RWDM Forum

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
RWDM Forum

5 posters

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Dec 09, 2016 10:29 am

    HLN 9-12-2016

    "Alleen winst goed genoeg"

    Als nieuwe coach kan en mag Drazen Brncic met een zes op zes tegen Francs Borains en Waterloo op een goede start terugblikken. Echter, het spel tegen Waterloo was nog niet meteen om vingers en duimen af te likken. "Ik win liever met iets minder goed voetbal dan de pannen van het dak te spelen en de boot in te gaan", stelt hij terecht. Zaterdagavond trekt RWDM naar RC Doornik.

    Wie Drazen Brncic kent, weet echter dat de Kroaat liefst de combinatie maakt van spektakelvoetbal met goede resultaten. "Alles begint bij een goede organisatie. En die was er in de voorbije twee wedstrijden. Het was nog niet perfect, maar vorige zaterdag tegen Waterloo hebben we nauwelijks kansen weggegeven. Daar kunnen we op voortbouwen. Het stemt me alvast tevreden dat de jongens voor elkaar door het vuur lopen. Laat de ene een steekje vallen, dan is een andere ploegmaat er als de kippen bij om die op te rapen."

    3-5-2

    De tweede speelhelft tegen Francs Borains en de hele match tegen Waterloo liet trainer Brncic zijn ploeg in een 3-5-2-veldbezetting spelen. Dus geen vier maar drie verdedigers. Dat ondanks het feit dat Kheyari en Haidara, beiden stevige bonken van meer dan 1.90 meter hoog, niet van de meest snelle jongens zijn.

    "Bruylandts en Delogu en/of Vanderhaegen zijn wel heel snelle jongens en speelden daarom op de flanken. Zij hebben de taak om mee te verdedigen, maar ook impulsen te geven aan de aanval. Dat is nu eenmaal mijn manier van spelen. De aanval is de beste verdediging", stelt Brncic, "maar ik besef dat je soms je tactiek moet aanpassen in functie van het spelersmateriaal dat je voor handen hebt of/en in functie van de tegenstander. Of ik dat zaterdagavond op Doornik zal doen, zullen jullie dan zien. Ik ga onze tegenstrever niet slimmer maken. Ik moet er wel rekening mee houden dat Bruylandts, Cabeke en Somé geschorst zijn. Maar ik stel met plezier vast dat hun doublures klaar staan om hen waardig te vervangen.".

    Bruylandts kan vervangen worden door Vanderhaegen, die vorige week ziek was. Lutula kan een waardige vervanger zijn voor Somé. Voor de positie van Cabeke ligt het iets moeilijker. Ex-trainer Rits liet Brouckaert al op rechtsback spelen en in dat geval zou Maeyens terug in de ploeg kunnen komen op het middenveld. Maar de kans is niet ondenkbeeldig dat Constant Delsanne zaterdag rechtsachter is.

    "De trip naar Doornik wordt sowieso moeilijk. Het hield alvast Rebecq in bedwang. Maar we hebben geen alternatief: we gaan voor de drie punten."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Dec 12, 2016 9:09 am


    HLN 12-12-2016

    Negen op negen voor trainer Brncic

    RC DOORNIK - RWDM 1-3

    Door de schorsingen van Cabeke, Bruylandts en Somé kregen Delsanne, Moding en Lutula een basisplaats. Ook Vanderhaegen stond weer aan de aftrap, waardoor Delogu moest plaatsnemen In de dug-out.

    De vele wissels bij RWDM hadden niet echt een invloed op het spel van de Brusselaars. In het zicht van de rust sloeg de vice-leider tot tweemaal keihard toe. Ngangué, alWeer hij, opende de stand ruim vijf minuten voor de rust en niet veel later verdubbelde Daal, waardoor RWDM met een 0-2 tussenstand de kleedkamers kon gaan opzoeken.

    Na ruim een halfuur in de tweede helft bracht Mouissi met de aansluitingstreffer opnieuw wat spanning in de wedstrijd, maar de ingevallen Cissé nam vijf minuten voor tijd alle twijfels weg, waardoor RWDM in het spoor blijft van leider Rebecq.

    RC Doornik: Henneton, Vanderhaeghe (85' Mazzeo), Glebocki, Pio (45'Breleur), Chantry, Motury, Habbas, Richard, Theunis, Mouissi, Dauchy.

    RWDM: Santos Pravos, Delsanne, Kheyari, Haidara, Brouckaert, Moding (81' Fixelles), Liard, Ngangué (90' Maeyens), Vanderhaegen, Daal, Lutula (81' Cissé).

    Doelpunten: 38' Ngangué (0-1), 43' Daal (0-2), 77' Mouissi (1-2), 84' Cissé (1-3).

    Geel: Liard, Haidara, Ngangué.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Dec 13, 2016 9:19 am

    Nieuwsblad 13-12-2016

    Dailly: “We zullen elke speler nodig hebben''

    RWDM maakte geen misstap bij de vijfde Doornik. “We wisten op voorhand dat het een lastige verplaatsing zou worden en we misten bovendien vijf spelers”, aldus algemeen manager Thierry Dailly. “Hun vervangers grepen hun kans. Dit bewijst andermaal dat we dit seizoen iedereen nodig zullen hebben.” Met drie zeges op rij heeft Drazen Brncic zijn start niet gemist. “Pas op: het parcours onder Christian Rits was niet afschuwelijk, maar de aanstelling van Brncic zorgde voor een nieuwe wind en er zit nog rek op de ploeg. In feite zijn wij onze grootste vijand in de race naar de titel. Laat Rebecq daar nog even bovenaan, pas in april wordt de eindafrekening gemaakt.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Dec 14, 2016 9:31 am


    HLN 14-12-2016

    Delsanne: "Veel vertrouwen opgedaan"

    Status-quo aan de kop van de ranglijst in de Waalse derde amateurklasse A. Behalve de verdiende 1-3-winst van RWDM in Doornik, konden immers ook leider Rebecq, nummer drie Francs Borains en het vierdegeklasseerde Mons zegevieren.

