manager Bico.

    Al ligt ook de zet van Union-voorzitter Jurgen Baatzsch om Waterloo over te nemen nog een aantal Molenbekenaars zwaar op de maag. RWDM had zelf een oogje op het stamnummer van Waterloo, viste achter het net en kocht uiteindelijk het stamnummer van Standaard Wetteren op. Supportert Daring Wetteren vrijdag voor Union?

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Oct 24, 2015 9:05 am

    Nieuwsblad 24-10-2015

    ''Iedereen wil ons kloppen"

    RWDM wil na drie opeenvolgende nederlagen opnieuw aanknopen met een zege. Zeker na het verlies thuis tegen Sterrebeek. Met Charleroi-Fleurus treffen de Brusselaars voor de vierde uitwedstrijd op rij een ploeg uit de top vijf. ''Ik zal het plastisch uitdrukken: we moeten het bloeden stoppen", aldus Kevin Serville. ''We moeten leren omgaan met het feit dat elke ploeg ons wil kloppen. Voor veel jongens is de reeks ook een ontdekkingstocht. En daarom zal de titel wellicht niet voor dit seizoen zijn. Geen nood. Ik ben van mening dat een club gestaag moet groeien. Volgend seizoen of het seizoen daarop moeten we wel vol voor de titel gaan."



    HLN 24-10-2015

    Punten pakken nu al noodzaak

    Op RWDM is het altijd ambiance, zowel bij winst als bij verlies. Getuige de geweldige sfeer na de 0-1-nederlaag - in de eerste thuismatch in het Machtensstadion - tegen Sterrebeek vorige week zaterdag.

    Vierde klasse B

    Geen buitenstaander die dat begrijpt. Zeker niet na de derde nederlaag op rij voor RWDM. Maar hoe lang nog gaan de supporters blijven springen en zingen als de positieve resultaten uitblijven? Het wordt hoog tijd dat RWDM, dat toch met bepaalde ambities aan het seizoen is begonnen, punten begint te pakken. De ploeg van trainer Dany Ost staat pas op de elfde plaats. Toegegeven, ze heeft nog twee inhaalwedstijden te goed. Maar derby's tegen Ganshoren en Halle, ook al is dat voor eigen volk, zijn echt geen geschenken. Als RWDM zijn twee inhaalwedstrijden kan winnen, zou het mathematisch kunnen opklimmen naar de zesde plaats.

    Zover is Meulebeek lang niet. Zonder Oneyka, Haidara maar vooral Chirishungu is RWDM een gewone ploeg, die van iedereen kan winnen maar ook van de laatste in de ranglijst kan verliezen. Zeker als de helft van de ploeg het laat afweten, zoals dat de laatste weken het geval is. Bepaalde jongens staan louter in de ploeg uit noodzaak. Als zij zich niet dringend herpakken, degraderen ze zichzelf straks automatisch tot bankzitter.


    RWDM - Oneyka en Chirishungu zijn nog steeds niet inzetbaar wegens blessures. Serville keert terug uit schorsing.

    Selectie: Kempeneer, El Quahidi, Revituso, De Troetsel, Bossio; Diansangu, Nollevaux, De Pever, Serville, Tanguy; Koulibaly; Saigal, Michel, Kalulika, Makengo, Black, Witpas.


    Het Nieuwsblad 24-10-2015

    "Ik heb een paar spelers moeten kalmeren"

    De Brusselse derby kon de verwachtingen niet inlossen. White Star klom in de eerste helft verdiend op voorsprong dankzij een zeer discutabele penalty. Na rust slaagde Union er niet in om met een man meer de scheve situatie om te buigen.

    'Ceci n'est pas notre derby'. Deze derby is de onze niet. Het spandoek dat in de tribune L'Ecluse ontvouwd werd door de Union-supporters liet geen centimeter ruimte voor interpretatie. Met die boodschap wilden de fans van het stamnummer 10

    hun solidariteit betuigen met hun collega's van RWDM die nog altijd in een stadiondispuut verwikkeld zijn met White Star. Tegelijk was het een sneer naar White Star, dat door een groot deel van de Brusselaars als een artificiële club wordt gezien. In de tribunes was de spanning dus te snijden, op het veld was geen sprake van een derbysfeer.

    "Een derby wordt vooral in de tribunes beslecht en door de media opgeklopt", aldus Rudy Mater. "Bij mij maakt zo'n duel dus geen extra emoties los."

    Union voetbalde met veel overgave en probeerde er wel een typische derby van te maken. Maar het ontbrak de ploeg aan een geniale ingeving om te scoren.

    Geschenkverpakking

    Achteraf voelde trainer Marc Grosjean zich vooral verongelijkt door de penalty in geschenkverpakking die White Star had gekregen na vermeend hands van Massengo.

    "Enkele minuten voor de strafschop gebeurt er haast hetzelfde in het strafschop van White Star. Maar toen gaf de scheidsrechter geen krimp", zucht Grosjean.

    "De uitleg van de arbiter was zo lachwekkend dat ik niet wil herhalen wat hij gezegd heeft. In de kleedkamer heb ik wel een paar spelers moeten kalmeren, want het is niet de eerste keer dat een arbitrale dwaling het resultaat van onze wedstrijd beïnvloedt. En toch moeten we ook in eigen boezem durven kijken. We hadden gewoon geen antwoord klaarliggen op het kick and rush van White Star."




    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Oct 26, 2015 9:40 am

    HLN 26-10-2015

    Gestuntel in defensie RWDM

    CHARLEROI FL. – RWDM 2-2

    Ondanks dat de match zaterdagnamiddag werd gespeeld, hebben - weeral - heel wat RWDM-supporters de moeite gedaan om hun ploeg te zien spelen op verplaatsing. Maar wat zij in de eerste helft te zien kregen, was niet meteen om over naar huis te schrijven.

    Ruim vijf minuten voor de rust kreeg RWDM de kans om op voorsprong te komen, maar een schot van Kalulika werd uit het doel geranseld door doelman Bourdon en de rebound werd door Koulibaly voorlangs geschoten. In plaats van 0-1 werd het aan de overzijde 1-0 met een raketschot van Utshinga in de kruising.

    Al na 30 seconden in de tweede helft maakte de ingevallen Diansangu gelijk op aangeven van Koulibaly. Vijf minuten later stuurde Serville Oneyka het straatje in en die maakte er 1-2 van. Vanaf dan maakte nervositeit zich meester van RWDM en gestuntel in de defensie halfweg de tweede periode, waarbij De Troetsel en El Quahidi niet vrijuit gingen, leidde tot de gelijkmaker.

    Charleroi-Fleurus: Bourdon, Pinelli (57' Belic), Rezouk, Kruys, Utshinga, Bombele, Mabchour, Castronova (78' Vanhorick), Koutaine,
    Contino (57' Nart), Godefroid.

    RWDM: Kempeneer, Bossio, Rivituso, De Troetsel, El Quahidi, Serville (67' Haidara), Kalulika (79' Witpas), Nollevaux; Makengo (46' Diansangu), Oneyka, Koulibaly.

    Doelpunten: 41' Utshinga (1-0), 46' Diansangu (1-1), Oneyka (1-2), 68' Nart (2-2).

    RWDM-fans maken het bont in Henegouwen

    Zowel tijdens als na de match heeft de politie ingegrepen om enkele provocerende plaatselijke supporters weg te houden van de RWDM-fans. Enkele agenten haalden de grove middelen boven om de heethoofden het zwijgen op te leggen. Het is de eerste keer dat het tot geschillen is gekomen waarbij RWDM-fans - naar eigen zeggen ongewild - betrokken waren.

    Union-fans koken over bij White Star

    White Star mocht dan hun jeugdspelers hebben opgetrommeld en vocaal voorbereid hebben op het duel met Union, tegen de vurige spionkop van St-Gillis klonken ze als een flauw kinderkoortje. Union-fans hadden voor White Star een groot spandoek klaar met daarop: "Dit is niet onze derby". Daarmee doelden ze op de Molenbeekse stadion-slapstick en het feit dat het Machtensstadion niet aan het artificiële White Star 'Shopping' toebehoort, maar aan RWDM.

    De poten gingen ook al snel overkoken toen de scheidsrechter niet consequent aan het fluiten ging. De bekers bier en kartonnen zitjes vlogen in de richting van het speelveld. Het ging zelfs zo ver dat de scheidsrechter Union doelman Sadin als kapitein vroeg om de Union-fans even te gaan kalmeren

    Nieuwsblad 26 oktober 2015

    CHARLEROI FLEURUS 2 - RWD Molenbeek 2

    Het werd een schitterende match op Fiestaux met een sterke eerste helft van de thuisploeg, die domineerde en kansen afdwong via Kruys en Contino. Vijf minuten voor de rust kwam de beloning met een doelpunt van Utshinga.

    Molenbeek kwam gedreven uit de kleedkamer en in vier dolle minuten kon men snel de achterstand ombuigen in een voorsprong. De Brusselaars dachten dat de buit binnen was, maar de Carolos kwamen terug in de partij en konden verdiend een gelijkspel uit de brand slepen in een spannend slot.

    SCHEIDSRECHTER: Mary

    DOELPUNTEN: 40' Utshinga 1-0, 47' Diansangu 1-1, 51' Onwueckelu 1-2, 68' Nart 2-2

    FLEURUS: Bourdon, Lifa Bombele, Koutaine, Mabchour, Rezouk, Pinelli (57' Nart), Castronovo (79' M.Vanhorick), Contino (57' Belic), Utshinga, Godefroid, Kruys

    RWDM: Kempeneer, Rivituso, El Ouahidi, De Troetsel, Bossio, Makengo (46' Diansangu), Serville (67' Haidara), Kalulika (81' Witpas), Nollevaux, Koulibaly, Onwueckelu

    GELE KAART: Castronovo



    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Oct 27, 2015 11:30 am

    Nieuwsblad 27-10-2015

    "De trainer kan weer op mij rekenen"

    RWDM gaf in de tweede helft een 1-2-voorsprong uit handen en moest zich bij Charleroi-Coullet-Fleurus tevredenstellen met 2-2.

    Bij de rust kwam Audry Diansangu in en hij deed de wedstrijd twee minuten later kantelen met de gelijkmaker. "De trainer wilde mij prikkelen door me om de bank te zetten. Door familiale problemen voelde ik mij al een tijdje niet goed in mijn vel. Met mijn doelpunt toonde ik dat de trainer weer op mij kan rekenen."

    Ondanks zijn inbreng won RWDM voor de vierde keer op rij niet. "Dat we niet winnen is een gemiste kans. We hebben twee duels te goed, maar het wordt tijd dat we punten pakken."

    Bengaals vuur

    RWDM wil het gebruik van bengaals vuur verbieden in het Edmond Machtensstadion. Komende zondag tegen Ganshoren zullen de supporters strenger gecontroleerd om te vermijden dat er bengaals vuur wordt binnengesmokkeld in de tribune L'Ecluse. In de thuiswedstrijd tegen Sterrebeek twee weken geleden liepen twee supporters lichte brandwonden op nadat ze in aanraking waren gekomen met vuurwerk. Een pechvogel kreeg al een nieuw shirt, het tweede slachtoffer wordt nog gezocht.

    HLN 27-10-2015

    "Heel ontgoocheld met gelijkspel"

    Voor het eerst sinds de match tegen Ath op de tweede speeldag op het veld van Asse, mocht Onyeka nog eens aantreden. De aanvaller, die van Geel is overgekomen, was dan ook lange tijd buiten strijd met een spierblessure. Hoewel hij nog matchritme mist en nog niet die explosiviteit heeft teruggevonden, pikte hij toch mooi zijn tweede treffer van het seizoen mee.

    "Voor een spits zijn doelpunten altijd belangrijk, maar ik had toch liever niet gescoord en gewonnen. Onze eerste helft was niet zo goed, maar op basis van onze tweede helft verdienden wij meer die zege dan de thuisploeg voor Oneyka. Ik ben dan ook heel ontgoocheld met dit gelijkspel. We doorbreken wel de reeks van drie nederlagen op rij, maar met een punt schiet je echter niet zo veel op in de ranglijst", weet hij maar al te best. "Ik ben tevreden met wat Oneyka heeft laten zien", haakte trainer Danny Ost in.

    "Hij woog op de defensie van Charleroi-Fleurus en was vaak een af- of aanspeelpunt voor andere ploegmaten. Als komende zaterdag ook Chirishungu weer hersteld is en De Pever uit schorsing komt, dan zijn er totaal geen excuses meer. Ik stel echter vast dat we iets te gemakkelijk doelpunten slikken. Het is dan ook een jonge en dus onervaren defensie."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Oct 30, 2015 9:31 am

    HLN 30-10-2015

    Gemeente schakelt bemiddelaar in om RWDM en White Star te verzoenen

    De gemeente Sint-Jans-Molenbeek wil een externe bemiddelaar inschakelen om de ruzie tussen de voetbalclubs RWDM , White Star en de gemeente zelf op te lossen. De drie partijen liggen al tijden overhoop over het gebruik van het Edmond Machtensstadion door de beide ploegen.

    Eerder deze maand besliste de Molenbeekse gemeenteraad om de huidige overeenkomst tussen tweedeklasser White Star en de gemeente Molenbeek te ontbinden. Om de overeenkomst te annuleren zou de gemeente nog naar de rechter moeten trekken. Enkele weken na die beslissing is het daar nog steeds niet van gekomen. De gemeente doet nog een laatste poging om een rechtsgang te vermijden: de hoop is gevestigd op een externe bemiddelaar, die zou de boel moeten ontmijnen.

    "De gemeente zelf is te zeer betrokken partij om met de twee clubs te kunnen onderhandelen", zegt burgemeester Françoise Schepmans (MR). "We hopen dat we via een onafhankelijke, externe bemiddelaar toch een oplossing kunnen vinden."

    Failliet

    De tweedeklasseploeg White Star betrok het Edmond Machtensstadion nadat het toenmalige RWDM Brussels FC in juni 2014 failliet ging. De club RWDM werd in het voorjaar van 2015 echter opnieuw opgericht door supporters van het oude RWDM. Door de aankoop van het stamnummer van Standaard Wetteren, dat vrijkwam door een fusie, kon RWDM een vliegende start maken in de vierde klasse.

    Na veel getouwtrek besliste de rechtbank dat White Star het Edmond Machtensstadion in Molenbeek moest delen met het nieuw opgerichte RWDM. Maar nog altijd is er onenigheid tussen de clubs. Toen White Star de supporters van RWDM in september de toegang tot het stadion ontzegde bij een kuisactie, was de maat voor de gemeenteraad vol.

    "Het belangrijkste voor ons is dat de jeugd in Molenbeek een plek heeft om te spelen", verklaart Schepmans de recente poging tot bemiddeling. De jeugdspelers voetballen immers bij White Star, iets waar manager en coach John Bico graag mee uitpakt.

    RWDM heeft zich volgens Schepmans al akkoord verklaard met het voorstel. White Star heeft nog niet gereageerd en wilde gisteren ook geen commentaar geven.


    Nieuwsblad 20-10-2015

    Yannick Vervalle en Ganshoren willen punten pakken op RWDM: "Het is stilaan van moeten"

    "Van SK Halle hadden we vorige speeldag nooit mogen verliezen", vindt de 34-jarig ex-prof Yannick Vervalle. "We kwamen snel op achterstand, maar nadien hadden we de wedstrijd in handen. Veldoverwicht, meer balbezit en kansen volstonden niet om ons zelfs maar aan één puntje te helpen. We hadden echter pech bij de afwerking. In de eerste helft mikte Boubacar Sow op de paal. Patricio Bengui kopte na de rust op de lat en zelf haalde ik uit vanop afstand, maar de bal ketste tegen de onderkant van de lat weer het veld in. Ondanks een goede wedstrijd met veel inzet kregen we alweer geen loon naar werken."

    "Met drie nederlagen op een rij is het stilaan van moeten. Op een dertiende stek staan we zeker niet op onze plaats. Er steekt immers genoeg kwaliteit in de groep om hoger te mogen mikken. Eerste doel blijft zo snel mogelijk weg te geraken uit de onderste regionen. En dus kunnen we best wat oogsten op RWDM. De club is me niet vreemd, want als zevenjarige knaap zette ik er mijn eerste stapjes in het voetbal. Intussen heb ik er al heel wat clubs opzitten. Na Aalst, La Louvière en Bergen trok ik voor vier jaar naar de Griekse zon. Ik speelde er bij Ethnikos Asteras, Kerkyra, Illisiakos Athene en Kalamata. Eens terug in België speelde ik achtereenvolgens twee seizoenen bij Wezet, Doornik en Waterloo. Via Sow, vorig seizoen ook bij Waterloo, kwam ik bij Ganshoren terecht. En ik heb het er naar mijn zin, want het is een familiale club met een toffe ambiance. Alleen de punten ontbreken nog. RWDM wordt alvast een wedstrijd om naar uit te kijken. En de druk zal bij beide ploegen liggen."

    Jean Black: "Ik heb even moeten wennen aan de speelstijl"

    Jean Black kijkt reikhalzend uit naar zijn eerste derby RWDM - Ganshoren. Verwonderlijk voor een avonturier die behalve in zijn adoptieland Nederland ook in Thailand en Angola het profvoetbal leerde kennen. "Ik wilde sowieso terugkeren naar België."

    Jean Black is wat met noemt een wereldburger. De 26-jarige aanvaller werd in Congo geboren in een nest met een Congolese vader en een Angolese moeder, verbleef vervolgens in Oekraïne en Duitsland, groeide op in Nederland en voetbalde in Thailand en Angola. "Hoe ik mezelf zou omschrijven? Hou het maar bij Congolees", aldus Black. "Ik ben in Congo geboren en daar voel ik mij helemaal thuis."

    België is hem niet helemaal onbekend. In 2013 hield de struise spits al een half seizoen halt in Turnhout in derde klasse. "Toch was het dit seizoen met RWDM opnieuw wennen aan het Belgische voetbal. Ik heb een groot deel van mijn carrière in Nederland gevoetbald waar de stijl toch anders is. Bij jullie is het sleuren, lopen, duels uitvechten. Elk weekend opnieuw. Maar het ligt mij wel. Door veel mensen in Nederland wordt neergekeken op het Belgische voetbal. Wel, ik raad hen aan om eens te komen kijken."

    Opmars

    Black is niet vies van een avontuur in de verste uithoeken van de wereld. Begin februari 2014 sloeg hij zijn tenten op bij de Thaise tweedeklasser FC Krabi. "Het voetbal is er aan een serieuze opmars bezig. De infrastructuur is prima, je speelt er gemiddeld voor acht- tot tienduizend toeschouwers en het niveau valt goed mee. De clubs trekken vooral Engelse voetballers op hun retour aan of onbekende Brazilianen. Na een paar maanden zat ik er mentaal door omdat ik mijn familie miste. Mocht het te herdoen zijn, dan zou ik niet meer alleen vertrekken."

    Voor Black zat er maar een ding op: terugkeren naar Europa. Tot hij in februari een aantrekkelijk voorstel kreeg van het Angolese CD Huíla. "Wat die club mij aanbood, kon ik niet laten liggen. Maar zoals zo vaak in Afrika werden de afspraken niet nageleefd. Ook financieel, ja. Dan houdt het natuurlijk op. Uiteindelijk ben ik daar een vijftal maanden gebleven. Ik wilde hoe dan ook terugkeren naar België. Toen ik via via in contact kwam met Thierry Dailly was mijn keuze snel gemaakt. Ook het familiale aspect speelde mee. In vergelijking met Nederland is het leven hier minder hectisch. Ik ken veel Nederlanders die naar België zijn verhuisd omdat het hier aangenamer vertoeven is."