    De trip naar Doornik kondigde zich als 'zwaar' aan voor de mannen van trainer Drazen Brncic. De club uit Henegouwen had dit seizoen immers voor eigen volk nog niet verloren en was bovendien negen wedstrijden op rij niet meer de boot ingegaan. Op de koop toe moesten bij RWDM door schorsingen drie noodgedwongen wissels doorgevoerd worden.

    Voor Constant Delsanne, één seizoen geleend van Union, was het zijn eerste basisplaats voor RWDM. Tevens in een driemansdefensie.

    "Ik heb op de plaats gespeeld van Anthony Cabeke, die geschorst was. En dat is me goed bevallen. Ik heb de wedstrijd zonder grote fysieke problemen kunnen uitspelen. Dat we met een vertimmerde ploeg dit resultaat hebben kunnen neerzetten in Doornik bewijst dat er kwaliteit is in de breedte. En dat is heel belangrijk

    in een slopend seizoen. Elke week moeten we immers alles geven om de kloof met leider Rebecq niet groter te laten worden. Als speler moet je niet alleen fysiek maar ook mentaal sterk zijn."

    De komst van Brncic betekent voor Constant Delsanne alvast een nieuwe start.

    "Klopt, want onze nieuwe coach heeft voor iedereen de teller opnieuw op nul gezet. Dat was een grote opluchting voor mij, want zo kreeg ik weer een eerlijke kans. Brncic is niet alleen een tacticus, maar ook een psycholoog", vindt Delsanne. "Nadat Cabeke tijdens de wedstrijd tegen Waterloo een gele kaart had gekregen en dus geschorst zou zijn voor Doornik, heeft Brncic me nog tien minuten laten invallen. Ten eerste, om me vertrouwen te geven en ten tweede, om me matchritme te laten opdoen in het vooruitzicht van Doornik. Dat is een goede keuze geweest, want ik was allesbehalve nerveus. Dat we vooral in de eerste helft heer en meester waren door op de helft van de tegenstander te spelen, speelde natuurlijk in mijn voordeel, want zo bleef Doornik ver van ons eigen doel weg", lacht Delsanne, die beseft dat hij komende zondag op Ganshoren zo goed als zeker zijn plaats opnieuw verliest aan vaste waarde Cabeke.

    "Het belangrijkste voor mij is dat ik opnieuw heb kunnen tonen wat ik in mijn mars heb en dat de trainer weet dat hij op mij een beroep kan doen als hij mij nodig heeft", stelt Delsanne.

    Sport Voetbalmagazine 12-12-2016

    Sven Gatz: ... JE TUSSEN DE SPIJLEN WURMEN OM IN HET STADION TE GERAKEN

    Sven Gatz (49): ‘Mijn eerste kennismaking met RWDM was in het zwembad van Molenbeek, dat vlak naast het stadion ligt en waar we met de lagere school gingen zwemmen. Het rook er altijd naar tabak, afkomstig van de nabijgelegen fabriek. In de trappengang hing een foto van het kampioenenelftal van RWDM… in ware grootte! Zoiets maakt indruk op een kind. Vedetten zoals Jan Boskamp en de Denen Kresten Bjerre , Benny Nielsen en Morten Olsen gaven het ultieme duwtje. Ik woonde op amper 500 meter van het Edmond Machtensstadion. Een aantal vriendjes overtuigden me om mee te gaan naar RWDM-Standard. Ze kenden een manier om gratis binnen te geraken: één spijl van de omheining was breed genoeg om je als kind tussen te wurmen. Naar RWDM ging je voor de sfeer. Het was de volkse club: het gemoedelijke, het schalkse, het echte Brusselse. Ook het truitje was legendarisch, mooi in al zijn eenvoud. Ik bezit nog altijd een Panini-album met alle stickers van RWDM, ik kan dat niet wegdoen....'

    ‘Het enthousiasme van begin vorig seizoen heeft me overtuigd, ik heb me meteen terug een abonnement aangeschaft. Ik vind het nu belangrijk om de vergiftigde erfenis van John Bico uit te vegen en weer een stabiel jeugdbeleid te hebben. Dát is het echte RWDM.'

    avatar
    FDC


    Aantal berichten : 8
    Registratiedatum : 2015-09-06

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by FDC Wed Dec 14, 2016 8:17 pm

    La Vie Sportive 14-12-2016

    In beroep 4 matchen schorsing voor Somé ipv 3...daar gaan zeggen dat "als de arbiter geen offside gefloten had was de rest niet gebeurd" was niet zo bijster slim

    Appel 062 déposé par SOME SALAMBO Ibrahim (RWD.Molenbeek) contre la décision prise par le Comité Sportif ACFF en date du 16/11/2016
    Match Rebecquoise – RWD.Molenbeek du 29/10/2016 (série 3C)
    Entendu l’appelant assisté par Monsieur Thierry DAILLY, en leurs moyens de défense ;
    Entendu l’arbitre, Arthur DENIL qui confirme son rapport et avoir exclu le joueur pour 2 cartes jaunes à savoir que :
    - la première carte jaune a été donnée parce que le joueur a continué une action et shooté dans le ballon après un coup de sifflet pour hors-jeu ;
    - la seconde carte jaune a été donnée pour critiques et insultes répétées envers l’arbitre suite à la première carte jaune ;
    - ce même joueur, suite à la carte rouge a posé sa main sur l’arbitre et lui a tiré son maillot même s’il est établi que ces gestes n’étaient pas violents ;
    Attendu que le joueur signale qu’il n’avait pas entendu le coup de sifflet car il était convaincu qu’il n’y avait pas de hors-jeu ;
    Que si l’arbitre, ou plutôt son assistant, ne s’était pas trompé sur cette phase, les évènements dénoncés ne se seraient pas déroulés ;
    Attendu que le joueur reconnaît les propos désobligeants et répétés mais réfute d’avoir touché l’arbitre ;
    En présence de C. DAVREUX, représentant le Parquet ACFF, qui constate que la partie appelante reporte la responsabilité de ces évènements inacceptables sur l’arbitre qui aurait soi-disant commis une erreur de jugement sur un hors-jeu ;
    Que le joueur mis en cause a déjà durant la saison 2011-2012 été suspendu pour 8 matches officiels pour une attitude similaire envers un arbitre,
    Que dès lors, le Parquet requiert une suspension de 7 matches officiels mais ne s’oppose pas à un sursis ;

    Par ces motifs :
    La 2 ème chambre du Comité d’Appel ACFF déclare l’appel recevable mais non fondé.
    Confirme la décision du Comité Sportif du 16/11/2016 de suspendre le joueur SOME SALAMBO Ibrahim pour 7 rencontres officielles à partir du 5/12/2016 ;
    Emende cependant la décision du Comité Sportif en ce sens que la suspension portera sur 4 matches officiels, plus 3 avec sursis jusqu’au 31/12/2017.
    Met les frais à charge de l’appelant.
    Etaient présents à l’audience du 02/12/.2016, ont participé au délibéré et ont décidé:
    Messieurs Willy VANGUERSDAELE, Président de séance, Marc DERENNE, Jean-Marie DUBOIS et Jean-Paul PAVANELLO, membres.
    Assistés de Didier PETITJEAN, secrétaire.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Dec 19, 2016 9:48 am

    HLN 19-12-2016

    Yohan Brouckaert laat fans kraaien van pret

    De derby tussen Ganshoren en RWDM werd voor een vol stadion gespeeld. Wie geen ticket had of tot het laatste moment wachtte om de derby bij te wonen, kwam er een halfuur voor aanvang van de match omwille van veiligheidsredenen niet meer in wegens 'uitverkocht'. Liefst 2.000 toeschouwers zagen de bezoekers met ruime 1-6-cijfers zegevieren. De penningmeester van Ganshoren wreef zich na afloop hard in de handen.

    Door het onverwachte gelijkspel van leider Rebecq op Onhaye zaterdagavond, wist RWDM wat het zondag moest doen op Ganshoren om virtueel leider te worden: winnen. En dat deed het ook. Niet met champagnevoetbal, maar wel door zeer efficiënt te zijn in de afwerking.

    GANSHOREN-RWDM 1-6

    RWDM begon eerder aarzelend en zenuwachtig aan de derby. Maar na een slap eerste kwartier kon Yohan Brouckaert het stadion toch in vuur en vlam zetten nadat hij een gemeten voorzet van Ngangue in doel kon koppen. Precies op het halfuur zag Marques Tereso zijn schot centimeters naast het doel vliegen. In plaats van 1-1 werd het ruim vijf minuten voor de rust 0-2 via Bruylandts na een knap ingestuurd nummertje.

    Kort na de pauze leek de wedstrijd gespeeld toen Daal na een magistrale voorzet van Vanderhaegen met het hoofd voor de 0-3 kon zorgen. Iets voor het uur kon Larivière echter voor enige opwinding zorgen bij de plaatselijke fans door de aansluitingstreffer te scoren. RWDM leek alles behalve van slag, want ongeveer twintig minuten voor tijd konden Lutula en Brouckaert op twee minuten tijd evenveel keer keihard toeslaan. Lutula werd knap aangespeeld door Daal. Eerstgenoemde kon vervolgens zijn verdediger in de wind zetten en met een schuiver scoren (0-4).

    Kort daarop bood de ingevallen Cissé ploegmaat Brouckaert de 1-5 op een schoteltje aan door hem helemaal voor doel af te zonderen. De honger van de Molenbeekse spelers was nog steeds niet gestild en helemaal in het slot stuurde Moding Brouckaert mooi diep, die zijn derde van de namiddag scoorde: 1-6. Door deze zege nadert RWDM tot op twee punten van leider Rebecq, maar het heeft nog een inhaalwedstijd te goed op Manage.

    Ganshoren: Goeman, Sayer, Coet (20' Berodes), Walschap, Marques Tereso, Calvete, El Yousfi (77' Kalengayi Biayi), Larivière, Leci, Cortvriendt, El Filahi

    RWDM: Santos Pravos, Cabeke, Kheyari, Haidira (75' Delsanna); Bruylandts, Brouckaert, Liard, Ngangué (71' Moding), Vanderhaegen; Lutula (71' Cissé), Daal

    Doelpunten: 17' Brouckaert (0-1), 38' Bruylandts (0-2), 50' Daal (0-3), 58' Larivière (1-3), 69' Lutula (0-4), 72' Brouckaert (1-5) en 90' Brouckaert (1-6).