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Oct 31, 2015 9:50 am

    HLN 30-10-2015

    "Er zijn geen excuses meer"

    Na de afgang tegen Sterrebeek in de eerste wedstrijd voor eigen publiek (0-1-verlies) krijgen de spelers van RWDM de kans om sportieve revanche te nemen. Een goeie prestatie is het minste wat ze zichzelf, maar vooral hun trouwe aanhang verschuldigd zijn. "Er zijn geen excuses meer", stelt Rudy Chirishungu onomwonden. En gelijk heeft hij.

    De derby RWDM-Ganshoren staat in het teken van Halloween. De clubdirigenten roepen de supporters op om massaal verkleed naar het Machtensstadion te komen. De jonge fans tot zestien jaar mogen er gratis in. Niet alleen wie supporter is van RWDM, maar ook die van tegenstander Ganshoren, wat door het bestuur van de tegenstander enorm wordt gewaardeerd. Door het voetballoze weekend, waarin alleen twee inhaalwedstrijden staan gepland in vierde klasse B, waarvan Leopold-Duffel op zondag wordt gespeeld, belooft het weer een grote volkstoeloop te worden.

    De ziekenboeg van RWDM geraakt stilaan leeg. Rudy Chirishungu, de missing link, traint sinds begin deze week opnieuw mee met de groep. "Maar mijn conditie op peil houden doe ik al drie weken. Wellicht door een gebrek aan matchritme zal ik tegen Ganshoren nog niet in de basis staan, wat te begrijpen is. Maar wie weet verrast de trainer me wel", lacht de nummer tien.

    RWDM met of zonder Chirishungu is nochtans een hemelsbreed verschil. Dat is al duidelijk tot uiting gekomen de voorbije weken. "Ik denk dat dit een beetje overdreven is. Een ploeg staat of valt niet met één speler", vindt hijzelf. "Vorige week op Charleroi-Fleuris hadden we altijd moeten winnen, maar je zag ook dat De Pever er - door schorsing - niet bijliep. Hij is ook iemand die de ploeg naar een hoger niveau kan tillen. Tegen Ganshoren zijn er alvast geen excuses, winnen is de enige optie. Sterker: in onze drie komende thuiswedstrijden tegen achtereenvolgens Ganshoren, Betekom en Halle moeten we gewoon vol voor het maximum gaan, want pas dan komen we weer tussen de mensen te staan."

    "En ja, we zijn een ploeg in opbouw, maar ik vind dat de speeltijd nu wel echt voorbij. Ik ben naar RWDM gekomen, en wellicht nog vele andere ploegmaten, om mee te strijden voor de prijzen", klinkt het eerlijk. "Tegen Ganshoren moeten we gewoon de wederopstanding inluiden. Onze supporters verdienen dat. Sterker, ze hebben daar recht op. Want ze blijven ons steunen, ook bij verlies en mindere prestaties. Wij hebben gewoon de beste supporters."

    Geen amokmakers

    "Wij zijn geen amokmakers, zoals in een krant werd bericht afgelopen maandag naar aanleiding van incidenten tijdens en na de match tegen Charleroi-Fleurus", stelt Stefaan Plas, fan van het eerste uur. "We werden gewoon geprovoceerd door een kleine groep heethoofden, die zich voordeden als supporters van Charleroi-Fleurus. Dat het bestuur van de Waalse club ons uit de wind heeft gezet, verdient omwille van haar eerlijkheid groot respect. We zullen vanavond bewijzen dat we brave supporters zijn", lacht Plas.

    RWDM - Chirishungu is eindelijk verlost van zijn blessure en dus inzetbaar. De Pever keert terug uit schorsing.

    Selectie: Kempeneer, Revituso, Serville, De Troetsel, Bossio; Koulibaly, Nollevaux, Chirishungu, De Pever, Diansangu; Oneyka; Saigal, Michel, Haidara, Kalulika, Makengo, Black, Witpas, El Quahidi.


    Clubvlag RWDM hangt in stadion van Montreal

    Er is een nieuwe rage rond de clubvlag van voetbalclub RWDM. Supporters in binnen- en buitenland proberen op diverse evenementen de clubvlag in beeld te brengen. Dat gebeurde enkele dagen geleden ook in Montreal. Op beelden was te zien hoe topvoetballer Didier Drogba twee doelpunten vierde met de vlag van RWDM op de achtergrond. Dat was het werk van uitwisselingsstudent Arthur Schretter. Hij woont in Montreal en is een hevig supporter van RWDM. Arthur is webmaster van www. rwdmboys.com en dirigeert de facebookpagina RWDMnews.

    De Brusselse vlag was ook Rode Duivel Laurent Ciman, die samen met Drogba bij Montreal speelt, niet ontgaan. Ciman vond het een leuke actie en gaf na afloop van de match zijn wedstrijdtruitje als aandenken aan Arthur.

    Derby

    Vanavond is er trouwens de Brusselse derby tussen RWDM en Ganshoren in vierde klasse. De club verwacht een vol huis, goed voor 3.000 supporters. Vanaf 17 uur start er een groot Halloweenfeest in het supporterspark. Het wordt een familiefeest met een schminkster die de kinderen zal veranderen in een voetbalspook en uiteraard mag iedereen de match bijwonen in een griezelige outfit.


    "Derby wordt voor mij heel bijzonder"

    Vanavond nemen RWDM en Ganshoren het tegen elkaar op. Nooit eerder stonden beide ploegen in competitieverband tegenover elkaar. De Brusselse derby levert heel wat emoties in het bezoekende kamp.

    Voor Ganshorenaar Yannick Vander Voorde belooft het een speciale match te worden. Als kind was hij een supporter van de tegenstander. "Ik woon op twee straten van het voetbalveld van RWDM. Er komt veel jeugdsentiment naar boven dezer dagen. Als kleine gast ging ik vaak naar de matchen van Molenbeek kijken in het Machtensstadion. Van eerste klasse tot het faillissement: ik heb het allemaal van op de eerste rij kunnen volgen. Ik was een echte supporter. De derby wordt voor mij dan ook heel bijzonder. De eerste thuismatch tegen Sterrebeek heb ik gezien. De sfeer van de oude dagen leek weer te komen."

    Iets rapen

    Toch hoopt Yannick Vander Voorde op puntenwinst. "We moeten proberen om in Molenbeek iets te rapen. Voetballend hebben ze me niet helemaal kunnen overtuigen. Dat bewijst ook hun rangschikking in de rechterkolom. Zelf moeten we echter ook niet te hoog van de toren blazen. In de laatste matchen hebben we ook met de punten gemorst."

    Yannick Vander Voorde hoopt dat de recente 0-1-nederlaag tegen Halle niet zal blijven nazinderen. "Dat verlies is hard aangekomen binnen de spelersgroep. De les van die nederlaag is dubbel. Enerzijds moeten we defensief bij de les blijven. Die ene tegengoal kostte ons de drie punten. Anderzijds mogen we de kansen niet blijven verkwanselen. Anders gaan we echt in de gevarenzone terechtkomen."



    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Nov 03, 2015 10:34 am

    Nieuwsblad 2-11-2015

    "Ik draag goal op aan Gregory Mertens"

    RWDM en Ganshoren deelden de punten na een duel dat geen minuut verveelde. Nog voor de aftrap was gegeven, hadden de fans al voldoende gespreksstof om de rest van de week mee door te komen.

    Het spookte zaterdag in en rond het Edmond Machtensstadion voor de tweede thuiswedstrijd van RWDM en dat had niets met Halloween te maken. Het was de schim van White Star-trainer John Bico die over het stadion waarde. Voor de aftrap begaf de lichtinstallatie het drie keer en bij RWDM was iedereen ervan overtuigd dat Bico daar zeker voor iets tussen zat.

    "We stonden op het veld toen het licht een eerste keer uitging", aldus Kenny Witpas. "Geen moment hebben we gedacht dat de wedstrijd afgelast zou worden, want de trainer heeft ons meermaals verzekerd dat er een oplossing in de maak was."

    Het burenduel tussen tussen RWDM en Ganshoren - de stadions liggen in vogelvlucht nog geen vier kilometer van elkaar - verveelde geen minuut.

    Vooral Witpas zal de wedstrijd tegen zijn ex-ploeg niet snel vergeten. De 24-jarige winger stond voor het eerst in de basis en maakte zijn eerste treffer van het seizoen. Het was meteen ook het eerste doelpunt van RWDM in het Machtensstadion.

    Emotionele avond

    "Ik had geen betere wedstrijd kunnen uitkiezen om mijn eerste doelpunt mee te pikken. Dat ik aan de aftrap stond, was volgens mij geen toeval. De trainer wist dat ik extra geprikkeld zou zijn tegen Ganshoren. Hopelijk weet de trainer nu dat hij op mij kan rekenen."
    Witpas vierde zijn doelpunt door met een paar vingers naar de lucht te wijzen.

    "Mijn gedachten gingen meteen uit naar Gregory Mertens, de verdediger van Lokeren die in mei op 24-jarige overleed na een hartfalen en met wie ik heel close was. We kenden elkaar al sinds we zeven jaar waren en hebben samen bij Anderlecht gevoetbald. Voor mij was het dus een emotionele avond. Jammer dat we net als tegen Sterrebeek niet konden winnen in eigen huis."

    RWDM 2 - GANSHOREN 2

    Het Brusselse burenduel begon met een half uur vertraging omdat de verlichting het tot drie keer toe begaf. De thuisploeg had geen last van het oponthoud.

    Koulibaly raakte in de openingsseconden de paal en voor het kwartier ontplofte het stadion na de 1-0 van Witpas.
    De vreugde was van korte duur, want Bolzoni maakte gelijk. Na rust nam de thuisploeg het heft opnieuw in handen.

    De inspanningen werden beloond met een treffer van Haidara. RWDM leek op weg na de eerste zege in het Edmond Machtensstadion, maar de enthousiaste thuisfans werden in rouw gedompeld na de late gelijkmaker van Sow.

    SCHEIDSRECHTER: Silvrants.
    DOELPUNTEN: 12' Witpas 1-0, 17' Bolzoni 1-1, 67' Haidara 2-1, 82' Sow 2-2.
    RWDM: Kempeneer, Rivituso
    (18' Makengo), Serville, De Troetsel, Bossio, Nollevaux, Haidara, Diansangu (80' Vanderhaegen), Witpas (62' Chirishungu), Koulibaly, Onwuekelu.
    GANSHOREN: Goeman, Coet, Bengui, Bolzoni (57' Schlögel), Vervalle, Vander Voorde, Seghers, Suarez, Kambala, Huby, Sow (90' Ngasseu).
    GELE KAARTEN: Witpas, Coet.
    RODE KAARTEN: geen.

    RWDM - Ganshoren begint met halfuur vertraging

    De wedstrijd RWDM - Ganshoren werd door problemen met de lichtinstallatie met bijna een halfuur vertraging op gang gefloten. De opwarming gebeurde in het donker en zelfs de Molenbeekse burgemeester Schepmans kwam naar de elektriciteitskast kijken om onregelmatigheden vast te stellen. Men was intussen ook tot de vaststelling gekomen dat de sloten van het EHBO-lokaal in het Machtensstadion waren veranderd. Ref Silvrants overlegt hier met RWDM-manager Thierry Dailly


    Nieuwsblad 3 -11-2015

    Kempeneer: "Wie druk van fans niet aankan, moet elders gaan voetballen"

    Een sabotageactie vanwege White Star, een zware knieblessure voor Anthony Rivituso en opnieuw puntenverlies. Zowat alles zat zaterdag tegen voor RWDM.

    "De omstandigheden waren niet ideaal", moest ook doelman Kevin Kempeneer toegeven. "Door de problemen met de lichtinstallatie hebben we in het donker moeten opwarmen. Dan spreek ik niet eens over het veld. Het had meer weg van een zandbak dan van een voetbalveld."

    Na twee duels in het Machtensstadion tegen ploegen uit de rechterkolom oogt de balans pover: 1 op 6. De verstikkende druk van het publiek lijkt verlammend te werken. "Of de supporters ons te veel druk opleggen? Ik vind het een flauw excuus om de nederlaag tegen Sterrebeek en het gelijkspel tegen Ganshoren goed te praten. Het klinkt misschien hard, maar wie liever voor honderd man voetbalt, had bij een andere club moeten tekenen. Ik kan enkel voor mezelf spreken, maar ik krijg een fantastische boost als ik die 3000 supporters hoor zingen. We zouden de fans als een bondgenoot moeten gebruiken om onze wedstrijden te winnen. Ik kan alleen maar hopen dat de nooit aflatende aanmoedigingen ons de volgende keer vleugels geven."

    Vandaag is er een groepsgesprek gepland om de puntjes op de i te zetten. "De competitie is nog héél lang. Maar na een reeks van vijf wedstrijden zonder overwinning moeten we wel realistisch blijven. We staan voor de keuze. Of we laten begaan en zetten onze slechte reeks voort. Of we zeggen: tot hier en niet verder."

    "Puntje op RWDM doet deugd"

    Ganshoren speelde 2-2 gelijk in het Machtensstadion.

    "Een goede wedstrijd van beide ploegen, maar toch vooral van ons", zegt de Ganshorense trainer Serge Debacker. 'Reclame voor het voetbal bovendien, want er was bijzonder veel volk en er heerste een geweldige sfeer. Door de elektriciteitspanne begon de match met vertraging, maar dat kon de ambiance niet drukken. RWDM vloog er meteen in en we hadden het een kwartier niet onder de markt. Kansen bleven niet uit en ten slotte opende Kenny Witpas, ex-Ganshoren, de score. Na dat doelpunt ging de storm liggen. RWDM schakelde over op de lange bal. Wij kwamen beter in de wedstrijd met verzorgd combinatiespel. We hielden de bal in de ploeg en kwamen er goed uit. Ismael Bolzoni maakte dan ook niet onverdiend gelijk. Op dat elan gingen we door. In het begin van de tweede helft had ik heel wat druk van RWDM verwacht, maar die kwam er niet. Toch kwam de thuisploeg weer op voorsprong, nadat bij ons achterin wat getwijfeld werd. Ik vreesde voor een vierde nederlaag op een rij, maar Ganshoren toonde veel weerbaarheid en mentale sterkte. We gingen op zoek naar de gelijkmaker en op aangeven van Roddy Kambala scoorde Sow. In de laatste tien minuten stonden we zwaar onder druk. De thuisploeg gooide alles naar voren, maar uitgespeelde kansen kwamen er niet."

    "Na drie opeenvolgende nederlagen doet dit puntje deugd. Ik heb de spelers gefeliciteerd voor hun inzet en mentaliteit en voor het geleverde spel. Voor de verplaatsing naar leider Olympic Charleroi is dit een opsteker."


    HLN 2-11-2015

    Chirishungu laat zege liggen voor RWDM

    Door een lichtpanne kon de match tussen RWDM en Ganshoren, die eindigde op 2-2, pas een halfuur later op gang gefloten worden.

    4B RWDM - FC GANSHOREN 2-2

    Dat na bemiddeling van de politie met de ref omdat de veiligheidsdiensten anders vreesden voor (wraak)acties van de RWDM-aanhang naar John Bico van WS Brussel toe. Die wordt verdacht van sabotage. Omdat één van de vier lichtmasten toch nog kon opgestart worden, ging de derby door.

    RWDM ging gretig van start en al na twee minuten knalde Diansangu op aangeven van Oneyka onbegrijpelijk op de paal. Nog voor de vijfde minuut was verstreken, liet Koulibaly na om op aangeven van Revituso de score te openen. Derde keer is scheepsrecht. Nog voor het eerste kwartier voorbij was, zorgde Witpas, ex-Ganshoren, op aangeven van Bossio voor de verdiende voorsprong.

    Wie dacht dat RWDM op zijn elan zou doorgaan, kwam bedrogen uit. Bij de eerste aanval van Ganshoren stond de stand weer in evenwicht na een hard schot van Belzoni. Met dank aan het zwak verdedigen van het centrale duo De Troetsel-Serville. Kort daarop moest Revituso met een knieblessure het veld verlaten en moest trainer Ost zijn ploeg herschikken. En dat deed RWDM allesbehalve goed. Ganshoren herstelde zonder moeite het evenwicht en was via Sow dicht bij een 1-2-voorsprong, maar doelman Kempeneer redde de meubelen. Ook daarna moest de Molenbeekse goalie nog enkele keren zeer gevat interveniëren opdat RWDM niet met een achterstand de rust in moest.

    Gestuntel

    Het eerste deel van de tweede helft viel er niets te beleven. Uit het niets klom RWDM weliswaar weer op voorspong. Op een vrije trap van Chirishungu kwam de bal in de voeten van Mankengo, die keihard op doel trapte. In de kluts kon Haidara de bal tegen de netten trappen. Balverlies op het middenveld en gestuntel in de verdediging bij RWDM leidden de 2-2 in via Sow, na knap voorbereidend werk van Huby.

    In de toegevoegde tijd kregen Oneyka en Chirishungu alsnog de kans om de drie punten thuis te houden, maar beiden misten onbegrijpelijk van kortbij.

    RWDM: Kempeneer, Revituso (18' Makengo), De Troetsel, Serville, Bossio; Diansangu (81' Verhaegen), Nollevaux, Witpas (61' Chirishungu), Haidara, Koulibaly; Oneyka.

    Ganshoren: Goeman, Coet, Bengui, Huby, Kembala, Bolzoni (56' Schlögel), Vervalle, Vander Voorde, Seghers, Suarez-Menedez, Sow (90' Ngasseu).

    Doelpunten: 11' Witpas (1-0); 17' Bolzoni (1-1), 67' Haidara (2-1), 84' Sow (2-2).

    Geel: Witpas, Coet.

    Publiek: 2.900

    Rivituso (RWDM) vier tot zes weken buiten strijd

    RWDM Anthony Rivituso, die in de derby tegen Ganshoren na twintig minuten moest afgevoerd worden met een knieblessure, heeft na onderzoek in het UZ van Jette de ernst van de blessure vernomen: partiële scheur van het externe ligament van de knie. Ook de meniscus is licht geraakt. De rechtsachter moet echter niet geopereerd worden, maar moet wel vier tot zes weken herstellen. Hij komt voor de winterstop dus niet meer in actie.

    Daan De Pever geraakte uiteindelijk niet speelklaar voor de derby. Zijn ervaring werd duidelijk gemist. Door het gelijkspel tegen Ganshoren pakt RWDM slechts twee punten uit vijf wedstrijden, veel te weinig voor de ploeg die de promotie ambieert, ook al wordt daar in alle talen over gezwegen.

    Onderzoek naar sabotage lichten tijdens derby tussen RWDM en Ganshoren

    De Brusselse derby tussen RWDM en Ganshoren in het Edmond Machtensstadion is afgelopen weekend verstoord door enkele problemen. Bij aanvang viel het licht uit. "Sabotage van manager Bico van WS Brussel", klonk het bij de supporters. Ook de EHBO-diensten konden hun werk niet naar behoren uitvoeren, omdat de sloten van hun lokaal veranderd waren. Bovendien werd de noodingang voor de ziekenwagen geblokkeerd.