    Geel: Sayar, Larivière, Cabeke, Moding
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Dec 20, 2016 10:35 am

    HLN 20-12-2016

    "We zitten op titelkoers"

    RWDM kan met een goed gevoel de eindejaarperiode induiken. Aanstaande vrijdag is er niet alleen de Brusselse oefenderby tegen Union, maar door het puntenverlies van leider Rebecq tegen Onhaye is RWDM bij het ingaan van de winterstop viceleider geworden in de Waalse derde amateurklasse A.

    RWDM telt momenteel nog slechts twee punten achterstand op lijstaanvoerder Rebecq, dat vorige zaterdag zijn vierde gelijkspel van het seizoen boekte en daardoor zijn koppositie dreigt te verliezen. Voorwaarde is wel dat RWDM zijn inhaalwedstrijd tegen Manage moet winnen.

    Afgelopen zondag op Ganshoren nam Molenbeek vlot de maat van de buren, maar het duurde wel (te) lang alvorens RWDM zijn spel kon opdringen aan een fel verzwakte thuisploeg.

    Primeur

    Yohan Brouckaert nam liefst de helft van de zes doelpunten voor zijn rekening. Hij opende en sloot de debatten. "Drie keer scoren in één wedstrijd, dat is me nog nooit eerder overkomen. In die zin is dit iets uniek en tevens een primeur. De bal rolde voor ons. Na een aarzelend begin heeft die eerste treffer ons verlost. Ook onze ervaring had een grote invloed op het resultaat, al moeten we op bepaalde momenten nog rustiger blijven en ons niet te nerveus maken", verklaarde Brouckaert, die zijn doelpuntenaantal op zeven stuks heeft gebracht. "Het waren mijn eerste drie doelpunten onder onze nieuwe trainer Drazen Brncic. Sinds zijn komst speel ik echter op een andere positie. Meer centraal op het middenveld en daarom was/is het nog wat zoeken en aftasten. Maar wie er scoort, doet eigenlijk weinig ter zake. Zolang we maar meer scoren dan onze tegenstander."

    Voor het eerst dit seizoen heeft RWDM zicht op de leidersplaats. Winnen tegen Manage is wel verplicht dan. "De winterstop komt voor ons ongelegen, want we zitten met een 12 op 12 is een opwaartse spiraal. We hadden graag nog wat doorgegaan. Langs de andere kant kunnen enkele dagen rust geen kwaad. De winterstop zal sowieso kort zijn vermits we nu vrijdag nog die galamatch spelen tegen de buren van Union. En in die derby willen we niet afgaan", lacht Brouckaert. "Ook al zal Union wel tuk zijn op sportieve revanche voor de 0-1-nederlaag eerder dit jaar bij hen."

    "Verliescijfers tegen RWDM overdreven"

    Doelman Kevin Goeman beleefde niet meteen zijn prettigste zondagnamiddag bij Ganshoren. Tegen RWDM kreeg hij liefst zes doelpunten in het mandje.

    "Bij geen enkel doelpunt kan mij iets aangewreven worden", verklaarde hij meteen na afloop. "RWDM scoorde wel aan een zeer hoog percentage, want bijna elke kans is binnengegaan. Als doelman ben je dan machteloos. Toch vind ik de 1-6-verlies cijfers fel overdreven, want in het spel was het verschil zeker zo groot niet. Vooral na ons sterk openingskwartier ging het vertrouwen groeien bij ons, maar dan viel plots die goal voor RWDM en wist je dat het een moeilijke namiddag ging worden, wat achteraf ook is gebleken."

    Een week eerder speeldag Ganshoren tegen leider Rebecq. "Als ik beide ploegen moet inschatten, dan durf ik zeggen dat RWDM een completere ploeg heeft. Tegen Rebecq verdienden we de nederlaag niet, tegen RWDM verdienden we niet om zo zwaar te verliezen. De winsterstop komt goed gelegen, zodat iedereen de nodige rust kan nemen en de batterijen kan opladen."

    Nieuwsblad 20-12-2016

    Yohan Brouckaert “Iedereen was op de afspraak”

    Er stond in de met 1-6 gewonnen derby tegen Ganshoren geen maat op Yohan Brouckaert. De rechtermiddenvelder scoorde een hattrick.

    “Leuk natuurlijk om drie keer te scoren in één wedstrijd”, aldus Brouckaert, die in de heenmatch ook al scoorde.

    “Ik kan me niet herinneren dat het mij al vaak is overkomen. Wat mij vooral tevreden stelt, is dat iedereen op de afspraak was. We moeten onze goede vorm bevestigen na de winterstop, te beginnen met de inhaalwedstrijd tegen Manage.”

    “Door het puntenverlies van leider Rebecq doen we een goede zaak. We staan zelfs op kop als we enkel rekening houden met het aantal verliespunten.”