    Het Edmond Machtensstadion zat met drieduizend supporters opnieuw nokvol voor de Brusselse derby tussen RWDM en Ganshoren. Bij het begin van de match viel het licht echter al uit. Supporters wezen meteen in de richting van manager Bico van WS Brussel, dat het stadion met tegenzin deelt met het nieuwe RWDM. "De technici, onder wie ook een personeelslid van netwerkbeheerder Sibelga, hebben meteen bevestigd dat het om een sabotage ging", zucht grote baas Thierry Dailly. "Uiteindelijk kregen we een halfuur na de voorziene aftrap toch licht. Het was maar een gedeeltelijke oplossing, want niet alle onderdelen werkten. We kwamen ook in tijdsnood met het voorziene schema dat de voetbalbond oplegt bij een storing.

    Wachten op ambulanciers

    "Er werd gevreesd voor de reactie van de duizenden supporters indien de match niet zou doorgaan. De scheidsrechter was gelukkig voor rede vatbaar. Na overleg met de burgemeester en politie liet hij de match toch starten", aldus Dailly.

    Ook de EHBO-diensten konden hun werk niet uitvoeren zoals het hoort. De sloten van hun lokaal werden afgelopen week veranderd. Daar kwam nog bij dat de noodingang voor de ziekenwagen volledig geblokkeerd werd door materiaal en wagens van WS Brussel. Toen een speler geblesseerd naar het ziekenhuis moest, duurde het meer dan een halfuur alvorens de ambulanciers het slachtoffer konden meenemen. Dat moest dan nog gebeuren op een draagberrie via twintig steile trappen naar boven.

    Burgemeester Françoise Schepmans heeft ondertussen gereageerd op de gebeurtenissen in het gemeentelijk stadion. "Ik wil de technici bedanken die het probleem met de verlichting hebben opgelost. Sommigen spreken van sabotage en daarom beveel ik ook meteen een onderzoek. Ten slotte gaat dit over de veiligheid van alle mensen die op dat ogenblik in het stadion waren. Indien blijkt dat er inderdaad met de installatie werd geprutst, zullen de daders worden opgespoord."

    Bij WS Brussels was er niemand bereid tot commentaar.

    HLN 3-11-201

    "Iedereen is welkom, zelfs die van White Star"

    De volgende wedstrijd van RWDM staat in het teken van respect en liefde voor een voetbalclub. "Het zijn onze waarden", klinkt het bij de RWDM-aanhang. Supporters van andere clubs die deze waarden delen, zijn uitgenodigd op een voetbalfeest in het Machtensstadion.

    Het was zaterdag opnieuw van dat: de sleutel die toegang heeft tot de tribune van de RWMD-aanhang paste niet op het slot. "Het begint traditie te worden dat onze slotenmaker om tien uur in het stadion verschijnt," klinkt het bij de gemeente Molenbeek. "White Star vervangt de sloten zonder ons een nieuwe sleutel te geven."

    Het probleem was al bij al snel opgelost. En toen, net voor het begin van de match, viel de verlichting uit. "Uit controle van de elektriciteitscabine bleek dat er een knop op de off-positie stond. Om die op on te zetten, heb je een sleutel nodig. En die ontbrak. De match kon afgewerkt worden dankzij de noodbatterijen, met de verlichting op halve kracht."

    Maandagmiddag stuurde de gemeente een elektricien naar het stadion om de panne verder te onderzoeken. De panne, of de sabotage. Want in het RWDM-kamp is zo goed als iedereen ervan overtuigd dat er kwaad opzet in het spel was. Ze wijzen naar die andere club die voetbalt in het Machtensstadion, White Star. Die club zou ook de toegang voor ambulance en brandweer met enkele geparkeerde auto's geblokkeerd hebben.

    Maar zo'n beschuldigingen moeten hard gemaakt worden. Het onderzoek wees uit dat de panne veroorzaakt werd door overbelasting van het systeem. De verdwijning van de sleutel is een raadsel, maar ook in off en zonder sleutel had het systeem moeten werken.
    Een mogelijke oorzaak van de overbelasting is dat de lichtpalen te snel na elkaar werden aangestoken. Dat gebeurt in principe automatisch, door een computerprogramma. De sabotage werd niet bewezen, maar wordt ook niet uitgesloten.

    Feesten in het fandorp

    Uit protest tegen de gang van zaken in het stadion, reikt de RWDM-aanhang de hand aan alle andere voetbalsupporters. "Wij staan voor respect en pure clubliefde," zegt RWDM-supporter Danny Van Aeck. "Supporters van andere clubs die onze waarden delen, nodigen we volgende zaterdag uit in het Machtensstadion voor de match tegen Betekom. Iedereen mag komen in zijn eigen clubkleuren, hoewel het paars van Anderlecht misschien een beetje te veel van het goede zou zijn voor sommigen. We zullen samen supporteren en voor en na de match feesten in het fandorp voor het stadion."

    Steun van Anderlecht

    "Heel wat supporters van andere clubs hebben ons al laten weten dat ze met ons meeleven en ons steunen," zegt Van Aeck. "Supporters van Standard Luik en Club Brugge bijvoorbeeld, maar ook clubs die niet in eerste klasse voetballen. De meeste steun krijgen we nog van Anderlecht, een club waarmee we jarenlang een fijne sportieve rivaliteit onderhielden. Nu wij in vierde voetballen, is er van concurrentie uiteraard geen sprake meer."

    Iedereen is welkom, benadrukt Van Aeck nogmaals. Maar ook die van White Star? "Enkele mensen van het bestuur zien we hier liever niet, dat is duidelijk. Maar we hebben niets tegen hun supporters, spelers of trainers. Sommige van hen supporteren nu ook al voor ons. Bij thuismatchen zitten er vaak jeugdspelers van White Star in onze tribune."

    "We hebben loon naar werken gekregen"

    Wie het eerste kwartier van Ganshoren op RWDM had gezien, kon niet anders gedacht hebben dan dat Ganshoren een erg zware avond zou beleven met een pandoering erbovenop. De ploeg van trainer Serge Debacker pakte echter een verdiend punt nadat het in de slotfase gelijk kon maken via Sow.

    Serge Debacker was heel trots na afloop en stelde dat elke ploeg een punt verdiende, ook al ontsnapte zijn ploeg helemaal op het einde aan de nederlaag.

    "Het eerste en het laatste kwartier van de wedstrijd hebben we het spel moeten ondergaan. Daartussen hebben we lekker mooi mee gevoetbald. In die periode hebben we ook enkele goeie kansen kunnen versieren, maar werd RWDM recht gehouden door zijn doelman", stelde Debacker terecht.

    "En toegegeven, als het na vijf minuten 2-0 staat, dan had het wellicht een totaal andere wedstrijd geweest. Maar het is toch niet mijn fout dat de RWDM-spitsen moeilijk kunnen scoren. Ik vind dat we loon naar werken hebben gekregen. We hebben al tegen sterkere ploegen gespeeld dan tegen het RWDM dat ik vorige zaterdag tegen ons aan het werk heb gezien. Nochtans beschikt RWDM op papier over heel wat spelers die hogerop hebben gevoetbald. Wij daarentegen hebben heel wat jongens in onze rangen met een RWDM of FC Brussels verleden. Hen motiveren was echt niet zo moeilijk hoor."

    "Komend weekend willen we de lijn op leider Olympic Charleroi doortrekken", is Serge Debacker heel strijdvaardig. "We willen ook daar minstens een puntje meegraaien."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Nov 04, 2015 9:23 am


    HLN 4-11-2015

    White Star wil RWDM weg

    Voetbalclub White Star wil niet meer dat het vernieuwde RWDM in het Edmond Machtensstadion speelt. De tweedeklasser wil dat de gemeente binnen 48 uur rond de tafel zit om de voorwaarden daar rond te concretiseren. "Als dat niet gebeurt, dan willen we niet dat RWDM hier zaterdag een thuismatch afwerkt. Het is genoeg geweest", zegt trainer John Bico.

    Voetbalclub White Star heeft de journalisten verzameld voor een persconferentie op het A-terrein van het Machtensstadion.

    "En dat is geen toeval. Op dit moment is het terrein in zeer slechte staat, nochtans geven we daarvoor veel geld uit aan een gespecialiseerde firma. Maar we merken dat RWDM zelf niets onderneemt om het terrein te onderhouden, terwijl we in tweede klasse voor het belangrijkste seizoen in jaren staan. En dat is slechts een van de voorwaarden waar RWDM zich niet aan houdt", aldus Bico. "Daarnaast worden de water- en elektriciteitsrekeningen ook alleen maar door White Star betaald. Wij willen dat RWDM ook haar deel betaalt."

    Gevaar

    White Star vindt ook dat RWDM ervoor zorgt dat de werking van de eigen club in gevaar komt. "Tijdens een thuismatch van RWDM die om 8 uur 's avonds start, staan de mensen van RWDM al van 's morgens vroeg in de club. Onze jeugdploegen krijgen daardoor niet de kans om hun matchen op een fatsoenlijke manier af te werken. Maar ook na een thuismatch van RWDM hebben we problemen. Het stadion wordt dan op een smerige manier achterlaten. Het was zelfs zo erg dat de scheidsrechter daardoor twee jeugdmatchen niet heeft willen laten doorgaan", aldus Bico.

    Denigrerend

    De club stelt nu een ultimatum aan de gemeente. "We willen dat de gemeente binnen de 48 uur met ons rond de tafel komt zitten om aan deze voorwaarden tegemoet te komen. Anders willen we niet dat RWDM haar volgende thuismatch speelt. Wij willen in de huidige voorwaarden niet verdergaan. Er wordt door RWDM ook een klimaat gecreëerd waar White Star op een denigrerende manier wordt uitgebeeld. Wij vrezen dat er daardoor vroeg of laat een ongeluk zal gebeuren en we willen dat absoluut vermijden."

    Ontkennen

    De gemeente is van plan om te antwoorden op de vraag van White Star. "Wij hebben nog niets ontvangen van White Star, maar als er een uitnodiging komt, dan zullen wij daar zeker op antwoorden", reageert communicatieverantwoordelijke Mustafa Er.

    Bij RWDM ligt de focus op de volgende thuiswedstrijd. "Wij ontkennen formeel dat we het stadion smerig achterlaten. Een privéfirma staat daar voor in en laat het stadion properder achter dan het het aantreft. Wij focussen dus gewoon op onze zaterdagmacth", aldus Danny Vander Eeckt van RWDM.

    "RWDM is hier zaterdag niet welkom"

    WS Brussel organiseerde dinsdag een persconferentie in het Edmond Machtensstadion. Daarop kondigde het aan dat RWDM er zaterdag niet welkom is om zijn competitiematch af te werken.

    Vooral clubadvocaat Huberty en John Bico voerden het woord.

    "We hebben al toegestaan dat RWDM hier twee thuismatchen heeft gespeeld. De omstandigheden waarin dat gebeurde, stuiten ons tegen de borst. De activiteiten van onze jeugd worden geblokkeerd doordat RWDM op de dag van hun match al om 9 uur aanwezig is. De kleedkamers zijn niet gekuist na hun matchen en verkeren in crapuleuze staat. Door zaken die achterblijven is er geen toegang mogelijk tot de kantine en socio-club. De voorwaarden worden niet gerespecteerd. Onder deze omstandigheden kan White Star niet toestaan dat RWDM hier nog een derde match speelt. We organiseren deze persconferentie op dinsdag zodat RWDM tijd heeft om te reageren", aldus meester Huberty.

    Op een filmpje was de slechte staat van de kleedkamers en de moeilijke toegang tot de kantine effectief te zien. Hierna stak Bico van wal.

    "Enkel indien RWDM of de gemeente bewijzen kunnen voorleggen dat alles wel in goede staat verkeert, kan de match van
    zaterdag hier doorgaan. Wij hebben wel nooit de hulp van de gemeente gekregen om gras te planten of het onderhoud te doen. We moeten ons ethische vragen stellen. Welke andere profclub accepteert dit? Ik stel mijn vertrouwen in justitie. Als je naar een hotel gaat, krijg je ook pas de sleutel van je kamer nadat je garanties biedt."

    White Star schreef over zijn bedenkingen een brief naar de burgemeester

    "Geluk laat ons in de steek"

    Voor het eerst dit seizoen had Cherif Haidara een basisplaats bij RWDM, en dat dankzij zijn goeie prestatie bij Charleroi-Fleurus een week eerder. Tegen Ganshoren had hij de matchwinnaar kunnen zijn, maar door de late gelijkmaker was hij toch heel ontgoocheld.
    Cherif Haidara was de wedstrijd begonnen als verdedigende middenvelder, maar moest na de knieblessure van Revituso na ruim een kwartier spel een rij achteruit. Serville moest op zijn beurt de plaats van Revituso als rechtsachter innemen. Haidara had liever niet gescoord, maar wel gewonnen.

    "Wij verdienden de zege, al was het maar op basis van het aantal kansen dat we gekregen hebben", blikte de boomlange Haidara terug op de derby waarin RWDM weliswaar bij momenten kon overtuigen, maar zeker niet continu dominant was. "Ik heb zo de indruk dat we in de steek gelaten worden door het geluk. In de afwerking loopt er de laatste weken altijd wel iets mis, en onze tegenstanders straffen de minste fouten van ons af. Dat is best frustrerend."

    Net als in de eerste thuiswedstrijd tegen Sterrebeek zat de tribune L'Ecluse weer afgeladen vol, maar ondanks de massale steun slaagt RWDM er maar niet in om te winnen in haar 'tempel'.

    "Of de druk en de verwachtingen van buitenaf geen verlammend effect hebben op ons spel? Dat zou ik niet durven zeggen. Sterker, dat wil ik ten stelligste ontkennen. We mogen blij en dankbaar zijn dat we in thuiswedstrijden door zoveel mensen gesteund en aangemoedigd worden. Ook al ben je geconcentreerd op de wedstrijd, die vocale steun hoor je duidelijk en geeft je toch extra energie om een tandje bij te steken in de moeilijkere momenten. Langs de andere kant is het ook zo dat RWDM bij de tegenstander het effect heeft als een rode lap op een stier. Onze tegenstanders zijn extra gemotiveerd en plooien zich dubbel om ons een hak te zetten."

    Polyvalentie

    Door zijn polyvalentie kan Haidara op verschillende plaatsen uitgespeeld worden, zoals dat het geval was tegen Ganshoren. Zijn voorkeur gaat echter uit naar een plekje op het middenveld.

    "Ik speel in functie van de ploeg en als de trainer me op een andere positie zet, dan zal je me niet horen mopperen. Voetbal is nog altijd een ploegsport. Het individu is daaraan ondergeschikt. Door mijn gestalte rendeer ik echter naar mijn bescheiden mening het best op het middenveld, ook al weet ik dat in dat compartiment de concurrentie het grootst is als iedereen fit is. Komende zaterdag tegen Betekom moeten we gewoon die eerste thuiszege pakken. Pech gaat ons tot niet eeuwig blijven achtervolgen, mag ik hopen".
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Thu Nov 05, 2015 9:42 am

    Het Nieuwsblad

    RWDM speelt zaterdag in Machtensstadion

    Het dreigement van WS Brussel om RWDM definitief uit het Edmond Machtensstadion te bannen, maakt geen indruk bij manager Thierry Dailly. Bij RWDM maken ze zich sterk dat er zaterdag tegen Betekom gewoon wordt gevoetbald aan de Charles Malisstraaat.

    Het clubbestuur van RWDM zwaait met een waterdicht contract dat het afsloot met de gemeente Sint-Jans-Molenbeek.

    "Ik wil onze supporters geruststellen. De wedstrijd tegen Betekom wordt zoals gepland gespeeld in het Machtensstadion", zo benadrukt Dailly. "WS Brussel moet maar eens ophouden met die nodeloze provocaties. Dat die club eerst voor zijn eigen deur veegt. Ik stel mij een vraag: waarom heeft WS Brussel schrik van ocharme een vierdeklasser?"

    De aantijgingen als zou RWDM financieel niet willen bijdragen voor het gebruik van het Machtensstadion ontkent Dailly in alle toonaarden. "Wij hebben een voorstel overgemaakt, waarop wij nooit een antwoord hebben ontvangen. Laat een ding duidelijk zijn: wij zijn WS Brussel geen euro verschuldigd."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Nov 06, 2015 9:48 am

    HLN 6-11-2015

    Sportief moet het veel beter

    Met de komst van Betekom begint meteen ook de tweede periode van het kampioenschap. Betekent dit voor RWDM een nieuwe start of blijft het sportief verder aanmodderen? Want laten we eerlijk zijn. Alles, behalve het sportieve luik, was tot dusver boven de verwachtingen. Het wordt hoog tijd dat de spelers recht veren.

    In de eerste periode legde RWDM niet bepaald een geweldig parcours af. Hoewel het nog een inhaalwedstrijd te goed heeft, zijn de cijfers dus niet van die aard om er over naar huis te schrijven. In negen matchen kon het slechts drie keer winnen, maar ging het liefst vier keer de boot in. Twee keer werd gelijkgespeeld. Zelfs als de inhaalwedstrijd tegen Halle zou gewonnen worden, maar dat is lang nog geen zekerheid, dan zou de ploeg van trainer Dany Ost 14 punten uit tien wedstrijd tellen. En dat is een (kleine) buis.

    RWDM krijgt van de supporters, en dat is toch nog altijd de belangrijkste groep, het voordeel van de twijfel. Zij beseffen als geen ander dat er eind juni nog niets was en dat er een ploeg moest 'bijeengeraapt' worden. En RWDM is kwalitatief lang geen slechte ploeg op voorwaarde dat trainer Dany Ost over iedereen kan beschikken. De kwaliteit van de ploeg zakt zelfs al bij de afwezigheid van één of twee speler(s) en dat zou niet mogen.

    Dat beseffen ze ook maar al te goed bij de sportieve cel. "De jongens werken hard op de trainingen. Op hun inzet kan ik dus geen commentaar geven", verklaarde coach Dany Ost nog na het gelijkspel tegen Ganshoren.

    "Maar als sommige jongens op het veld komen, verliezen ze van hun intrinsieke kwaliteiten. Het lijkt dat ze niet op hun gemak voetballen, dat ze dus stress hebben. En dat laatste heeft natuurlijk veel invloed op hun spel. Maar ik moet ook bekennen dat ik van bepaalde jongens meer had verwacht. Sommige bepalende jongens hebben de ploeg nog niet naar een hoger niveau kunnen tillen. Maar laat ons vooral rustig blijven. Paniek is een slechte raadgever. We hebben gewoon nood aan een zege, die te lang uitblijft. En daarna zijn we misschien definitief gelanceerd", stelt Ost.

    Ook binnen het bestuur beseft men dat het sportief beter moe(s)t. "We hebben ongelooflijk goede supporters, die de situatie begrijpen en daarom veel begrip tonen", verklaart bestuurslid Danny Van der Eeckt.

    "Het seizoen is nog lang niet verloren. En hoewel de titel geen prio is, zijn en blijven we ambitieus. Tijdens de winsterstop gaan we zeker enkele versterkingen proberen binnen halen. Maar we moeten ook het vertrouwen geven aan deze groep, waarvan we weten dat ze zeker beter kan. Aan de supporters ligt het zeker niet, want ze zijn hier elke thuismatch met bijna 3.000. Als dat geen steun is voor onze jongens."

    Gemeente wil RWDM en White Star rond tafel

    Burgemeester Françoise Schepmans van Sint-Jans-Molenbeek heeft benadrukt dat voetbalclub White Star en RWDM rond de tafel moeten gaan zitten. Ze deed dat naar aanleiding van een persconferentie van White Star. Daarin stelde de tweedeklasser dat ze niet meer met het vernieuwde RWDM in het Edmond Machtensstadion willen spelen als die club de voorwaarden niet respecteert.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Nov 09, 2015 9:45 am

    HLN 9-11-2015

    Daan De Pever verlost RWDM uit lijden

    Het gaat van kwaad naar erger met het spel van RWDM. Tegen Betekom speelden de jongens van trainer Dany Ost zo slecht als tegen Sterrebeek, met dat verschil dat ze nu de weinige kansen wel kon afwerken én dat doelman Kempeneer er stond als hij er moest staan.