    “Met noodploeg niks te beginnen tegen RWDM”

    “Met onze noodploeg was er niks te beginnen tegen RWDM, dat in alle linies klasbakken heeft lopen”, aldus keeperstrainer Xavier Godart. “Met Kereta, Woussen, Bengui, George, El Ouahidi en De Troetsel telden we te veel afwezigen. Toch boden we voor de rust nog een degelijke repliek, al keken we tegen een 0-2 achterstand aan. Leci kreeg bij 0-1 de kans om ons langszij te brengen. In de tweede helft werd het snel 0-3, maar Larivière milderde. Nadien gingen we kopje-onder. 1-6 is overdreven, maar RWDM was natuurlijk een stuk sterker. Deze week wordt nog getraind en dan leggen we er de riem af. We hopen de afwezigen na de winterstop te recupereren.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Dec 23, 2016 10:07 am

    Nieuwsblad 23-12-2016

    ''De Brusselse derby? Dat is van de eerste tot laatste minuut genieten''

    RWDM en Union vechten vanavond in een bruisend Edmond Machtensstadion voor de eretitel ploeg van 't stad. Vooral Union heeft iets goed te maken na de nipte 0-1 nederlaag van vorig seizoen in de eerste editie van de hernieuwde Zwanze derby.

    Het zal er vanavond opnieuw boenk op zijn tijdens de Zwanze derby. Voor de voetbalfans uit de hoofdstad is het de enige authentieke Brusselse derby. Het voorprogramma is aanlokkelijk: een kerstmarkt en fanvillage waar de twee supportersclans kunnen verbroederen. Om 20 uur volgt dan de apotheose met de wedstrijd tussen RWDM en Union, waar naar alle verwachting zo'n 4.000 toeschouwers op zullen afkomen.

    De iets oudere fans zullen wellicht met weemoed terugdenken aan de burenduels in de periode tussen de twee wereldoorlogen toen de twee clubs het Belgische voetbal domineerden. Begin jaren dertig moest Daring Brussel, de voorloper van RWDM, vijf jaar wachten op een eerste derbyzege. Op 10 februari 1935 maakte Daring Brussel wel een einde aan de spectaculaire reeks van Union, dat liefst zestig wedstrijden ongeslagen was gebleven. Union 60 was geboren. De mannen uit Sint-Gillis zouden dat jaar hun laatste titel uit de clubgeschiedenis winnen. Daring won de titels in 1936 en 1937 en verdween daarna ook van het toneel.

    Anno 2016 is de derby opnieuw springlevend. “Wat er zo speciaal is aan een duel tussen RWDM en Unon? Het is de enige echte Brusselse derby”, vertelt RWDM-verdediger Anthony Cabeke, die het straks mag opnemen tegen zijn tweelingbroer Geoffrey. “Voor mij zijn White Star en Anderlecht geen Brusselse clubs. Ik heb vorig jaar de derby gespeeld en ik moet zeggen dat het van de eerste tot de laatste minuut genieten is. Het is het moment om te tonen wie de beste ploeg van Brussel is én wie de luidruchtigste supporters heeft.”

    “Eigenlijk moet je Brusselaar zijn om de inzet van deze match ten volle te kunnen begrijpen. Maar ik nodig iedereen uit om van de Brusselse folklore en zwans te komen proeven.”

    Schwalbe

    Voor de laatste ontmoeting in competitieverband moeten we al 22 jaar terug in de tijd gaan. In het seizoen 1984-1985 ontmoetten de twee Brusselse clubs elkaar in tweede klasse. In het Edmond Machtensstadion had RWDM geen medelijden met de buren: voor 20.000 man werd Union met 6-1 afgedroogd. De return in het Dudenpark eindigde op een 0-1 zege na een fel gecontesteerde strafschop. Danny Ost, vorig seizoen nog trainer bij RWDM veroorzaakte de penalty. “Een fopduik van Paul De Mesmaeker”, lacht Danny Ost. ''Na de match is Polleke nog bij mij gekomen om te zeggen dat er niets aan de hand was. Ik was er vet mee! Dat seizoen is RWDM naar eerste gepromoveerd, wij zijn toen in tweede gebleven. Maar over het algemeen kwamen de spelers goed overeen. Brusselaars onder elkaar hé. Op het veld ging het hard, na de match werd er gezwansd dat het geen naam heeft.”

    GEOFFREY CABEKE (Union): “Deze wedstrijd wou ik niet missen”

    Linksachter Geoffrey Cabeke (28) offerde een deel van zijn winterrust op voor de derby tegen RWDM.

    “Deze wedstrijd wou ik niet missen. De club liet de titularissen vrij, maar iedereen wist meteen dat ik ervoor zou kiezen om de kleuren van Union te verdedigen”, vertelt Cabeke.

    “Terugkeren naar het Edmond Machtensstadion blijft voor mij iets speciaal. Ik tref er mijn broer, maar met RWDM ook de club van mijn hart waar ik de jeugd doorliep. Ik wil genieten van de sfeer. Deze derby leeft meer bij RWDM dan bij Union. Toch hoop ik dat net als vorig jaar zo'n 500 Union-fans de oversteek maken naar Molenbeek. Met de twee supportersclans tegenover elkaar wacht ons ambiance.”

    HLN 23-12-2016

    "Het moet feest worden"

    Vanavond staat het Machtensstadion nog eens in vuur en vlam. De interesse is enorm voor de oefenderby tussen de Brusselse volkse clubs RWDM en Union. Liefst 8.000 fans worden verwacht voor deze galamatch.