    4B RWDM - KAC BETEKOM 2-0

    In vergelijking met de match tegen Ganshoren voerde trainer Ost drie vervangingen door in de basisploeg. Rivituso, out voor de rest van het seizoen wegens zware knieblessure, Serville (bil) en Witpas moesten hun plaats afstaan aan De Pever (terug uit blessure), Al Quahidi en Chirishungu. Ondanks op papier een meer dan degelijke ploeg, bakte RWDM er in de eerste helft niks van tegen een voor de rest afwachtend Betekom.

    Iets voor het halfuur speelde Clemens terug naar zijn doelman en zat Oneyka er goed tussen, maar de spits besloot onbegrijpelijk naast. Kort daarop moest doelman Kempeneers alles uit de kast halen op een kopbal van diezelfde Clemens. Uit het niets klom RWDM dan toch op voorsprong via een schot van Diansangu, die niet te veel in de weg werd gelegd door Achnak.

    Kort na de rust redde doelman Kempeneer de meubelen voor RWDM toen hij een schot van Wouter Stroobants van kortbij kon pareren. Halfweg de tweede periode alweer een goede redding van de Molenbeekse doelman op een schot van de sterk ingevallen Vanheer. In plaats van de gelijkmaker werd het aan de overzijde na een hoekschop 2-0 via een kopbaldoelpunt van De Pever. Tien minuten voor tijd werd een penalty van Oneyka, na fout op De Pever, nog gestopt door doelman Niels Stroobants.

    RWDM is drie punten rijker, maar het spel moet absoluut beter. "Ik weet niet wat er scheelt, maar de meeste jongens slagen er maar niet in om 'bevrijdend' te spelen. Ze voetballen constant met een soort angst. En ik begrijp echt niet hoe dat komt", verklaarde trainer Dany Ost na afloop. "Hopelijk brengt deze driepunter wat meer rust in de groep, wat nodig zal zijn in het vooruitzicht van de derby tegen Halle."

    RWDM: Kempeneer, El Quahidi, Haidara, De Troetsel, Bossio, Diansangu, Nollevaux, Chirishungu (67' Vanderhaegen), De Pever (85' Michel), Koulibaly (87' Witpas), Oneyka

    Betekom: N. Stroobants, Thys, Lariviere, Clemens (51' Vanheer), Vrebosch (80' Alaerts), W. Stroobants, Achnak (71' Van Loock), Claessens, Kempenaers, Robeyns

    Doelpunten: 35' Diansangu (1-0), 70' De Pever (2-0)

    Publiek: 2.500

    RWDM moet lijn 'kalken' met bloem

    Een nieuw weekend, een nieuwe rel tussen voetbalclubs White Star Woluwe en RWDM. Deze keer viel de competitiewedstrijd van de vierdeklasser bijna in het water toen bleek dat een lijn niet goed zichtbaar was en het kalktoestel zoek was. Met bloem uit de buurtwinkel werd de lijn toch nog op tijd 'gekalkt'.

    Na de problemen met de lichtinstallatie in het Edmond Machtensstadion op 31 oktober dook er zaterdag opnieuw een probleem op voor de start van de thuiswedstrijd van RWDM tegen Betekom (2-0 zege). Een van de lijnen voor de tribune Goethals was niet goed zichtbaar, waarop de scheidsrechter de clubverantwoordelijken vroeg om de lijn wat bij te kalken. Enig probleem: het kalktoestel was zoek. Voor de vierdeklasser zat er niets anders op dan in een lokale buurtwinkel enkele zakjes bloem te halen om de lijnen te 'kalken'. Op handen en voeten kon de terreinverantwoordelijke de lijn voldoende zichtbaar maken met de bloem.

    Slot veranderen

    "Waar het kalktoestel was, weten we niet", aldus Danny Vander Eeckt van RWDM. "Feit is wel dat White Star opnieuw het slot van een van de lokalen veranderde. Dat is niet de eerste keer. Het was trouwens niet de enige pesterij van White Star Woluwe afgelopen weekend. Zo trainde de tweedeklasser amper enkele uren voor onze competitiewedstrijd in het Edmond Machtensstadion. Het is duidelijk dat White Star daar maar één bedoeling mee had: het veld onbespeelbaar maken. De pesterijen gaan dus gewoon door."

    Bij White Star weerleggen ze die uitspraken van Danny Vander Eeckt. "Wij hadden dit weekend geen competitiewedstrijd en hadden de training al heel lang ingepland", zegt woordvoerder Julien Carpentier.

    "Omdat de andere terreinen ingepalmd werden door de jeugdploegen, zat er niets anders op dan in het Edmond Machtensstadion te trainen. Het is zeker niet de bedoeling om het veld kapot te spelen. Wij willen onze planning gewoon niet omgooien omdat er nu plots ook een andere ploeg in het stadion speelt. Dat RWDM het kalktoestel niet vond, is overigens logisch. Wij hebben het destijds gekocht, dus het is onze eigendom. Het is met andere woorden normaal dat ze het niet zomaar kunnen gebruiken. Tot slot hebben we nog geen slot veranderd in het Edmond Machtensstadion."

    Kosten

    Midden vorige week liet het gemeentebestuur van Sint-Jans-Molenbeek nog weten dat het met de twee clubs rond de tafel wil zitten. De voorbije weken was het meermaals hommeles tussen White Star en RWDM. Zo is de tweedeklasser het beu dat het voor alle kosten moet opdraaien. "De elektriciteit van de verlichting en het onderhoud van het terrein na een match van RWDM: alles is voor onze rekening en zo kan het niet verder", besluit Carpentier.

    Nieuwsblad 9-11-2015

    4DE KLASSE B

    RWD Molenbeek 2 - BETEKOM 0

    De eerste helft was een maat voor niets. RWD Molenbeek wilde de opnieuw talrijk opgekomen supporters de eerste thuiszege schenken maar het speelde wellicht zijn slechtste 45 minuten van het seizoen.

    Rond het half uur kwam de 1-0 helemaal uit de lucht vallen. Chirishungu speelde Diansangu vrij spelen en die liet Stroobants geen schijn van een kans.

    Na rust speelden de Brusselaars bevrijd maar het was Betekom die de kansen kreeg. Met dank aan Kempeneer bleef het 1-0 twintig minuten voor tijd verdubbelde De Pever de voorsprong. In de absolute slotfase miste Onwuekelu nog een strafschop.

    SCHEIDSRECHTER: Toeback.
    DOELPUNTEN: 35' Diansangu 1-0, 70' De Pever 2-0.
    RWDM: Kempeneer, El Ouahidi, De Troetsel, Haidara,
    Bossio, Nollevaux, De Pever (86' Michel), Chirishungu (67' Vanderhaegen), Diansangu, Koulibaly (88' Witpas), Onwuekelu.
    BETEKOM: Stroobants N., Thys, Stroobants W., Claessens, Achnak (71' Van Loock), Nana, Larivière, Clemens (51' Vanheer), Vrebosch (80' Allaerts), Kempenaers, Robeyns.
    GELE KAARTEN: Claessens, Bossio, Nollevaux.

    GVA 9-11-2015

    Betekom doet slechte zaak na verlies

    Betekom heeft op het veld van RWDM drie erg belangrijke punten verloren. Niet alleen komen de Brusselaars, met nog een match te goed, op gelijke hoogte maar ook dreigt het team van Karel Keleman weg te zakken in de grijze middenmoot. Er moet zelfs angstvallig naar onder gekeken worden.

    Door het 2-0 verlies op RWDM verliest Betekom al zeker zijn stek in de linkerkolom, een gegeven dat toch als voornaamste doelstelling werd naar voor geschoven bij het begin van deze competitie. Bovendien bedraagt het verschil met de veertiende plaats slechts vier punten zodat de promovendus na een knappe start zich nu toch opnieuw zorgen moet maken.

    "Niet creatief genoeg"

    Ook aanvaller Wouter Stroobants beseft dat het zaterdag niet goed genoeg was op RWDM.

    "We waren tegen RWDM zeker niet de mindere ploeg, maar net als zo vaak waren we opnieuw te slap gestart. Gedurende de eerste twintig minuten hebben we dan ook het spel ondergaan en net op het ogenblik dat wij de wedstrijd in handen grepen, scoren zij uit hun eerste mogelijkheid. Daarna wisten we dat het moeilijk ging worden. Het talrijke thuispubliek schaarde zich dan achter hun team en wij waren niet creatief genoeg met onze mogelijkheden.

    Stroobants wil de nederlaag echter ook niet dramtiseren. "Wij zullen niet panikeren", aldus de aanvaller. "Ons vertrouwen is zeker niet aangetast. We weten tot wat we in staat zijn en maken ons geen zorgen", aldus nog Stroobants
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Nov 10, 2015 9:52 am


    HLN 10-11-2015

    Thierry versus Kenzo Dailly

    RWDM kan door de zege afgelopen zaterdag tegen Betekom morgen, woensdag, in de inhaalwedstrijd tegen Halle een goede zaak doen in de ranglijst. De drie punten thuis houden wordt wel een bijzonder zware klus voor RWDM.

    Om te kunnen winnen tegen SK Halle, of eender welk ploeg in de reeks, zal RWDM immers uit een ander vaatje moeten tappen. Na de 0-4 tegen Leopold meer dan een maand geleden, waarin spektakelvoetbal werd opgedist, is het spelniveau als een pudding in elkaar gezakt. Wie de drie thuismatchen heeft gezien, en dat tegen achtereenvolgens Sterrebeek, Ganshoren en Betekom, zou eerder denken dat voor eigen volk aantreden een nadeel is. Is het faalangst? Joost mag het weten. Hoe dan ook, RWDM heeft de tweede periode goed ingezet. Iedereen die RWDM een warm hart toedraagt, hoopt dat de ploeg nu eindelijk gelanceerd is.

    De derby tegen SK Halle zorgt alvast voor enkele extra pigment. Niet alleen heeft Halle-trainer Alan Haydock een verleden bij RWDM en FC Brussels, in zijn groep zit ook ene Kenzo Dailly, wiens vader Thierry Dailly sportief manager is bij de tegenstander, RWDM.

    "Voor wie ik woensdag ga supporteren? Simpel. Voor mijn club, RWDM dus. In de derby zet ik mijn sentiment volledig opzij, ook al hoop ik wel dat mijn zoon een goede prestatie neerzet en dat hij in de mate van het mogelijke een beetje kan genieten van de unieke sfeer die heerst in Molenbeek. Ik hoop dat onze groep extra vertrouwen heeft getankt na de weliswaar moeizame zege tegen Betekom. Als we nu een mooie reeks kunnen neerzetten, dan staan we voor de winterstop misschien nog in de top vijf. Dat zou dan zeer hoopgevend zijn voor de terugronde, ook al is kampioen spelen echt geen prioriteit."

    In de wandelgangen circuleert intussen meer dan een gerucht dat RWDM zich tijdens de winterstop gevoelig wil versterken. De titel is misschien geen prioriteit, maar promotie is dat zeker wel.

    Tegen Halle zit Danny Ost een laatste keer in de dug-out voor hij aan zijn straf van vier weken schorsing begint. Ook zijn assistent Lambot moet hetzelfde lot ondergaan. Dat is het gevolg van hun uitlatingen aan het adres van de scheidsrechter tijdens de match tegen Sterrebeek, die met 0-1 werd verloren. Ost zal zijn ploeg dus moeten leiden vanachter de omheining op Rebecq, thuis tegen Doornik, op Wolvertem en thuis tegen Francs Borains. Op 13 december, thuis tegen Waterloo, mag hij weer naast het veld staan.


    "Elke match staat hier een deurwaarder"

    Sabotage van de verlichting, deurwaarders en hangsloten: de vete tussen voetbalclubs RWDM en White Star, die in hetzelfde stadion spelen, gaat ver. Met als triest dieptepunt: de verstopte kalkmachine, waardoor RWDM dit weekend de lijnen moest kalken met bloem. En dat voor een club die ooit de beste ploeg van het land was en de vloer aanveegde met toppers als Schalke 04.

    Vergeet Anderlecht en Brugge. Veertig jaar geleden was Molenbeek het centrum van het vaderlandse voetbal. Op sleeptouw genomen door Gouden Schoenen Johan Boskamp en Maurice Martens baande Racing White Daring Molenbeek zich vlotjes een weg naar de landstitel en schopte het in 1977 het zelfs tot de halve finales van de UEFA Cup.

    Maar na die vette jaren ging het bergaf. Door torenhoge schulden viel zelfs het doek over de club. Enkele supporters kochten echter het stamnummer van een andere club, Standaard Wetteren, en gaven zo hun geliefde RWDM een nieuwe toekomst. Dit seizoen speelt de club in vierde nationale - in hun vertrouwde Edmond Machtensstadion.

    En daar knelt het schoentje: dat roemrijke stadion is nu de bron van een aanslepende vete. De club deelt het stadion en de aanpalende terreinen met White Star Brussel. Tegen de zin van die laatste: de club uit tweede klasse diende een klacht in tegen de komst van RWDM. De rechter gaf White Star ongelijk, al probeert de ploeg in beroep nog zijn slag thuis te halen.

    In afwachting van een nieuwe uitspraak maken de clubs elkaar het leven zuur. In september wilden RWDM-supporters de tribune die ze vanaf oktober zouden inpalmen, een stevige poetsbeurt geven. Waarop White Star het water afsloot en een hangslot aan de toegangspoort bevestigde, zodat RWDM-fans zeker niet binnen zouden raken. Omgekeerd zou RWDM de kleedkamers vuil achterlaten en zouden fans zich racistisch uitlaten tegenover John Bico, de man die het voor het zeggen heeft bij White Star.

    Dieptepunt in de vete: dit weekend moest RWDM de lijnen kalken met enkele snel in de buurtwinkel gekochte zakken bloem. De club kon namelijk niet in het huisje waar het kalktoestel stond. Om diezelfde reden konden de EHBO-diensten enkele weken geleden hun werk niet doen tijdens RWDM-Ganshoren. Drieduizend supporters moesten toen ook een halfuur in het donker op de aftrap wachten, want de stadionverlichting had het begeven.

    Miserie

    "Een hele week is de gemeente met de stadionlichten in de weer geweest. Ze werkten perfect", vertellen conciërges Irene (73) en Jean Destrycker (84). "Dat er in het weekend plots een probleem was, kan geen toeval zijn", wijst Irene met een beschuldigende vinger richting White Star. Ze zucht. "Het is hier een echte soep, meneer. Sinds RWDM hier weer ingetrokken is, staat er elke match een deurwaarder om vast te stellen dat er weer sloten veranderd zijn. Het wordt tijd dat de miserie ophoudt."

    Die mening is ook de gemeente Molenbeek toegedaan. Na enkele mislukte pogingen - "De schuld van White Star", zegt RWDM-bestuurslid Danny Vander Eeckt - zat de gemeente vorige week met beide clubs rond de tafel.

    "Over heel wat zaken is er een akkoord bereikt", klinkt het bij schepen van Sport Ahmed El Khannouss. "Enkel over de onderhoudskosten van het A-terrein moeten de ploegen nog een overeenkomst vinden. Eenmaal dat in orde is, ben ik er zeker van dat de wederzijdse problemen gauw zullen ophouden."

    De advocaat van White Star Brussel was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.


    "Eerste keer oog in oog met broer"

    SK Halle verloor zondag op eigen veld met 0-1 van Châtelet. De ploeg van trainer Alan Haydock heeft echter weinig tijd om te treuren, want woensdag volgt alweer een volgende opdracht. Dan werkt Halle op het veld van RWDM een inhaalwedstrijd af.

    Voor doelman David Kempeneer wordt het een bijzondere middag, want voor het eerst staat hij oog in oog met broer Kevin, die bij RWDM het doel verdedigt.

    "Vorig jaar speelde Kevin bij Aalst en ik bij Waterloo", vertelt Kempeneer. "In onze onderlinge duels zat Kevin echter op de bank. Woensdag zullen we voor het eerst in onze carrière echt tegenover mekaar staan. Uiteraard is dat een bijzonder gevoel. Echt veel hebben we nog niet over de match gepraat, maar ik verwacht wel een paar sms'jes of telefoontjes in de aanloop naar woensdag. Of de winnaar trakteert? Dat moeten we nog afspreken, maar ik denk wel dat er zoiets aan vast zal hangen", lacht Kempeneer.

    "Voor beide ploegen is het een uiterst belangrijke wedstrijd. RWDM zal na de zege van zaterdag misschien gelanceerd zijn en zal op eigen veld de lijn willen doortrekken. Wij kunnen na de nederlaag tegen Châtelet de punten goed gebruiken. Wellicht brengt de wedstrijd opnieuw heel wat supporters op de been. Het wordt dus om meer dan één reden een match om naar uit te kijken. Hopelijk doen we het beter dan tegen Châtelet. Zondag speelden we geen slechte wedstrijd, maar zij hadden aan één kans genoeg om de zege te pakken. Die verloren punten moeten we woensdag zien te recupereren."

    Selectie: Pauwels, Kempeneer, Dubois, Dailly, Cunche, Bourguignon, Dailly, Samutondo, Phiri, Pete, Van Ophalvens, Buscema, Hamri, Elmjouzi, Musoni, Duret en Lovenweent.

    Nieuwsblad 10-11-2015

    "Als mijn zoon scoort, mag hij zeker vieren"

    Manager Thierry Dailly ontvangt woensdag met RWDM zijn zoon Kenzo Dailly, centrale verdediger bij Halle. Een familievete lijkt dus eerder in de maak.

    "Gelukkig heeft Kenzo zijn eigen stek", lacht Dailly senior. "We hebben de voorbije dagen bewust niet over de wedstrijd gesproken. Maar voor ons beide wordt het wel een speciaal duel. Ik ben er zeker van dat hij extra gemotiveerd zal zijn."

    Voor hetzelfde geld had de 22-jarige verdediger in het andere kamp gestaan. "Veel mensen vragen mij waarom mijn zoon niet bij RWDM speelt. Kenzo had niet nee gezegd tegen een overstap naar RWDM. Maar ik wil werk en familie zo veel mogelijk gescheiden houden."

    Keuze

    "Het was dus een weloverwogen keuze om hem niet onder contract te nemen. Voor hem is het beter dat hij zijn eigen weg uitstippelt zonder mijn hulp. Tot nu toe is dat altijd goed uitgedraaid. Hij heeft een tijdje bij Anderlecht gezeten en vier jaar geleden heeft hij de stap naar Halle gezet."

    Thierry gunt zijn zoon een doelpuntje. "Het ideale scenario? Een treffer van Kenzo en een zege van RWDM. Als hij scoort, dan mag hij voor mijn part zelfs uitbundig vieren. Ik zal hem dat niet kwalijk nemen. Wie droomt er nu niet van om te scoren in het Edmond Machtensstadion? Het wordt alleszins geen makkelijk duel. Halle is een stevige ploeg die volgens mij tot de outsiders behoort voor de prijzen."

    4DE KLASSE RWD MOLENBEEK

    Nollevaux is geschorst.

    Serville (kuit) is twee weken out.

    De knieblessure van Rivituso is ernstiger dan eerst gedacht. De verdediger zal dit seizoen niet meer in actie komen.