    Om iedereen te kunnen plaatsbieden zullen voor het eerst sinds vele jaren beide tribunes geopend worden. De RWDM-fans mogen plaatsnemen in 'hun' tribune, terwijl de fans van eerste klasse B-club Union ondergebracht worden in de Goethals-tribune. Anthony Cabeke, vorig seizoen nog bij Union, kijkt vol spanning naar de Brusselse derby uit. "Het moet een echt voetbalfeest worden. Natuurlijk gaan beide ploegen spelen om te winnen, want de eer staat op het spel. Bovendien zal Union uit zijn op sportieve revanche nadat het begin dit jaar bij hen de boot is ingegaan met het kleinste verschil. Mijn boodschap naar alle supporters toe is om vooral te genieten. RWDM en Union zijn twee echte typische Brusselse clubs met een traditie. Dat er duizenden mensen worden verwacht en de VIP al weken uitverkocht is, toont aan dat het voetbal leeft. Wie er ook wint of verliest, na

    afloop moet er vooral gefeest geworden en veel plezier gemaakt worden zo vlak voor de kerst."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Dec 28, 2016 10:58 am


    HLN 26-12-2016

    Haidara zorgt voor zalige Kerst

    Oefenmatch RWDM - UNION 1-1

    Voor de galawedstrijd tussen RWDM en Union hebben een klein vijfduizend toeschouwers de koude getrotseerd. Na de 0-1 in Union begin dit jaar hielden beide clubs zich gisteravond in Molenbeek in evenwicht. Fauré voor Union en Haidara voor RWDM zorgden voor de doelpunten. Klein smetje op deze derby was de uitsluiting van Geoffrey Cabeke tien minuten voor tijd.

    Bij RWDM stonden Yohan Brouckaert en Anthony Cabeke niet op het scheidsrechterblad, daar beiden met kleine blessures opgezadeld zaten. Wel in de basis tester Gomis als centraal verdediger. Bij Union liet trainer Grosjean een veredeld B-elftal aantreden. Heel wat spelers van de A-kern waren immers al vertrokken met vakantie. Wel van de partij waren Geoffrey Cabeke, Wallaert, Vandiepenbeeck, en doelman Sadin. Mombongo en Fauré vielen na de rust in.

    Voor plaatselijke spits Somé duurde de derby amper acht minuten, want dan moest hij geblesseerd naar de kant. Omstreeks de tiende minuut was er een eerste kans, maar bezoeker Palmeri knalde de bal op de vuisten van doelman Santos Pravos. Pas omstreeks het halfuur kon RWDM een eerste keer de neus aan het venster steken, maar het afstandsschot van Daal zoefde over doel. In de slotfase van de eerste helft vielen nog drie goede mogelijkheden. Mukwakwa en Mirrai, na een knappe dribbel, stonden dicht bij de 0-1, maar vonden telkens Santos Pravos op hun weg. Op slag van rust kopte Ngangué een hoekschop van Maeyens op de lat.

    Kort na de rust liet RWDM-keeper Santos Pravos zich verrassen op een afstandsschot van op 35 meter van de ingevallen Fauré. Kort daarna werd een tweede treffer van Union afgekeurd wegens nipt buitenspel. Union duwde door en op het uur was Mombongo dicht bij de 0-2, maar zijn schot belandde naast doel. Pas is het laatste kwartier kwam RWDM weer boven water. Zeker na de uitsluiting van bezoeker Geoffrey Cabeke tien minuten voor tijd. Met een man meer ging RWDM drukken op de helft van Union en dat loonde. Op een schot van tester Barzoukaev kon Haidara de bal in doel deviëren en zo alsnog een gelijkspel uit de brand slepen.

    RWDM: Santos Pravos (75' Dotremont), Delsanne (46' Kheyari), Gomis (75' Rivituso), Haidara; Fixelles (46' Bruylandts), Moding (46' Cissé), Maeyens (46' Liard), Ngangué, Delogu (46' Vanderhaegen), Lutula (75' Barzoukaev), Somé (11' Daal).

    "We hebben zelfs fans moeten weigeren"

    Zwanze Derby: dan weet je dat het Edmond Machtensstadion bruist. Naar schatting zagen zo'n 5.000 supporters hoe RWDM en Union de stand in evenwicht hielden met een 1-1 op het scorebord. "We hebben zelfs volk moeten weigeren, zó populair is deze echte Brusselse derby", aldus Danny Vander Eeckt, bestuurslid bij RWDM.

    De gezonde rivaliteit tussen beide clubs is intussen al decennia oud. In de periode tussen beide wereldoorlogen was het burenduel tussen Daring Brussel - de voorloper van RWDM - en Union een ware topper. Beide ploegen domineerden toen de vaderlandse eerste klasse en derby's werden op het scherpst van de snee gespeeld. Maar in het seizoen 1984-85 werd de laatste wedstrijd tussen beide clubs gespeeld - toen in tweede klasse -, tot de Zwanze Derby vorig jaar nieuw leven ingeblazen werd. "Bij de herlancering van onze voetbalclub vonden we het ook belangrijk dat de derby RWDM - Union hernomen werd", vertelt Vander Eeckt. "Bij het ter ziele gaan van RWDM, begin deze eeuw, was de kans op een derby met Union verdwenen. Met deze wedstrijd willen we die traditie weer eren."

    Verbroederen

    Vorig jaar ging RWDM met 0-1 winnen op Union. Dit jaar hielden de ploegen elkaar in evenwicht. En daar konden de naar schatting 5.000 supporters zich duidelijk in vinden, want aan sfeer was er allesbehalve gebrek. "We hebben onze fans gevraagd om kledij uit de oude doos te dragen voor deze wedstrijd", klinkt het. "Voorts was er ook een kerstmarkt en een fandorp, waar de twee supporterclans konden verbroederen. We hebben uiteindelijk zelfs mensen moeten weigeren." Aan de ingang kregen al die fans ook nog een kerstmuts mee, terwijl er in minuut 14 massaal pluchen beren op het veld gegooid werden. Dat laatste gebeurde in het kader van een actie voor het goede doel. De aftrap werd dan weer gegeven door de burgemeesters van Molenbeek en Sint-Gillis.

    Fans winnen

    Op het veld bleef het dan wel bij een gelijkspel, maar in de tribunes was de overwinning duidelijk voor RWDM. "Logisch, want we hadden qua supporters natuurlijk een stevige overmacht", zegt Joël Declercq van de supportersfederatie van RWDM. "Hoewel de strijd tussen beide clubs op het veld altijd groot geweest is, is de strijd op de tribunes minstens even belangrijk. Dit weekend zitten we met de familie aan het kerstdiner, maar vandaag (vrijdag, red.) was het voor de supporters het moment om samen te zijn met hun voetbalfamilie."

    Al is er zeker één feestdis waar ook dit weekend nog nagekaart zal worden: die ten huize Cabeke. Anthony speelde gisteren immers voor RWDM, nadat hij vorig jaar overkwam van Union. Zijn tweelingbroer Geoffrey speelde dan weer twintig jaar in de kleuren van Molenbeek, maar draagt nu het shirt van Union. "Voor sommige spelers is dit een match als een ander, maar voor ons is het toch wel speciaal", aldus Geoffrey. "Deze derby lokt altijd veel volk en er hangt een leuke sfeer. Maar dat mijn tweelingbroer voor de tegenstander speelt, maakt het allemaal net iets belangrijker. We wonen overigens nog samen, dus er werd in de aanloop al wat gepraat over deze derby. Maar dat bleef altijd hoffelijk, hoor. Vorig jaar werd het nog een nederlaag voor mij, dit jaar een gelijkspel. We kunnen de vrede dus wel bewaren. (lacht)"

    Nieuwsblad 26-12-2016

    “Het Brusselse voetbal leeft nog”

    Liefst zesduizend daagden op in het Edmond Machtensstadion waar de Zwanze Derby, de clash tussen Daring en Union, opnieuw deed heropleven. Cedric Faure zette Union op voorsprong met een pareltje, maar Haidara herstelde het evenwicht (1-1) na hoekschop.

    De moeder der Brusselse derby beloofde ook een clash tussen de tweelingbroers Anthony en Geoffrey Cabeke. Anthony verhuisde na de opwarming evenwel naar de tribune wegens lichte hinder. De gewezen aanvoerder van Union was daar danig over teleurgesteld.

    “Ik sukkelde met een kleine contractuur, maar hoopte toch te spelen”, vertelt Anthony Cabeke. “Onze coach Drazen Brnciic wou evenwel geen enkel risico nemen en onderstreepte dat de competitie primeert. Ook op de tribune genoot ik evenwel met volle teugen van de fantastische sfeer.”

    Geen revanche

    “Hopelijk wordt deze derby elk jaar georganiseerd”, zegt Anthony Cabeke. “Er werd gevreesd voor amokmakers, maar de derby verliep zonder incidenten zoals het hoort. De tribunes liepen lekker vol, maar op een andere datum trek je wellicht nog meer kijkers aan. Vrijdag werd het bewijs geleverd dat het Brusselse voetbal nog leeft. Oudere fans vertelden me dat ze in Molenbeek dezelfde ambiance konden ervaren dan vijftien jaar geleden in eerste klasse. Voor RWDM was het gelijkspel een goed resultaat tegen een club die twee reeksen hoger speelt. Zo blijven we onder onze nieuwe coach ongeslagen.”

    In de eerste Zwanze Derby beet Union met 0-1 in het zand. Linksachter Geoffrey Cabeke wou graag revanche nemen met Union, maar een late gelijkmaker besliste er anders over.

    "Vorig jaar verloren we de derby en daarom aasden we toch wat op revanche”, bekent Geoffrey Cabeke.

    “We traden aan met drie testers en die verstoorden uiteraard wel de automatismen. Voor de testers Mirrai, Mukwakwa en Santiagho was het uiteraard niet zo eenvoudig om in een nieuwe ploeg te worden gedropt”, aldus Geoffrey Cabeke.

    Bang van Union

    “Voor de Braziliaan en de Colombiaan was er dan ook nog eens de taalbarrière, al probeerde Augusto Da Silva de testers wat te helpen in hun taal. Met Salah en Palmeri mochten ook twee jonge spelers van onze A-kern van bij de aftrap proeven van de ambiance.”

    “Het bezoekende supportersvak stroomde volledig vol en we wilden onze fans graag trakteren op de overwinning. RWDM trof wel één keer het doelhout met een kopbal op de lat, maar wij versierden toch de betere kansen. Voor de doelmond sukkelen we al een paar maanden met de afwerking en daar wringt nog steeds het schoentje. De RWDM-doelman was ook wel de uitblinker. Het gelijkspel werd bij RWDM dan ook als een zege gevierd. Het was wel jammer dat mijn broer Anthony verstek gaf. Eerst zou hij de hele match spelen, maar dan één helft. Finaal bleek hij te bang voor Union...”


    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Jan 09, 2017 9:59 am

    HLN 9-01-2017

    Fysieke uitputtingsslag

    Na veertien speeldagen is RWDM voor de eerste keer dit seizoen alleen leider. Een moeizame zege tegen Manage, kwam tot stand na een ware uitputtingsslag.