    "Verliezer moet trakteren"

    Na de onverdiende 0-1-nederlaag tegen koploper Châtelet moet SK Halle morgen woensdag naar RWD Molenbeek. Doelman David Kempeneer staat voor het eerst oog in oog met zijn broer Kevin.

    "Nog nooit kruiste ik de degens met broer Kevin", aldus de 32-jarige David Kempeneer, die aan de gemeente Sint-Pieters-Leeuw werkt.
    "Al lang hoopten we het ooit eens tegen elkaar op te nemen. Ik kijk dan ook geweldig naar deze wedstrijd uit. Net als mijn vier jaar jongere broer Kevin begon ik onder de lat bij SK Leeuw. De appel valt niet ver van de boom, zegt het spreekwoord en dat is in ons geval zeker waar."

    "Mijn vader René was keeper bij KV Zuun en beëindigde zijn carrière bij SK Leeuw. Zo hoeft het niet te verwonderen dat een stek onder de lat voor Kevin en mij meteen een vertrouwde habitat werd."

    Fiftyfifty

    "Ik schat onze kansen op fiftyfifty. Ik zag RWD Molenbeek in de voorbereiding aan het werk tegen tweedeklasser Cercle Brugge. Kevin kwam al een paar keren naar SK Halle kijken en zag ons zondag trouwens onterecht verliezen van Châtelet. Een spijtig verlies, want we verdienden zeker een punt."

    "Ik kreeg 90 minuten weinig of geen werk op te knappen. De Henegouwers kregen één kans en dat was genoeg om op een diefje met de volle buit weg te lopen. Aan de overkant creëerden we meer gevaarlijke standjes, maar een doelpunt bleef uit."

    "Meteen staan we na 10 op 12 weer met beide voeten op de grond. Belangrijk is snel de draad weer op te nemen en dat kan al meteen morgen op RWDM. Aan motivatie zal het niemand ontbreken. Voor veel volk spelen in het Edmond Machtensstadion geeft een boost. We hebben veel respect voor de tegenstander, maar we geloven in onze kansen. Met broer Kevin staat er bovendien een etentje op het spel: de verliezer moet trakteren."





    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Thu Nov 12, 2015 10:10 am

    HLN 12-11-2015

    Veel goede wil, weinig efficiëntie

    Ondanks goede intenties en veel goede wil is RWDM er niet in geslaagd om zijn inhaalwedstrijd tegen buur Halle winnend af te sluiten. Vooral in de eerste helft heeft het de kansen gekregen om minstens één keer te scoren, maar de kanonnen stonden niet goed afgesteld of de Halse goalie David Kempeneers reageerde attent.

    RWDM - SK Halle 0-0

    Bij RWDM slechts één noodgedwongen vervanging ten opzichte van de vorige wedstrijd: de geschorste Nollevaux maakte plaats voor Vanderhaegen in de basis. Wel een iets andere veldbezetting. De angst om te verliezen was blijkbaar groter dan de wil om te winnen, want trainer Dany Ost posteerde zowaar twee verdedigende middenvelders voor zijn verdediging. Van begin af aan was meteen duidelijk dat SK Halle het initiatief aan RWDM zou overlaten.

    Een bewuste keuze van Halle-trainer Alan Haydock, die na afloop verklaarde tevreden te zijn met het behaalde punt.

    "Opdracht volbracht. Of het nu verdiend is of niet, dat is stof voor de journalisten en supporters. Door dit punt behouden we de aansluiting met de topploegen voor ons. Toegegeven, RWDM heeft enkele keren onze doelman op de proef gesteld, maar dat was toch veelal door schoten vanuit de tweede lijn."

    RWDM heeft inderdaad de betere kansen gekregen. Ruim vijf minuten voor de rust had Chirishungu altijd moeten scoren, maar om onverklaarbare redenen trapte hij de bal vanop 10 meter over het doel in plaats van in het doel. Daarvoor hadden Oneyka en ook Diansangu doelman David Kempeneer, de broer van RWDM-goal Kevin, op hun weg gevonden.

    Na de rust zakte het tempo en zat er bij momenten afval in het spel van beide ploegen. Naar het einde toe hervond RWDM zijn gretigheid en probeerde het alsnog om het laken naar zich toe te trekken. Tevergeefs, de defensie van Halle hield stand.

    "Onze eerste helft was al veel beter dan de voorbije twee wedstrijden", verklaarde trainer Dany Ost. "Als we één van onze vier kansen hadden kunnen afmaken, dan hadden we een totaal andere wedstrijd gekregen. Maar daar blijft het schoentje wringen: we kunnen zo moeilijk scoren. Onze tweede helft was minder, maar we zijn blijven knokken. Over het eindresultaat kan ik echter niet tevreden zijn. Ik had op de volle buit gerekend om zo de aansluiting met de top zes te bewerkstelligen. Blijven werken is de boodschap."

    RWDM: Kevin Kempeneer, El Quahidi, Haidara, De Troetsel, Bossio; De Pever, Chirishungu (72' Witpas); Diansangu, Koulibaly, Vanerhaegen; Oneyka (76' Black).

    SK Halle: David Kempeneer, Dubois, Duret, Phiri, Elmjouzi (72' Makiese), Dailly, Bourguignon, Cunche, Pête, Buscema, Van Ophalvens (85' Hamri).

    Toeschouwers: 3.100.

    Terreinverzorger FC Ganshoren kalkt de lijnen in stadion van RWDM

    De terreinverzorger van buur en concurrent FC Ganshoren is gisteren voor RWDM de lijnen in het Edmond Machtensstadion komen kalken.

    De midweekmatch van RWDM verliep gisteren zonder noemenswaardige problemen. Meer dan drieduizend supporters zagen hoe hun ploeg niet verder geraakte dan 0-0 in de Brabantse derby tegen Halle. Al enkele weken woedt er echter een oorlog tussen RWDM en White Star Brussels omdat het stadion moet worden gedeeld door de beide clubs.

    Vorige week werd de apparatuur om de lijnen te kalken nog verstopt door de bewindslui van White Star Brussels. De terreinafgevaardigden van RWDM moesten de lijnen uiteindelijk zichtbaar maken met bloem. Ditmaal kregen de bestuurders van RWDM de hulp van buur en concurrent FC Ganshoren. Hun terreinverzorger Emile Deconick zorgde er gisteren voor dat de lijnen van het Edmond Machtensstadion er piekfijn bij lagen.

    Nieuwsblad 12-11-2015

    RWDM 0 - HALLE 0

    Halle was duidelijk voor een punt gekomen en het trok zich massaal terug op de eigen speelhelft. De Brusselaars vonden maar sporadisch het gaatje in de stugge Halse verdediging maar verdienden wel een voorsprong. De Pever en Diansangu stuitten beide op doelman Kempeneer.

    Chirishungu liet voor rust de beste kans liggen toen hij van op de penaltystip vrij mocht aanleggen maar over trapte. In de tweede helft belegerde RWDM het doel van Kempeneer, maar die greep goed in op pogingen van Koulibaly, Diansangu en Bossio. Diep in de tweede helft verkwanselde Makiese de enige echte doelkans van Halle.

    SCHEIDSRECHTER: Verstraeten.
    DOELPUNTEN: geen.
    RWDM: Kempeneer K., Vanderhaegen, De Troetsel, Haidara, Bossio, Diansangu, De Pever, Chirishungu (72' Witpas), El Ouahidi, Koulibaly, Onwuekelu (76' Black).
    HALLE: Kempeneer D., Dubois, Duret, Phiri, Dailly, Van Ophalvens (84' Hamri), Bourguignon, Cunche, Pête, Buscema (76' Lovenweent), Elmjouzi (72' Makiese).
    GELE KAARTEN: Dubois, Chirishungu.
    RODE KAARTEN: geen.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Nov 14, 2015 9:42 am

    HLN 14-11-2015

    "Staan ver onder onze waarde"

    Uit zijn laatste drie thuiswedstrijden pakte RWDM vijf punten op negen na gelijke spelen tegen Ganshoren (2-2) en Halle (0-0) en tussenin een 2-0-zege tegen Betekom. De optimisten vinden dit een mooi resultaat, de realisten hadden veel meer verwacht.

    Rudi Chirishungu behoort duidelijk tot de groep realisten. Hij was vorige woensdag allesbehalve blij na de 0-0 tegen Halle. "En dat niet alleen omdat ik twintig minuten voor tijd werd vervangen. Ook al begreep ik die vervanging niet. Als je wil winnen, moet je toch aanvallend spelen? Ik ben toch een aanvallend ingestelde speler. Maar los daarvan vind ik het scoreloos gelijkspel tegen Halle veel te weinig. Wij moesten die wedstrijd altijd winnen."

    "Ik maak me zorgen, want ik zag bij bepaalde mensen niet echt een grote ontgoocheling, wel ontevredenheid. Ik denk dat we te snel content zijn, ofwel leg ik de lat te hoog. Links en rechts lees je in de media dat er tijdens de winterstop enkele versterkingen zullen aangetrokken worden, maar deze groep is ook niet slecht, hoor. Ik vind eerlijk gezegd dat we ver beneden onze waarde staan geklasseerd. Met deze groep mag en kan je de top vier ambiëren. Maar om één of andere reden pakt de mayonaise nog steeds niet. Hoe dat komt? Ik heb er zo mijn verklaringen voor, maar die ga ik echt niet in de pers vertellen. Ik zal mijn mening intern geven als die gevraagd wordt. Zondag op Rebecq is het weer van moeten. Met minder dan drie punten mogen en kunnen we toch niet tevreden zijn. Of ben ik te streng?"


    RWDM

    Nollevaux keert terug uit schorsing. Serville is nog steeds out met een blessure

    Selectie: Kempeneer; El Quahidi, Haidara, De Troetsel, Bossio; Diansangu, Nollevaux, Chirishungu, De Pever, Koulibaly; Oneyka; Saigal, Michel, Black, Witpas, x


    Nieuwsblad 14-11-2015

    "Ik kijk uit naar duel met RWDM"

    "Naar de wedstrijd tegen RWDM kijk ik echt uit", aldus de herstelde Hallenaar Kevin De Broyer. "Mijn voetbaljeugd bracht ik immers op Molenbeek door. In 2000 stond ik in de eerste ploeg en verkaste dan naar AFC Tubeke. Later keerde ik terug naar FC Brussels. Woensdag zag ik RWDM tegen Halle 0-0 gelijkspelen. De ambiance en sfeer deden me terugdenken aan de tijd van toen. Het oude RWDM is echt terug. De belangstelling is ook niet mis. Zondag wordt op Rebecq een pak supporters verwacht, de voorverkoop loopt als een trein. Met 13 op 15 is Rebecq klaar voor het duel. We staan vierde en een stek in de top vijf is ons doel."

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Nov 16, 2015 9:19 am

    HLN 16-11-2015

    Bova verknalt Molenbeeks feestje

    Anti-climax voor RWDM op het veld van Rebecq, dat diep in de toegevoegde tijd de gelijkmaker moest toestaan. Na de 1-0 ruststand had invaller Oneyka met twee treffers de achterstand nochtans omgebogen in een 1-2-voorsprong, maar het mocht dus weer niet zijn.

    Na een matig openingskwartier kwam de thuisploeg ietwat onverwacht op voorsprong via Bova. De vinnige aanvaller kreeg aan de tweede paal alle vrijheid om de score te openen. RWDM leek duidelijk van slag en er lukte werkelijk niets meer in die eerste periode. Voor het eerst dit seizoen liet een deel van de RWDM-fans zijn ongenoegen blijken door de spelers (kort en krachtig) uit te fluiten.

    Trainer Dany Ost greep in bij de rust. Hij haalde Diansangu naar de kant en posteerde Oneyka als tweede, hangende spits in de frontlinie. Met resultaat, want op een knap doorsteekhakje van Chirishungu kon Oneyka de bal naast de twijfelende doelman Faidherbe in doel deponeren: 1-1.

    De spelers en supporters van Molenbeek wilden meer. Koulibaly en Oneyka kwamen dicht bij de 1-2, maar de plaatselijke doelman hield zijn ploeg in de wedstrijd. Drie minuten voor tijd kreeg RWDM dan toch loon naar werken, toen Oneyka op aangeven van De Pever met zijn linker de bal keihard in de kruising knalde. Dan toch 1-2. Plots ontstond er paniek bij RWDM en dat werd ze diep in de toegevoegde tijd fataal toen Bova - alweer hij - de buitenspelval ontglipte en scoorde: 2-2.

    Meteen het vierde gelijkspel voor RWDM dit seizoen. "Bij de rust zou ik getekend hebben voor een draw, maar op basis van onze sterke tweede helft was er maar een ploeg die de drie punten verdiende en dat waren wij", vond Pascal Hofman, door de schorsing van Dany Ost, de officiële T1.

    Rebecq: Faidherbe, Kourouma, Verhaeren, Bailly, Fixelles (77' Cordaro), Falzone (68' De Broyer), Herbecq, Frise, Crauwels (84' Mendez), Martin, Bova

    RWDM: Kempeneer, El Quahidi, Haidara, de Troetsel, Bossio; Diansangu (46' Oneyka), De Pever, Nollevaux (28' Michel), Chirishungu (77' Black), Vanderhaegen; Koulibaly

    Doelpunten: 18' Bova (1-0), 52' Oneyka (1-1), 87' Neyka (1-2), 93' Bova (2-2)

    Geel: Kourouma, Bailly, De Pever, Haidara


    Nieuwsblad 16-11-2015

    REBECQ 2 - RWDM 2

    Een stevige partij waar de thuisploeg sterk uit de startblokken schoot met vlak voor het kwartier een doelpunt van Bova. Molenbeek kon het evenwicht herstellen, maar veel doelgevaar leverde dat niet op in de eerste helft.

    Na de pauze een ander RWDM. Gretiger in de duels en snel de verdiende gelijkmaker.
    Dan viel het allemaal even stil en kwam er terug evenwicht in de partij. Het venijn zat hem in de staart.

    Vier minuten voor tijd leek RWDM op weg naar de zege, maar in de slotminuut kon uitblinker Bova toch nog een gelijkspel uit de brand redden.

    SCHEIDSRECHTER: Bury

    DOELPUNTEN:14' Bova 1-0, 51' en 86' Onwuekelu 1-1 en 1-2, 89' Bova 2-2

    REBECQ: Faidherbe, Martin Lorite, Kourouma, Frise, Bailly, Verhaeren, Crauwels (82' Mendez), Fixelles (76' Cordaro), Falzone (67' De Broyer), Bova, Herbecq

    RWDM: Kempeneer, De Troetsel, El Ouahidi, Haidara, Bossio, De Pever, Nollevaux (25' Michel), Chirishungu (77' Black), Diansangu (46' Onwuekelu), Vanderhaegen, Koulibaly

    GELE KAARTEN: Kourouma, Bailly, El Ouahidi, De Pever
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Nov 17, 2015 12:49 pm


    HLN 17-11-2015

    "Gelijkspel voelt aan als een nederlaag"

    RWDM profileert zich langzaam maar zeker als de kampioen van de gelijke spelen. In zijn laatste vijf duels speelde het liefst vier keer gelijk en kon het maar een keer de drie punten pakken.

    Op Rebecq zag het er nochtans naar uit dat RWDM zijn vijfde zege van het seizoen zou pakken en dat Oneyka de grote matchwinnaar zou zijn. Bova stak daar echter een stokje voor.

    "Dit gelijkspel voelt aan als een nederlaag", waren de eerste woorden van Oneyka. "Ik was enorm ontgoocheld dat ik op de bank moest beginnen, maar ik moet me neerleggen bij de beslissing van de trainer. Ik heb gereageerd als een prof op het veld. Ik ben enorm blij met mijn twee doelpunten, want dit zal mijn vertrouwen een extra boost geven. Toch had ik liever niet gescoord en de drie punten gepakt. Het ploegbelang primeert immers op het individu. We moeten vooral onze sterke tweede helft onthouden en daarop voortbouwen. We hebben na de rust echt ons spel kunnen opdringen aan de tegenstander, iets wat ons de laatste weken veel minder was gelukt. Jammer genoeg hebben we geen loon naar werken gekregen. Het is soms frustrerend dat onze opponent aan een minimum aan kansen toch kan scoren, terwijl wij er met de vleet de nek omwringen. Maar eens zal het tij keren. Dat weet ik zeker."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Nov 18, 2015 10:02 am


    HLN 18-11-2015


    Wedstrijden in Molenbeek gaan door, wel meer bewaking

    In het Edmond Machtensstadion, hartje Molenbeek, zijn dit weekend twee voetbalwedstrijden gepland. Zaterdag treedt tweedeklasser White Star Bruxelles aan tegen Coxyde en zondag krijgt RWD Molenbeek in vierde klasse B FC Doornik over de vloer. Geen van de clubs denkt eraan om de wedstrijden uit te stellen, ondanks de huiszoekingen en arrestaties in hun gemeente. WS Bruxelles zal zijn fans en die van Coxyde goed ontvangen, benadrukken ze, al krijgt de wedstrijd wel het label van 'risicomatch'. Dat houdt een versterkte politieaanwezigheid in.

    Zelfde geluid bij RWDM-bestuurslid Danny Vander Eeckt: "We gaan nog met de gemeente vergaderen over meer politie rond het stadion en 'fouilles' aan de ingang, maar het is niet de bedoeling dat we nu zeggen: 'We stoppen met voetballen.'" RWDM zal zaterdag ook een symbolische actie houden, die nog moet worden ingevuld.

    Nog dit: op Twitter circuleerde het bericht dat drie vlaggen van RWDM gevonden zouden zijn bij de huiszoekingen: een flauwe grap volgens Vander Eeckt.

    De Tijd 18-11-2015

    Kaaiman-column

    Waale zaan...

    Als de aanslagen in Parijs inderdaad zo professioneel gepland waren als ons wordt verteld door allerlei duiders die de afgelopen dagen weer met geen spray te verjagen waren, begrijpen wij niet waarom de zelfmoordterroristen voor het Stade de France aan hun bommenkoordje hebben getrokken terwijl de match al bezig was en iedereen op de tribunes zat, en niet een uur voor de aftrap toen 80.000 supporters naar de ingang stroomden. Alvast dat deel van de terreuractie moet zijn voorbereid in Molenbeek, waar er tijdens wedstrijden in het Edmond Machtensstadion al twintig jaar meer volk buiten staat dan binnen.

    Het is anders geweest, maar de glorietijden van Jan Boskamp, Nico Janssen en Sead Susic komen niet terug. Die drie zouden nu trouwens al gearresteerd zijn door Jan Jambon, de leider van de opkuisploeg in Molenbeek. Sead, de broer van de nog betere Safet Susic, verscheen ooit na een avondje met Joegoslavische vrienden, en vermoedelijk het vereffenen van enkele openstaande schulden, op krukken en met beide knieën in het gips op training. Probeerde coach Cor Brom wijs te maken dat hij thuis de trap was afgedonderd, waarna een boze Brom bromde dat wie kon afdonderen ook kon opdonderen. Einde van Susic

    Kaaiman, vanwege zijn verleden als RWDM-sympathisant goed bekend met de buurt, raadt Jambon aan om alle appartementsblokken op de Mettewielaan eens op te kuisen. Laten we zeggen: tot aan de versmalling naar de basiliek. Daar huizen veel jihadisten. En bij de gepommadeerde dametjes die 's middags in de Madison, onder het mom van een taartje nuttigen, hun radicale ideeën verspreiden, schuilen ook heel wat potentiële terroristen. Misschien niet teruggekeerd uit Syrië, maar velen wel uit Knokke, ons eigen kalifaat aan de kust.

    Nu krijgt de arme Philippe Moureaux zowaar de schuld voor het bloedbad in Parijs. 'Toen ik burgemeester was, vertrok er uit Molenbeek geen enkele jongere naar Syrië', verdedigde hij zich met een argument waar geen speld in te prikken was en dat dus werd weggelachen. Er werd hem ook aangewreven dat een van de verdachten, inmiddels vrijgelaten, maar dat doet er uiteraard niet toe, op zijn kabinet heeft gewerkt, wat net bewijst dat de burgemeester de inburgering van allochtonen met daden heeft beleden, iets wat politiek correct denkend links alleen met woorden doet. Hij is zelfs met een jonge Maghrebijnse getrouwd.

    Philippe Moureaux is doctor in de letteren en de wijsbegeerte, was dus sowieso een vreemde eend in de PS-bijt, en kwam bovendien uit een blauw burgernest: zijn vader Charles was minister voor de liberalen, zijn broer Serge was een tijd lid van het FDF. Waardoor Guy Mathot hem ooit verweet dat hij de 'Internationale' had geleerd op de schoot van zijn kindermeisje. En niet tussen de kompels en metallo's van Luik zoals hij. Na de moord op André Cools en het Agusta-schandaal heeft Merry Hermanus eens op de valreep het pistool weggetrokken waarmee Moureaux zelfmoord wilde plegen, zozeer geschokt was hij door het onfatsoen in zijn partij.

    'Philippe heeft één groot gebrek', beweert een goede kennis. 'Hij kan niet liegen. Wat bewijst dat hij geen echte PS'er is.' Laat die mens dus gerust. En leer de salafisten 'Waale zaan van Meulebeik' te zingen. Het zal gauw gedaan zijn met baldadigheden.'

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Nov 21, 2015 9:52 am

    HLN 21-11-2015

    "Als we nu niet zegevieren..."

    Zondag wordt de confrontatie tussen RWDM en Doornik speciaal. En dat om verschillende redenen. Voor de eerste keer speelt Molenbeek een thuiswedstrijd op zondagnamiddag. Voor de eerste keer zal er door de terreurdreiging geen RWDM-village zijn voor en na de wedstrijd. Voor het eerst worden ook geen vlaggen en Bengaals vuur toegelaten

    Door de recente gebeurtenissen in Parijs is er in heel land opperste staat van paraatheid. Ook in Sint-Jans-Molenbeek, de Brusselse gemeente vanwaar de aanslagen in de Franse hoofdstad zouden beraamd zijn. Voor de wedstrijd van zondag tussen RWDM en Doornik wil de gemeente niets aan het toeval overlaten. Er zal extra politiebewaking zijn en de supporters worden gevraagd om zonder handtassen en diets meer naar het stadion af te zakken. Er zal een nultolerantie heersen.

    Er zal voor de eerste keer dit seizoen dus geen RWDM-village zijn. Dus geen verzameling van kraampjes voor de ingang van het stadion. De club vraagt de fans op tijd naar het stadion te komen, want iedereen zal gefouilleerd worden. Maar los van dit alles, zal er wel gevoetbald worden in het Machtensstadion.

    RWDM gaat nog maar eens op zoek naar een zege. In zijn laatste acht wedstrijden kon de ploeg van trainer Danny Ost, die zijn tweede van vier schorsingsspeeldagen uitzit, slechts één keer winnen. Tel daar de vier gelijke spelen bij en je komt aan ocharme 7 op 24. Hallo?


    Top vijf

    Daan De Pever beseft als geen ander dat RWDM (nog) niet de resultaten behaalde die door de buitenwacht terecht verwacht werden bij de aanvang van het seizoen. "Vorige zondag tegen Rebecq lieten we alweer in de slotfase van de match twee kostbare punten liggen. En dat is niet de eerste keer dat ons dit is overkomen. Ook op Châtelet (2-1-verlies) als thuis tegen Ganshoren (2-2-gelijkspel) morsten we met de punten. Als ik goed kan tellen, zijn dat vijf punten die we te grabbel hebben gegooid. Tel dat aantal bij ons huidig puntentotaal en we hebben dan geen 16 punten maar 21. En met 21 punten zouden we mooi in de top vijf hebben gestaan", stelt de offensieve middenvelder terecht vast.

    Opvallend is dat RWDM er al geruime tijd niet in slaagt om negentig minuten lang met inzet te voetballen. Die inzet bleef de laatste weken beperkt tot één speelhelft, wat tot frustraties leidde bij een deel van de supporters vorige zondag op Rebecq.

    "Wij als ploeg en de fans hebben nood aan een 'goeie' overwinning. En als het even kan met mooi voetbal. Iedereen snakt terecht naar een wedstrijd zoals op Leopold, waar we met mooi voetbal de pannen van het dak hebben gespeeld en met ruime cijfers hebben gewonnen. Als we zondag tegen Doornik spelen zoals onze sterke tweede helft tegen Rebecq, dan moeten we gewoon die drie punten thuis kunnen houden. Want als we nu niet kunnen winnen... Tja, dan moeten we ons toch wel vragen stellen. Maar ik heb alle vertrouwen in een goede afloop."


    "Kom naar match in Franse driekleur"

    RWDM roept haar supporters op in de Franse driekleur naar de match tegen Doornik te komen. Daarmee wil de voetbalclub het imago van Molenbeek oppoetsen. "Het jongste half jaar trok RWDM duizenden supporters naar het stadion waar telkens feest werd gevierd. Deze gemeenschap wordt niet gedragen door enkele criminele gekken", zegt clubleider Thierry Dailly.

    De ogen van de internationale wereld waren de afgelopen week gericht op Molenbeek. Het imago van de gemeente heeft een flinke deuk gekregen maar haar voetbalclub RWDM wil morgen het blazoen van deze multiculturele gemeenschap weer wat glans geven. "Ik hoop dat de buitenlandse camera's ook zullen draaien tijdens de match tegen Doornik", zegt clubleider Thierry Dailly.

    "Dan kan de wereld zien dat Molenbeek helemaal iets anders is dan het beeld dat nu werd opgehangen door de pers. Het jongste half jaar trok RWDM duizenden supporters naar het stadion waar telkens feest werd gevierd. Deze gemeenschap wordt niet gedragen door enkele criminele gekken die toevallig in een van onze straten wonen, maar bovenal door liefhebbende mensen die met een warm gevoel voor elkaar samenleven en er elke dag proberen het beste van te maken."

    Geen kermis

    De uit de as herrezen club verwacht naar goede gewoonte opnieuw zo'n vierduizend toeschouwers, want ook in Molenbeek blijft voetbal de belangrijkste bijzaak ter wereld. "Daarom is het belangrijk dat de match zeker kan doorgaan. We doen er alles aan om ze veilig te laten verlopen. Jammer genoeg gaat onze 'Village' morgen niet open. Deze kermis wordt tijdens elke thuismatch opgesteld. Er komt ook een grondige controle aan de ingang en rugzakken en handtassen zijn verboden. De supporters mogen ook geen Bengaals vuur en klappertjes meebrengen."

    De supporters en de club hebben ook onderling afgesproken om de slachtoffers van de terreur te eren. "In ons stadion heerst altijd een unieke sfeer en de echte Brusselse 'zwans' is nooit ver weg. RWDM is de populairste trekpleister in Molenbeek en daarom zullen we massaal onze steun aan de slachtoffers en het Franse volk betuigen. De Marseillaise zal klinken voor de aanvang van de match en we hebben onze supporters gevraagd om zich in de Franse kleuren te kleden en zoveel mogelijk Franse vlaggen mee te brengen", aldus Dailly.


    Nieuwsblad 21-11-2015

    RWDM toont 'ander gezicht van Molenbeek'

    Voetbalploeg RWDM plant zondag in het Edmond Machtensstadion in Sint-Jans-Molenbeek een eerbetoon aan de slachtoffers van de aanslagen in Parijs. "Tot voor kort kende Europa Molenbeek enkel door onze voetbalclub."

    Zondag om 14.30 uur ontvangt RWDM Doornik en roept voor de gelegenheid alle supporters en inwoners van Molenbeek en andere sympathisanten op om af te zakken naar het voetbalstadion, om er samen het Franse volkslied te zingen. Er wordt gevraagd om zich


    in de Franse kleuren te kleden of een Franse vlag mee te nemen. Molenbeek kwam de voorbije dagen erg negatief in het nieuws omdat de gemeente de uitvalsbasis bleek te zijn van enkele van de terroristen die afgelopen vrijdag de aanslagen pleegden in Parijs. Voetbalclub RWDM wil met de actie het andere gezicht van Molenbeek in de kijker zetten.

    Legendarische voetbalclub

    "De gemeente Molenbeek is de voorbije dagen geschokt en zwart gemaakt door de gebeurtenissen waarover we allemaal hebben gehoord", klinkt het bij de voetbalclub. "Tot over enkele dagen kende Europa Molenbeek enkel door de legendarische voetbalclub RWDM. Er is zo veel meer dan radicalisme, delinquentie en extremisme in onze gemeente. Als sportclub nodigen we dan ook iedereen uit die Molenbeek enkel kent via de media. Zo kunnen ze kennis maken met onze voetbalclub en de unieke Brusselse sfeer die eraan verbonden is. RWDM is niet alleen de oudste voetbalclub van Molenbeek, maar ook de meest populaire. Daarom staan we erop om massaal onze steun te betuigen aan de slachtoffers van de aanslagen in Parijs."


    Onyeka: "Met mij op het veld verloor RWDM nog niet"

    Met vier goals in zes duels maakte Onyeka Onwuekelu zich in geen tijd onmisbaar. 'Het steekt wel dat ik slechts twee keer won, maar RWDM verloor nog niet met mij op het veld. Ik wil beter doen dan mijn 12 goals in derde klasse met Temse twee seizoenen geleden.' In 2009 stond Onwuekelu voor zijn grote doorbraak bij Lokeren. Een dispuut tussen de club en zijn makelaar besliste er anders over. 'Na het seizoen 2008-'09 liet ik mijn contract ontbinden. Georges Leekens poogde me nog tot andere gedachten te brengen. Ik wou terug naar Nigeria om mijn carrière te herlanceren. Ik was jong en besefte niet welke kans ik liet liggen.'

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Nov 23, 2015 10:37 am

    Nieuwsblad 23-11-2015

    Geen voetbal in Edmond Machtensstadion in Molenbeek wegens verhoogde terreurdreiging

    Het moest een weekend worden in het teken van voetbal in het Edmond Machtensstadion, maar zowel de wedstrijd van White Star zaterdag als het competitieduel van RWDM de dag erop werden omwille van de terreurdreiging afgelast.

    White Star had tijdens de week nochtans alle voorzorgsmaatregelen genomen om de wedstrijd tegen Koksijde te laten doorgaan. Supporters die het Edmond Machtensstadion wilden betreden, zouden streng gecontroleerd worden.

    Vrijdag kwam de voetbalbond met het bericht dat alle wedstrijden in de hoofdstad geannuleerd werden. Bij White Star hadden ze alle begrip voor de beslissing van de politieke overheden.

    'De wedstrijd afgelasten was de enige juiste belissing', aldus assistent-trainer Stéphane Demets. 'Waarom de spelers én de supporters onnodig in gevaar brengen? Bekijken we het puur sportief, dan is het natuurlijk jammer dat we niet mochten spelen."

    Goede zaak

    "Twee weken geleden waren we al bye en het is al een tijdje geleden dat we nog een wedstrijd konden winnen (23 oktober tegen Union, ela). Zelfs zonder te spelen deden we dit weekend een goede zaak, en we weten dat we een thuiswedstrijd te goed hebben tegen Koksijde.'

    De Brusselaars wilden de wedstrijd vervangen door een training, maar stuitten op een njet van de ordediensten. 'We waren van plan om minstens een training te organiseren, maar ook dat werd ons verboden. Vanaf maandag vliegen we er weer in', besluit Demets.

    Loodzwaar programma

    Zondag kon het duel tussen RWD Molenbeek en Doornik uiteraard evenmin plaatsvinden. De vierdeklasser lokt gemiddeld ruim 2.500 toeschouwers en zo'n groep mensen in goede banen leiden is schier onmogelijk.

    Aanvoerder Jérôme Nollevaux was er niet rouwig om. 'Mij persoonlijk komt het goed uit', vertelt Nollevaux. 'Ik was lichtjes geblesseerd en ik had wellicht forfait moeten geven voor de wedstrijd. Dankzij die twee dagen rust zal ik helemaal fit zijn voor de volgende wedstrijd.'

    Omdat de wedstrijden van Ganshoren en Ukkel ook geannuleerd werden, valt de schade nog mee voor RWDM
    . 'Op zich verandert het niet veel dat we niet konden spelen. Elke wedstrijd is uiteindelijk maar drie punten waard. De kans is wel groot dat we de match tegen Doornik in de week moeten inhalen."

    "Dat betekent dus: een wedstrijd op zondag, wellicht woensdag en opnieuw zondag, loodzwaar dus. Zo'n druk programma kan leiden tot vermoeidheid, blessures en schorsingen. Deze onderbreking kan ons uiteindelijk dus punten kosten, zeker met onze kleine kern.'

    De Morgen 23-11-2015

    Hoe RWDM uit het dal dribbelde

    RWDM, de roemruchte voetbalclub uit Molenbeek, bestaat nog. Kan zij een voortrekkersrol spelen om een wijk op de dool een nieuw elan te geven?

    Eigenlijk had er nu, zondagmiddag drie uur, gevoetbald moeten worden in het Edmond Machtensstadion, thuishaven van Racing White Daring Molenbeek, kortweg RWDM. Het zou de eerste keer na 'Parijs' zijn geweest. Het plan was dat de spelers als eerbetoon aan de slachtoffers speciale shirts zouden dragen tegen Tournai en dat vooraf de Marseillaise uit de luidsprekers zou klinken.

    Maar toen bestuurder Danny Vander Eeckt zaterdagmorgen op de radio over dreigingsniveau 4 hoorde, vreesde hij al het ergste. Een paar minuten later werd hij gebeld door de burgermeester van Molenbeek. Inderdaad: wedstrijd afgelast. Alle begrip overigens, zegt hij. "In deze omstandigheden had niemand zin om te spelen."

    Inmiddels is het meer dan een etmaal later en maakt hij samen met conciërge Irene Boisschout grapjes over de dreiging van een aanslag in Molenbeek, waar terreurverdachte Salah Abdeslam zich mogelijk ophoudt.
    "Geloof me, Molenbeek is nu de veiligste plaats op aarde", zegt ze.

    Vander Eeckt wijst ons op zijn spierwitte Mercedes op de parkeerplaats van het stadion. "Kom, stap in", spoort hij aan. "Dan laat ik je Molenbeek zien. Vertel ik ondertussen over onze club."

    Vergeet Anderlecht, vergeet Club Brugge. Racing White Daring Molenbeek, dát was halverwege de jaren zeventig de club van België. In 1975 werd RWDM landskampioen. Twee jaar later haalde de ploeg de halve finale van de UEFA Cup.

    Maar zo snel als de club omhoogschoot, zo snel raakte ze ook weer in verval. In 2002 was de schuldenlast zo hoog dat het faillissement werd aangevraagd.

    Gelijk met de teloorgang van de club begon ook de aftakeling van de wijk. Migranten kregen de overhand. De overheid liet de zaken op hun beloop. Molenbeek groeide uit tot een broeinest van radicaliserende moslims. Bij vrijwel elke terroristische aanslag in Europa de laatste jaren was er wel een link met de Brusselse gemeente.

    Sociale rol

    Toch is Molenbeek niet het getto dat de media ervan maakt, meent Van der Eeckt, terwijl hij richting 'Laag Molenbeek' rijdt, het gedeelte dat door veel inwoners als 'Klein Marokko' wordt aangeduid. Wat opvalt, is de bedrijvigheid op straat. Ondanks de hoogste alarmfase wordt er volop gewinkeld, gejogd en koffie gedronken in Molenbeek.
    Vander Eeckt, in het dagelijkse leven eigenaar van een carwashketen, wijst op het gemeentehuis van de gemeente. "We hebben daar vorig jaar veel vergaderingen gehad. Dan reed ik 's avonds laat in mijn eentje terug naar huis. Ik ben nog nooit bang geweest."

    Deze zomer werd RWDM heropgericht. Vermogende supporters kochten de licentie van Standaard Wetteren. De club komt nu uit in vierde klasse. De missie is om zo snel mogelijk naar de eerste klasse op te stomen. Daarbij kan de club rekenen op een vaste schare fans. Gemiddeld komen er zo'n 3.000 veelal blanke toeschouwers naar het stadion.

    Natuurlijk, de club denkt ook aan haar sociale rol, zegt Vander Eeckt. Volgens de bestuurder ligt de oplossing van het probleem met radicaliserende moslimjongeren in het bieden van kansen. "In ons geval: de kans om profvoetballer te worden. Zodra ze sjotten, kunnen ze in elk geval geen andere dingen doen."

    Er zijn plannen voor een voetbalschool. En met zijn voetballers wil de club de wijk in, clinics geven, flyers uitdelen om de inwoners naar het stadion te krijgen. "Maar de buitenlandse gemeenschap hier is erg op zichzelf. We komen er moeilijk tussen."





    Hopje
    Hopje


    Aantal berichten : 20
    Registratiedatum : 2015-09-02

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Hopje Thu Nov 26, 2015 6:59 pm

    Vermeersch over Molenbeek: "Beleid van Bico zorgt voor criminaliteit en terreur"

    Johan Vermeersch heeft in Sport/Voetbalmagazine hard uitgehaald naar Molenbeek en John Bico, gewezen spelersmakelaar maar nu trainer en general manager van tweedeklasser White Star Brussel. "Hij is niet geïnteresseerd in jeugdbeleid. Het is een schande over de hele lijn", zegt Vermeersch, ex-speler van RWDM die tevens eigenaar en voorzitter was van FC Molenbeek Brussels Strombeek, de fusieclub die in 2014 onder de naam RWDM Brussels FC in vereffening ging.

    Vermeersch herkent niet veel meer van het RWDM waar hij voorzitter van was. Zo zegt hij in Sport/Voetbalmagazine: "Wij zijn toen preventief te werk gegaan. In overleg en met de volledige steun van Philippe Moureaux, de toenmalige burgemeester, maakten we in 2002 een aparte vzw 'Ecole des jeunes de Molenbeek' om de jeugd de kans te geven zich via het voetbal te integreren. Uit die grote basis kon ik dan elitespelertjes halen, zoals onder meer Januzaj , Batshuayi en Boyata. Ik moet zeggen dat er nooit noemenswaardige incidenten geweest zijn. Er was een code, ik kwam af en toe in de vestiaire en dat werd correct beleefd. Ik zag daar veel goeie ouders, die drie à vier keer per week naar de training kwamen en voor wie de zaterdag een feestdag was. Maar nu schiet daar niks meer van over."

    Begin van terreur

    "Ahmed El Khanouss, de nieuwe schepen van Sport, haalde John Bico in het Machtenstadion binnen, maar die is niet geïnteresseerd in jeugdbeleid. Het is een schande over de hele lijn. Waar zijn die 700 à 800 jeugdspelers naartoe (300 van de jeugdspelers van FC Brussels stapten over naar White Star, nvdr)? Ik zeg u: dat eindigt in straatcriminaliteiten en daar begint de terreur.

    Belangrijke sociale functie
    Bedoelt Vandermeersch dan dat de problemen die zich nu stellen daar hun oorsprong vinden? "Ik zal niet zeggen dat het de aanleiding is, maar ik vraag u: waar zijn die 700 à 800 nu naartoe? Wij hielden ze van straat. Dat is het verschil. Er waren dagelijks 110 à 120 mensen aanwezig vanaf 15.30 uur voor de opvang en de begeleiding van 37 of 38 ploegjes vanaf de leeftijd van 6 jaar. Nu bevinden zich 600 à 700 van die spelertjes op straat. Dat kan niet anders. Na school moet je ze opvangen via sportverenigingen. Dat is een heel belangrijke sociale functie."

    Bron: www.hln.be
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Nov 27, 2015 9:32 am


    Nieuwsblad 27-11-2015

    Wolvertem - RWDM wordt gespeeld

    Even werd er gisteren gevreesd dat Wolvertem - RWDM zondag niet zou worden gespeeld. De wedstrijd wordt immers al een risicomatch beschouwd, maar later op de avond gaven de bevoegde instanties toch hun fiat om de wedstrijd te laten plaatsvinden.

    HLN 27-11-2015

    Wolvertem "We gaan voor vijfde opeenvolgende zege"

    Zondag krijgt Wolvertem het bezoek van RWDM, een club met een rijke geschiedenis, naam en faam. Andy Braems kijkt echt wel uit naar de match.

    "Alsof de tegenstander ons nog niet voldoende motiveert, komt er ook nog familie uit Oostende naar deze wedstrijd kijken", vertelt Braems (29). "Door de talrijke bezoekende supporters wordt het een aparte match. Ik hoop alleen dat de terreurdreiging geen roet in het eten gooit. We gaan sowieso proberen een vijfde opeenvolgende zege te pakken. Evident wordt dit niet, want onze thuisreputatie is nog niet om over naar huis te schrijven. Uiteraard zijn we tevreden over de voorbije twaalf op twaalf. Dat was een mooie periode waarin het tegen op papier minder sterke tegenstanders telkens hebben gered. Toch waren het geen gemakkelijke wedstrijden waarin we ook altijd een achterstand in winst wisten om te buigen."

    "Als nieuwkomer blik ik op een goede competitiestart terug", aldus de centrale verdediger. "Ik stond bijna elke wedstrijd aan de aftrap. Ik ben met die basisplaats dan ook tevreden. Ik kan echter nog beter. Ik vind dat ik mijn topconditie nog niet heb bereikt. Wolvertem is een toffe club waar ik gerust nog enkele seizoenen wil blijven. Het bevalt me hier."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Nov 28, 2015 9:03 am


    HLN 28-11-2015

    LUCA MICHEL "Me bewijzen op het veld"

    Na een weekje verplichte onderbreking door het dreigingsniveau vier in het Brussels Gewest kan en mag RWDM weer echt aan voetballen denken. En de goesting is groot als we Luca Michel mogelijk geloven. "Er wordt hard gewerkt. En ik plooi me dubbel", vertelt hij. "Je zou voor minder als je al zes wedstrijden gepasseerd werd voor de basisploeg."

    Je als Brusselse club voorbereiden op een wedstrijd onder dreigingsniveau vier is geen sinecure. Dat mocht RWDM afgelopen week duidelijk ondervinden. "Alle trainingscomplexen waren gesloten, we moesten dus zeer creatief zijn en uitwijken. Doordat we vorige zondag niet mochten spelen tegen Doornik, heeft de club in allerijl een vriendenmatch ingelast. Die hebben we vorige dinsdag op en tegen Rhodienne-De Hoek gewonnen met 1-3. En ja, ik heb de negentig minuten volgemaakt. Normaliter zou ik vorige zondag tegen Doornik in de basis hebben gestaan na zes weken. Ik hoef niemand te vertellen dat ik ontgoocheld was bij de afgelasting van die match, maar ik heb wel begrip voor de beslissing van de regering. Voetbal spelen is nog altijd ondergeschikt aan de veiligheid van alle mensen", stelt Luca Michel terecht.

    Luca Michel begon op zijn vijf jaar te voetballen bij het 'oude' RWDM. Vervolgens bij FC Brussels, waar hij op vijftienjarige leeftijd werd weggehaald door eersteklasser RC Genk. Daar was hij drie jaar om daarna de overstap te maken naar Eupen, waar hij het dus na één jaar voor bekeken heeft gehouden . "Ik woon in Vlezenbeek. Zowel bij RC Genk als bij Eupen verbleef ik in gastgezinnen. Maar bij momenten was er toch wel heimwee naar thuis. Toen sportief manager Thierry Dailly me sprak over de wedergeboorte van RWDM, was ik meteen verkocht. Meteen sloeg ik twee vliegen in één klap. Dichter bij huis spelen en voetballen voor mijn favoriete club", is de centrale verdediger nog steeds enthousiast, ook al heeft hij een moeilijke periode achter de rug.

    Nagelbijten

    "Ik speelde de hele voorbereiding en ook in de eerste zes wedstrijden van de competitie was ik titularis, maar na Châtelet, waar we in de slotminuut met 2-1 de boot zijn ingegaan, verdween ik uit beeld. Een week later tegen Sterrebeek zat ik de eerste keer (nog) op de bank. De wedstrijden tegen Charleroi-Fleurus en Ganshoren zat ik bij manier van spreken op mijn nagels te bijten vanuit de tribune. Je staat toch liever op dat veld, hé. Door de blessure van Nollevaux na een klein half uur spelen op Rebecq, kreeg ik opnieuw mijn kans. Jammer dat we ook dan in de toegevoegde tijd een wenkende zege na een zeer sterke tweede helft hebben weggegeven."

    "Ik hoop dat ik weer meer speelgelegenheid ga krijgen. Ik doe mijn stinkende best op training en tijdens de speelminuten die ik krijg. Maar het is de trainer die het laatste woord heeft. En daar moet ik me naar schikken. Op Wolvertem moeten we gewoon weer met die zege aanknopen, want met gelijke spelen kom je niet veel verder. De groep is alvast supergemotiveerd."

    RWDM

    Nollevaux is weer blessurevrij.

    Selectie: Kempeneer; Michel, Haidara, De Troetsel, Bossio; Diansangu, Nollevaux, Chirishungu, De Pever, Koulibaly; Oneyka; Saigal, Black, Witpas, Vanderhaegen.

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Nov 30, 2015 9:58 am


    HLN 30-11-2015

    Koulibaly valt in en schiet meteen raak

    Waar RWDM ook komt, is er sfeer en dat was op Wolvertem niet anders.

    De bezoekers begonnen sterk aan de wedstrijd en zetten de thuisploeg meteen onder druk. Veel kansen leverde dit wel niet op. Woussen moest de bal wegtikken uit de voeten van Diansangu. Op het halfuur stond Diansangu plots vrij aan de tweede paal, maar de Brusselse aanvaller kreeg de bal niet tussen de palen. Even later opende Baudewyns prachtig op Bouwmeester. Diens schitterende voorzet werd aan de tweede paal door El Yousfi in doel getrapt. RWDM reageerde. Een ontzette hoekschop belandde in de voeten van Onwuekelu, maar van dichtbij mikte die hoog over het doel van Merckx.

    Met de rust in zicht kreeg Wolvertem nog twee mooie kansen om de voorsprong te verdubbelen. Badi gaf de bal mooi mee aan Baudewyns, maar El Ouahihi gooide lijf en leden in de baan van het schot. El Yousfi haalde na een individuele actie de achterlijn, legde mooi terug op Baudewyns, maar in plaats van een hoek uit te kiezen mikte hij op El Ouahadi.

    Na de rust had Wolvertem windvoordeel, maar dat bleek eigenlijk een nadeel. Het waren de bezoekers die de bal over de grond hielden en de gevaarlijkste acties maakten. De Pever schoot een eerste kans naast en wat later ook over het Wolvertemse doel.

    Na geharrewar op amper een meter van de doellijn kon een Wolvertemse speler de bal nog in hoekschop trappen. Uiteindelijk was het invaller Koulibaly die de gelijkmaker zou maken. Trainer Ost had Koulibaly maar net laten invallen of de Brusselse spits werd centraal voor doel mooi vrijgespeeld en trapte de bal buiten bereik van Merckx. Een verdiende gelijkmaker. Chirishungu trapte een vrijschop van net buiten de zestienmeter nonchalant over en aan de overzijde duwde Badi aan de eerste paal een voorzet van Jennart nog naast.

    Uiteindelijk eindigde de wedstrijd op een billijk gelijkspel en groetten de Wolvertemse spelers ook nog de RWDM-fans. Zij zorgden voor een applaus voor de thuisploeg. Voetbal was weer een feest.

    SC Wolvertem: Merckx, Wauthy, Braems, Woussen, Bouwmeester, Baudewyns, El Yousfi (81' Cortvriendt), Quansah, Jennart, Delhaye en Badi (83' Abbou).

    RWDM: Kempeneer, Haidara Zainoul, Nollevaux, Vanderhaegen, De Pever (71' Koulibaly), Onwuekelu, Diansangu, El Ouahidi, Makengo (46' Chirishungu), Bossio en De Troetsel.


    Doelpunten: 33' El Yousfi (1-0) en 72' Koulibaly (1-1).

    Geel: Chirishungu, De Pever, Jennart, De Troetsel, Wauthy en Abbou.

    RWDM

    De uitgestelde wedstrijd tegen Doornik (omwille het terreurniveau vier in het Brussels Gewest op zondag 22 november, red.) zal zo goed als zeker gespeeld worden op zondag 20 december om 14u30. Indien deze datum uiteindelijk niet past, zal het treffen op een woensdagavond in januari afgewerkt worden.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Dec 01, 2015 9:19 am

    HLN 1-12-2015

    "Ontgoocheld, want zege was het doel"

    RWDM is er opnieuw niet in geslaagd om de drie punten te pakken. Op het veld van Wolvertem moest het vrede nemen met een 1-1 gelijkspel, ook al mocht het op basis van een sterke tweede helft de drie punten claimen. Elis Koulibaly zorgde 60 seconden na zijn invalbeurt voor de gelijkmaker iets voorbij halfweg de tweede helft. Ondanks felle druk hield Wolvertem stand, waardoor RWDM ter plaatse blijft trappelen in de rangschikking.

    Ondanks zijn doelpunt, was de Molenbeekse spits niet echt gelukkig.

    "Ik ben eigenlijk ontgoocheld", verklaarde hij meteen na afloop. "We hadden voorop gesteld om in de drie laatste wedstijden een negen op negen te pakken, maar die doelstelling kunnen we met met dit gelijkspel al niet meer halen. Rest ons dus nog maximaal zeven op negen, als we de laatste twee thuiswedstrijden voor de winterstop kunnen winnen. Op basis van onze sterke

    tweede hadden we tegen Wolvertem nochtans de drie punten verdiend. Maar om verschillende redenen lukt het ons de laatste weken steeds 'net niet' om de volle buit te pakken en dat is toch wel frustrerend."

    Elis Koulibaly had alle begrip dat hij op de bank moest starten.

    "Ik had in de aanloop naar de wedstrijd tegen Wolvertem nauwelijks getraind omdat ik ziek ben geweest. Dan is het een logische beslissing van de trainer om me op de bank te laten starten. Ik ben wel blij dat ik mijn tweede treffer van het seizoen hebben kunnen scoren, maar toch had ik liever geen doelpunt gemaakt en de drie punten gepakt. Want met al die gelijke spelen, daar kom je niet echt mee vooruit in de rangschikking. Maar we mogen het hoofd niet laten hangen. Het kan toch niet zijn dat pech en ongeluk ons zullen blijven achtervolgen."

    Doelman Kevin Kempeneer beleefde een relatief rustige namiddag, maar had geen verhaal tegen het openingsdoelpunt van Wolvertem.

    "Er gingen verschillende fouten bij verschillende spelers aan vooraf. Maar ik gooi niemand een steen, want iedereen kan een fout maken. Alleen jammer dat wij te vaak foutjes cash moeten betalen. Voor de rest heb ik vooral met mijn voeten moeten werken in plaats van met

    mijn handen. Inderdaad, ik moest vaak mijn doel verlaten om een bal te onderscheppen. We wilden absoluut die drie punten pakken en gingen daardoor heel hoog spelen. Die tactiek houdt natuurlijk risico's in. We hebben er alles aan gedaan om te winnen, maar het heeft weer niet mogen zijn. Toch mogen we de moed niet verliezen, want ook onze supporters blijven ons door dik en dun steunen.

    Jordan Garcia-Calvete komt RWDM versterken

    De 23-jarige middenvelder Jordan Garcia Calvete komt de rangen van vierdeklasser RWDM versterken. Jordan werkte zich via Union op naar de jeugd van RSC Anderlecht.

    In januari 2011 mocht Garcia-Calvete mee op oefenstage met het A-elftal in het Spaanse La Manga en werd in de tweede seizoenshelft enkele malen opgeroepen voor het eerste elftal van paars-wit. Tot een officieel debuut voor de club kwam het toen echter niet. Garcia-Calvete werd vervolgens uitgeleend aan STVV, dat geen aankoopoptie kon bedingen. De middenvelder met Spaanse roots speelde vervolgens vier jaar voor De Graafschap en zal nu tot het einde van het seizoen voor RWDM uitkomen

    "Logisch gelijkspel"

    "We kenden een moeilijke start", bekent de 25-jarige doelpuntenmaker. "We hadden last met de wind en RWDM. Eens we de bal in eigen rangen konden houden, kwamen we beter in de match en volgden ook enkele knappe acties. Via een perfect uitgespeelde tegenaanval scoorde ik. Dat was loon naar werken, want we trainen regelmatig op zo'n situaties. Na de rust hadden we windvoordeel, maar toen hadden we niet naar de lange bal moeten grijpen. Hadden we de bal over de grond laten gaan hadden we voor meer gevaar kunnen zorgen. We hadden het ook steeds moeilijker met de duelkracht van de Brusselaars. Uiteindelijk was een gelijkspel wel logisch."

    Nieuwsblad 1-12-2015

    Wolvertem "Geslaagde novembermaand"

    Met het gelijkspel tegen RWDM mocht Wolvertem best tevreden zijn. De Brusselaars, die nog altijd over een ruime en gedisciplineerde aanhang beschikken, deden immers meer dan hun rangschikking zou laten vermoeden.

    Vooral na de rust toonden de bezoekers zich strijdvaardiger dan ooit om de kleine achterstand zo sne mogelijk proberen weg te werken en dat niet alleen met lukrake trappen richting Wolvertems doelgebied.

    Is dit dan ook, ondanks de ruime achterstand op leider Charleroi, nog altijd geen mogelijke titelkandidaat?

    "Neen," vindt Wilfried Wielandts, "ze beschikken wel over voetballers die meer dan gewoon met het balletje overweg kunnen, maar ze missen doodgewoon scorend vermogen. Dan zijn de twee clubs uit Charleroi en Duffel grotere kanshebbers."

    "De kansen die zij versierden, moesten meer dan één doelpunt opleveren, maar dat gebeurde niet. Ook vandaag trouwens ons probleem," gaat de Wolvertemse coach rustig verder.

    "De grootste kans kreeg wellicht Remco Baudewyns na een nummertje van Anasse El Youfsi, maar hij schoot pal op doelman Kempeneers. Nu geen nood die misser, dat overkomt zelfs wereldsterren. Belangrijk is dat hij van week tot week verbetert en als achttienjarig toch al behoorlijk hoge toppen scheert."


    Elektriciteit noch gas in Machtensstadion

    Het gas en de elektriciteit in het Edmond Machtensstadion werden voor onbepaalde tijd afgesloten door de leverancier wegens een aantal onbetaalde facturen. WS Brussel weigert die facturen vooralsnog te betalen. Het clubbestuur van RWDM is op zoek naar een oplossing om de wedstrijd tegen Francs Borains van zondag (?) niet in het gedrang te laten komen. In die wedstrijd worden de slachtoffers van de aanslagen in Parijs voor de aftrap herdacht. Het duel tegen Doornik, dat wegens de terreurdreiging werd uitgesteld, wordt op zondag 20 december gespeeld. (ela)

    RWD MOLEN BEEK RWDM haalde met Jordan Garcia-Calvete extra aanvallende versterking binnen. Garcia Calvete speelde tien jaar bij de jeugd van Anderlecht en verzamelde meer dan 60 wedstrijden bij de Nederlandse tweedklasser De Graafschap. De 23-jarige aanvallende middenvelder was een vrije speler daar zijn contract bij De Graafschap eind vorig seizoen niet verlengd werd.

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Thu Dec 03, 2015 9:41 am


    HLN 3-12-2015

    Match RWDM-Francs Borains niet in gevaar

    Doordat WS Brussel problemen heeft of van slechte wil is om facturen van water en elektriciteit te betalen dreigt de nutmaatschappij alles af te sluiten. Toevallig speelt ook RWDM in hetzelfde stadion als WS Brussel en dreigt de vierdeklasser het slachtoffer te worden van de wanbetalingen van de club van Bico. RWDM verkreeg van de gemeente echter de zekerheid dat de toevoer van gas en elektriciteit dit weekend nog niet zal afgesloten worden waardoor de wedstrijd tegen Francs Borains van nu zaterdag toch door kan gaan.

    In de loop van volgende week wil de gemeente een structurele oplossing voor de onbetaalde facturen. Nu blijkt ook dat het gemeentebestuur de fratsen van Bico zat is en een procedure heeft opgestart om WS Brussel uit het stadion te zetten als die club zich niet per direct gaat schikken naar de regels.

    Wie moet elektriciteitsrekeningen Machtensstadion betalen?

    Het Edmond Machtensstadion zal maandag zonder stroom zitten als de gas- en elektriciteitsrekeningen niet betaald zijn. Volgens de gemeente staan die meters op naam van tweedeklasser White Star, maar bij White Star beweren ze dat die meters op naam staan van de jeugdopleidingen van RWDM, beheerd door de gemeente. "Dat klopt niet", zegt schepen van Gemeentelijke Eigendommen Karim Majoros. "Ik ben ervan overtuigd dat het een administratief probleem is. Een club als White Star, die in tweede klasse speelt en zelfs in zee is gegaan met Chelsea, zal wel geen financiële problemen hebben. De betaling is dringend, maar ze hebben toch nog even om dat te doen. Ik verwacht dat alles in orde komt."

    De matchen van dit weekend komen zeker niet in het gedrang. Het afsnijden van de stroom zal pas ten vroegste maandag kunnen gebeuren.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Dec 05, 2015 11:00 am

    HLN 5-12-2015

    Eindelijk nog eens zege voor RWDM?

    Het is al van begin november geleden dat RWDM de drie punten kon pakken. Dat was thuis tegen Betekom (2-0). Het lijkt wel een eeuwigheid geleden. Zowel thuis tegen Halle als op Rebecq en als op Wolvertem was het telkens 'net niet'. Wordt het vanavond tegen Francs Borains eens 'net wel'? De supporters popelen van ongeduld.

    Begin deze week zag het er nog naar uit dat de match tussen RWDM en Francs Borains mogelijk niet zou kunnen gespeeld worden omdat de nutsmaatschappij Sibelgas de intentie had de elektriciteits- en gastoevoer af te sluiten wegens onbetaalde facturen van White Star Brussel, hoofdhuurder van het stadion. Door tussenkomst van het gemeentebestuur van Sint-Jans-Molenbeek wordt er in het sinterklaasweekend zeker gespeeld. Zowel zaterdagavond door RWDM als zondagmiddag door White Star Brussel.

    Voor de match tegen Francs Borains wordt door RWDM alweer op geen inspanning gekeken. Door terreurniveau drie zal er geen village zijn buiten het stadion, maar binnen de omheining van het stadion zal zeker voor de nodige ambiance gezorgd worden.

    "Met sinterklaasweekend mogen de Sint en zijn Pieten zeker niet ontbreken. Naar ik vernomen heb zullen zij heel wat lekkers meebrengen voor de kinderen die naar de wedstrijd komen kijken", verklapt bestuurslid Danny Van der Eeckt. "De Sint zal ook de aftrap geven. Hopelijk brengt ons dat geluk. We kunnen niet ontkennen dat we dringend nood hebben aan een overwinning. Eentje kan volstaan om de trein te lanceren. Niemand die begrijpt dat onze ploeg niet hoger staat dan de negende plaats. Maar we verliezen de moed en de hoop niet. We gaan nog altijd ervan uit dat we in de top vijf kunnen eindigen, waardoor we zeker aan de eindronde zouden kunnen deelnemen. We vragen de supporters geduld te blijven opbrengen en hun ontgoochelingen onder controle te houden."

    "Wat tegen Sterrebeek is gebeurd, willen we absoluut vermijden. Het gooien van een frisdrankflesje heeft onze club een serieuze boete opgeleverd. Met dat geld hadden we een ganse pallet frisdrank kunnen kopen. We kunnen niet meer dan vragen dat niet meer te doen. Als bestuur maken we ons sterk dat de supporters hier gehoor zullen aan geven, want onze fans zijn in de eerste plaats mensen die plezier willen maken."

    Versterken

    Door de competitiehervorming promoveren de drie eerste ploegen van elke reeks naar derde klasse. Maar het verschil tussen RWDM en de derde plaats bedraagt tien punten. RWDM heeft wel een match minder gespeeld. Dat de club met de meeste supporters in vierde klasse B de strijd om de promotie nog niet heeft opgegeven, mag duidelijk zijn door het aantrekken van een eerste wintertransfer in de persoon van Jordan Garcia Calvete. En daar zou het zeker niet blij blijven. In alle geledingen wil RWDM de ploeg versterken met het oog op een sterke terugronde


    RWDM

    De plaatsen worden duur bij. Serville is genezen.

    Selectie: Kempeneer; El Quahidi, Haidara, De Troetsel, Bossio; Diansangu, Chirishungu, Nollevaux, De Pever, Koulibaly; Oneyka; Saigal, Michel, Black, Witpas, Vanderhaegen, Serville.

    Nieuwsblad 5-12-2015

    "Om persoonlijke redenen gestopt"

    Geen Diedounné Kalulika vanavond tegen Francs Borains: een paar maanden na zijn verrassende overstap naar RWDM is Kalulika alweer weg uit het Edmond Machtensstadion. "Als er bepaalde zaken niet lopen zoals gewenst, is het soms beter om te stoppen", aldus Kalulika. "Wat er dan verkeerd liep? Ik ga niet natrappen tegen RWDM. Laten we het houden op persoonlijke redenen." De 34-jarige aanvaller hangt zijn schoenen nog niet aan de haak. "Overdag train ik individueel, 's avonds train ik mee bij een derdeprovincialer. Ik ben alleszins van plan om zeker nog een jaartje te voetballen. Ondanks mijn 34 jaar kan ik nog veel ploegen van dienst zijn."

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Dec 07, 2015 9:21 am

    HLN 7-12-2015

    Daan De Pever verlost thuisploeg uit lijden

    RWDM-Francs Borains was geen wedstrijd voor hartlijders. Niet omdat de wedstrijd bol stond van de vele kansen, wel omdat de spanning te snijden was tot twee minuten in de toegevoegde tijd. Op dat moment bevrijdde Daan De Pever met een derde Molenbeekse doelpunt de thuisploeg uit haar lijden.

    RWDM - FRANCS BORAINS 4-1

    Veel (noodgedwongen) wijzigingen in de ploeg van trainer Danny Ost met opvallende afwezigen Chirishungu en Bossio, die geblesseerd moesten afhaken en de zieke Koulibaly, die zelfs gehospitaliseerd moest worden.

    RWDM begon sterk aan de match en al na één minuut had Vanderhaegen moeten scoren maar hij besloot van kortbij voorlangs. Nog voor het eerste kwartier verstreken was stond het 1-0 via een kopbaldoelpunt van Haidara op voorzet van Vanderhaegen. Maar de pret was van korte duur,

    want De Troetsel ging iets voorbij het kwartier onnodig in de fout in de grote rechthoek, waarbij hij zelfs mocht blij zijn dat hij geen rood kreeg (twee voeten vooruit). Lai zette de penalty feilloos om. Iets voor het halfuur kwam een hoekschop van Vanderhaegen tot aan de twee paal, waar De Troetsel stond om de bal in doel te deponeren: 2-1.

    Francs Borains kwam sterk uit de kleedkamer, met pogingen van Lai en Galofaro. Ruim tien minuten voor tijd ontstond er tumult waarbij Lai en RWDM-doelman Kempeneer, die een duw gaf aan El Barkaoui, werden uitgesloten. T2 Pascal Hofman werd bij die fase uit de neutrale zone gezet. Twee minuten voor tijd sloeg iedereen bij RWDM een diepe zucht van opluchting toen El Barkaoui van kortbij de bal nipt over de doel knalde.

    In plaats van de gelijkmaker zorgde De Pever in de toegevoegde tijd met een streep vanop 30 meter, na een aflegger van Black, voor de bevrijdende Brusselse derde treffer. In minuut 96 kopte hij zowaar op voorzet van - alweer - Black nog de 4-1 binnen. Was het de voorbije weken 'net niet' dan was dat tegen Francs Borains 'net wel', ook al laat de eindstand anders vermoeden.

    RWDM: Kempeneer, El Quahidi, De Troetsel, Michel, Astorino (78' Menendez); Diansangu (70' Black), De Pever, Nollevaux, Haidara (55' Serville), Vanderhaegen, Oneyka

    Francs Borains: Vergeot, Mathe-Luvagho, El Alraichi, Lai, Fassin, Tangani (62' Verstraeten),

    Attaey, El Barkoui, Giovanni (46' Galofaro), Sotteau, Lericque

    Doelpunten: 11' Haidara (1-0), 17' Lai (1-1), 28' De Troetsel (2-1), 92' De Pever (3-1), 96' De Pever 4-1).

    Rood: 70' Kempeneer, Lai.

    Publiek: 2.200.

    Politie en militairen massaal aanwezig bij thuismatch RWDM

    RWDM heeft zaterdagavond voor het eerst weer in het Edmond Machtensstadion gespeeld sinds de terreurdreiging van vier naar drie daalde. De vorige thuismatch werd afgelast, omdat net die terreurdreiging Molenbeek op de wereldkaart had gezet. Voor en tijdens de zaterdagmatch tegen Francs Borains waren de veiligheidsmaatregelen uitzonderlijk hoog. Alle wegen rond het stadion waren afgesloten en politie en militairen waren massaal aanwezig. Iedereen werd grondig gecontroleerd alvorens het stadion binnen te gaan.

    De club en de supporters hadden nochtans meermaals laten verstaan dat RWDM een toonbeeld voor de gemeente wil zijn als ontmoetingsplaats waar tolerantie en samenhorigheid geen loze woorden zijn. Eén van die plaatsen is het supportersdorp dat voor elke thuismatch georganiseerd wordt. Maar het evenement werd verboden uit voorzorg.

    Nocento en Cisse (Ath) komen RWDM versterken

    Het mag duidelijk zijn dat RWDM steile ambities heeft voor de tweede ronde. Na Jordan Garcia Calvete (middenvelder van De Graafschap) bereikte de Molenbeekse club een akkoord met John Novente, een spits van Ath die in elf wedstrijden zeven keer scoorde en Oumar Cissé, een flankspeler van Ath. De club uit Henegouwen heeft vorige week algemeen forfait gegeven nadat sponsor Nicolas Anelka er de financiële sterker uit trok. RWDM sloeg dus meteen zijn slag.

    Sportief manager Thierry Dailly is nog aan het onderhandelen met een rechtsback (uit derde klasse), een centrale verdediger en een mogelijke extra flankspeler. Als RWDM een gooi wil doen naar een plek in de top-drie, zijn deze versterkingen geen overbodige luxe.

    Nieuwsblad 7-12-2015

    RWD Molenbeek 4 - Francs Borains 1

    Na een indrukwekkend eerbetoon voor de slachtoffers van de aanslagen in Parijs ging RWDM meteen op zoek naar een doelpunt. De blitzstart van de Brusselaars werd beloond met de snelle 1-0 van Haidara. Drie minuten later stonden de bordjes alweer gelijk na een penalty.

    Halfweg de eerst helft ontplofte het Edmond Machtensstadion een tweede keer na een flater van doelman Vergeot. De tweede helft had niet veel te bieden, tot Kempeneer en Lai een kwartier voor tijd gelijktijdig werden uitgesloten. Diep in blessuretijd legde De Pever de eindstand vast met een pegel en een kopbaldoelpunt.

    SCHEIDSRECHTER: Verlooy.
    DOELPUNTEN: 15' Haidara 1-0, 18' Lai 1-1 (str.), 28' De Troetsel 2-1, 92' De Pever 3-1, 96' De Pever 4-1.
    RWDM: Kempeneer, El Ouahidi, Michel, De Troetsel, Astorino (82' Diaz), Nollevaux, Haidara (55' Serville), De Pever, Vanderhaegen, Diansangu, Onwuekelu.
    FRANC BORAINS: Vergeot, Sotteau, Mathe, El Araichi, Fassin, Attye, El Barkaoui, Ficarra (46' Galofaro), Lericque, Lai, Tangani (66' Verstraeten).
    GELE KAARTEN: De Troetsel, Sotteau, El Ouahidi.
    RODE KAARTEN: 78' Kempeneer, 78' Lai.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Dec 08, 2015 9:19 am

    HLN 8-12-2015

    Daan De Pever "Vooral blij voor de fans"

    RWDM kan dan toch nog winnen. Met een redelijk gehavende ploeg dan nog wel, want zowel Koulibaly, Chirishungu als Bossio moesten om verschillende redenen afhaken. Gelukkig gaf ook Francs Borains geen grootse indruk, zodat RWDM met twee doelpunten van Daan De Pever in de toegevoegde tijd zijn eerste zege in een maand kon boeken.

    De wedstrijd begon met enkele minuten vertraging omdat RWDM de slachtoffers van de aanslagen in Parijs herdacht. Uit de boxen klonk luid de Marseillaise, het Franse volkslied.

    Trainer Danny Ost moest diep in zijn spelersmateriaal tasten, want naast Bossio stonden ook de namen van Chirishungu en Koulibaly niet op het scheidsrechterblad. Bossio keert komende zaterdag wellicht terug, Chirishungu zeker niet. Sterker, het ziet er naar uit dat de offensieve middenvelder mogelijk niet meer aan spelen zal toekomen dit seizoen omdat hij blijft last hebben van een blessure aan de adductoren, waardoor een operatie zich opdringt.

    Om die reden werd reeds geanticipeerd door het aantrekken van de Spaanse Brusselaar Jordan Garcia Calvete, die sinds een tweetal weken meetraint met de groep en zo sneller kan integreren. Koulibaly, die vorige week inviel omdat hij ziek was geweest, moest tegen Francs helemaal afhaken omdat de ziekte nog erger was geworden en hospitalisatie noodzakelijk was. Tel daarbij de langdurige afwezigheid van Revituso wegens een zware knieblessure en u begrijpt waarom Ost er niet helemaal gerust in was. Maar de bal rolde deze keer wel voor RWDM. Daan De Pever trok zijn ploeg finaal helemaal over de streep.

    "Het was zeker geen wedstrijd die een schoonheidsprijs verdiende, maar het belangrijkste is dat we eindelijk die drie punten hebben kunnen pakken", verklaarde een zichtbaar blije Daan De Pever, die al totaal vijf keer de netten liet trillen.

    "Ik draag mijn doelpunten op aan mijn geblesseerde ploegmaten. Ik denk daarbij aan Chirishungu, Revituso en Koulibaly. De twee eerstgenoemden zijn we voor langere tijd kwijt, hopelijk is Koulibaly snel weer de oude. Maar ik ben vooral heel blij voor de supporters. Zij hebben lang genoeg moeten wachten op deze zege. Komende zaterdag moeten we nog eens alles geven om ook dan de drie punten thuis te houden, zodat we weer helemaal aansluiting hebben met de subtop voor de start van de terugronde."

    De Pever maakt zich daarenboven sterk dat RWDM na de winterstop beter en sterker voor de dag zal komen en meer punten zal kunnen veroveren.

    "Als we iets leper, slimmer, attenter waren geweest in een aantal wedstrijden, dan hadden we nu vijf tot zeven punten meer geteld. Dat het bestuur volop bezig is met het binnenhalen van extra versterkingen voor de terugronde, bewijst dat de club ambitieus was en nog steeds is. Nieuwe spelers betekent meer concurrentie, maar dat schrikt mij alvast niet af", besluit de 26-jarige De Pever.

    Nieuwsblad 8-12-2015

    ''Met zes op zes winterstop induiken''

    Daan De Pever weet zijn momenten uit te kiezen om tweemaal te scoren. 'Met Standard Wetteren scoorde ik ooit twee keer tegen Antwerp. We wonnen met 2-1'', lacht De Pever. Zaterdag deed de aanvallende middenvelder het Edmond Machtensstadion ontploffen met twee goals in blessuretijd. ''Ik scoorde op het goede moment. De tien minuten verliepen tumultueus met die dubbele rode kaart voor Kempeneer en een bezoeker. De jongste drie, vier wedstrijden presteerde ik ondermaats. Deze zege moet ook de wederopstanding van de ploeg inluiden. Ik wil de heenronde tegen Waterloo afsluiten met 6 op 6, zodat we met een goed gevoel de winterstop in kunnen.''
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Dec 12, 2015 9:09 am

    HLN 12-12-2015

    "Club is enorm ambities"

    Vanavond staat reeds de laatste wedstrijd van 2015 op het programma voor RWDM, vermits de uitgestelde wedstrijd tegen Doornik, oorspronkelijk gepland volgende week zaterdag, naar woensdag 13 januari 2016 is verschoven. Intussen is het Molenbeeks bestuur volop bezig met versterkingen binnen te halen.

    De teller van het totaal aantal aanwinsten tot dusver staat op drie. Jordan Garcia Calvete was de eerste, waarna John Nocento en Omour Cisse van Ath volgden. Jordan Garcia Calvete traint intussen bijna een maand mee met de spelersgroep van RWDM en hij heeft het naar eigen zeggen naar zin bij de Molenbeekse vierdeklasser.

    "Het is eigenlijk allemaal heel snel gegaan", vertelt de aanwinst, die vanaf januari mag ingezet worden. "Door een langdurige blessure aan de adductoren vorig seizoen werd mijn contract bij De Graafschap na drie jaar en een half niet verlengd. Ik moest dus op zoek naar een andere club. Er waren contacten met enkele clubs in het tussenseizoen, maar er is niets concreet uit de bus gekomen. Ik heb dan maar beslist om een opleiding commercieel afgevaardigde te volgen, want dat zou me later misschien nog van pas kunnen komen."

    "Door mijn manager ben ik eigenlijk in contact gekomen met RWDM. Ik heb de wedstrijd tegen Halle gevolgd op uitnodiging en ik was best onder de indruk van het supporterslegioen hier. Ik dacht dat het om een wedstrijd in de top van tweede klasse ging. Zoveel volk en ambiance was hier. Als voetballer is het altijd leuker om voor veel toeschouwers te voetballen. Dat geeft je immers adrenaline."

    Jordan Garcia Calvete tekende een contract tot het einde van het seizoen. "Klopt. Het is de bedoeling om bij RWDM mijn carrière weer op het spoor te zetten. Ik wil zoveel mogelijk aan spelen toe komen. Ik maak me sterk dat ik tegen de start van de terugronde volledig fit zal zijn. Ik ben ervan overtuigd dat ik deze groep zeker nog wat kan bijbrengen door mijn ervaring bij De Graafschap waarmee ik een zeventig wedstrijden in eerste en tweede klasse van Nederland heb gevoetbald. Ik zal proberen om ook het verlengstuk van de trainer op het veld te zijn."

    Anderlecht

    De Brusselaar, die zijn opleiding heeft genoten bij Anderlecht, is niet naar RWDM gekomen om zijn tijd te verdoen. "Deze club is enorm ambitieus. Niet promoveren zou een enorme ontgoocheling zijn. De ambities van RWDM liggen in het verlengde van de mijne. Ook ik wil prijzen pakken. De titel is misschien niet meer mogelijk, maar dat is dit jaar niet nodig om te promoveren. Maar laat ons nu focussen op de wedstrijd tegen Waterloo. Hopelijk kunnen de ploegmaten die moeilijke klip omzeilen zodat we met een goed gevoel de feestdagen kunnen induiken", lacht Calvete.

    RWDM

    Chirishungu is geblesseerd. Bossio keert terug na zijn blessure.

    Selectie: Kempeneer; El Quahidi, Michel, De Troetsel, Bossio; Diansangu, Nollevaux, De Pever, Haidara, Vanderhaegen; Oneyka; Saigal, Black, Witpas en x.

    Waterloo "Korte maar zware verplaatsing"

    "De trip naar het Machtenssatdion is kort maar wordt zwaar", start Waterloo-doelman Christophe Aragona zijn betoog. "Ons spel is er de laatste maand op vooruitgegaan en dat was nodig. In Molenbeek treffen we een tegenstander die ook uit een dipje komt. Bij ons kwamen ze op de openingsspeeldag
    overtuigend winnen, maar ik denk niet dat ze sindsdien nog zoveel meesterschap hebben uitgestraald. Daarom is het best dat we zondag eens wat rechtzetten."

    "Het wordt wennen. We zijn in Waterloo ons kleine veldje gewoon en moeten het nu in een eersteklassestadion redden. Ikzelf zal het minst aanpassingsproblemen hebben. Mijn doel is even groot als anders. Mijn ploegmaats wacht andere koek. Ik ben ervan overtuigd dat op RWDM wat te rapen valt. Met die ingesteldheid moet je altijd aan de aftrap komen. We hebben de punten nodig en hebben 14 matchen om één en ander recht te trekken en zullen daar zondag bij RWDM mee starten."

    Nieuwsblad 12-12-2015

    "Benieuwd wat Waterloo kan op ons veld"

    Kevin Serville werd twee jaar geleden zwaar het hof gemaakt door Waterloo, vanavond de tegenstander van RWDM. "Waterloo speelde op dat moment nog in eerste provinciale en dat strookte niet met mijn ambities", aldus Serville. "Pas op: Waterloo had een mooie ploeg hoor. De kern bestond voor een groot deel uit jongens met wie ik bij White Star heb gespeeld. Je had Biot, Bilstein, Micelli, Bryssinck, Villano en noem maar op. Alle respect voor hun opgang vanuit tweede provinciale, maar ik voor mij blijft het een veredeld dorpsploegje.''

    Serville wil de winterstop induiken met een zes op zes. "We beginnen sowieso als favoriet tegen Waterloo. Waterloo speelt thuis op een klein kunstgrasveld. Ik ben benieuwd wat ze kunnen op ons grote grasveld."




    Sponsored content


    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 2 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Sponsored content

      Similar topics

      -

      Current date/time is Mon May 13, 2024 12:25 am