    Rivituso kwam na bijna anderhalf jaar blessureleed en revalideren van een knieblessure nog eens aan de aftrap. Dat kwam omdat rechterflank Bruylandts was uitgevallen met een blessure en er met Somé en Delogu al twee spelers in de lappenmand lagen. Rivituso speelde als rechtsback op de plaats van Cabeke, die een rij hoger speelde.

    Manage - RWDM 1-2

    Omstreeks de twintigste minuut had Brouckaert altijd de score moeten openen voor RWDM, maar hij besloot vanop 15 meter op doelman Maffeo. Iets voor het halfuur had RWDM ook altijd een strafschop moeten krijgen na overduidelijk handspel, maar de ref had blijkbaar mist in de ogen, want ondanks de dikke mist zag iedereen in het stadion het handspel wel. Tien minuten voor de rust kwam RWDM heel goed weg toen een verre trap van lokale uitblinker Seggour over de te ver uit zijn doel staande Santos Pravos tegen de paal belandde. Op slag van rust zorgde Brouckaert na een vrije trap toch voor de gevleide 0-1. Bij het ingaan van het laatste kwartier in de tweede periode werd een kopbal van Haidara op de lijn gered, maar vijf minuten later was het toch 0-2 via Daal na voorbereidend werk van de invallers Moding en Cissé. In de toegevoegde tijd kwam de tegentreffer van Piret te laat om RWDM van de leidersplaats te houden.

    Manage: Maffeo, Bailleul, Gobert, Hubaut (69' Moucheron), Sergeant (78' Arcoly), Brabant (Diotallevi), Piret, Seggour, Strypens, V. Debauque, Ozturk

    RWDM: Santos Pravos; Rivituso (61' Moding), Kheyari, Haidara; Cabeke, Brouckart, Liard, Nagangué, Vanderhaegen, Daal, Lutula (75' Cissé)

    Doelpunten: 45' Brouckaert (0-1), 83' Daal (0-2), 92' Piret (1-2)
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Jan 13, 2017 10:22 am


    HLN 13-01-2017

    Dyron Daal: "Leidersplaats niet afgeven"

    Door de inhaalwedstrijd tegen Manage met 1-2 te winnen is RWDM na een lange inhaalrace over Rebecq naar de eerste plaats gesprongen. De weg naar de titel is echter nog lang. Er wachten RWDM nog twaalf veldslagen, te beginnen met zaterdagavond thuis tegen Onhaye.

    Vorige zondag bezorgde Dyron Daal met zijn treffer RWDM drie gouden punten in de strijd om de oppergaai. "We staan eindelijk waar we moeten staan. Het is nu een kwestie van onze leidersplaats niet meer af te staan. Of de druk met die koppositie niet groter gaat worden? Ik denk het niet, want als je bij de start van de competitie titelambities hebt en die ook uitspreekt, dan weet je dat er heel het seizoen druk zal zijn. Het is een kwestie van hoe je daar mee omgaat. Kwalitatief beschikken we alvast over een goede ploeg en door de ervaring van heel wat spelers die hogerop hun strepen hebben verdiend, moeten we hier ook mentaal goed mee om kunnen gaan."

    De grote en trouwe aanhang van RWDM maakt een groot verschil uit volgens Dyron Daal. "Onze supporters zorgen ervoor dat we quasi wekelijks een thuismatch spelen. Immers, ook op verplaatsing zitten meestal meer RWDM-fans in het stadion dan plaatselijke supporters. Ik ben bovendien iemand die het best presteert als er veel volk in het stadion zit", lacht Daal, die het ook bij zijn ex-club Beerschot-Wilrijk gewend was om voor een grote massa te voetballen.

    "Voor veel supporters optreden, geeft mij een extra adrenalinestoot, waardoor ik nog een tandje ga bijzetten", vertelt de huidige Molenbeekse topschutter, die al aan dertien doelpunten zit, wat goed is voor bijna gemiddeld één doelpunt per wedstrijd. "Ik ben naar Molenbeek gehaald om de ambities van de club te kunnen waarmaken. Dat ik mijn steentje kan bijdragen door met de regelmaat van de klok een doelpuntje te maken, is natuurlijk mooi meegenomen voor een aanvaller. Maar ik voel me niet te goed om ook mee te verdedigen indien nodig. En het doet me zeker zoveel plezier als ik een assist kan geven waaruit een ploegmaat kan scoren. Kampioen worden kan je niet op je eentje, dat doe je met een hele groep mensen. En nogmaals, onderschat de inbreng van de twaalfde man niet."

    Zaterdagavond krijgt RWDM het bezoek van Onhaye. In de heenwedstrijd had RWDM het niet onder de markt tegen deze ploeg, die op de veertiende plaats staat. "Je mag nooit je tegenstander onderschatten. Dat gaan we ook zaterdag niet doen."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sun Jan 22, 2017 10:50 am

    HLN 21-01-2017

    Brian Moding: "Coach niet ontgoochelen"

    Omstreeks deze tijd een jaar geleden streek Brian Moding neer in het Edmond Machtensstadion. Pas sinds de aanstelling van nieuwe trainer Drazen Brncic lijkt de middenvelder meer speelkansen. "De concurrentie op het middenveld is echter bijzonder hard", weet hij.

    Als de weergoden meezitten, wordt er dit weekend weer gevoetbald in de Waalse derde amateurklasse A. Vorig zaterdag zag RWDM zijn thuiswedstrijd tegen Onhaye uitgesteld worden door het barre winterweer. Die wedstrijd wordt ingehaald komend weekend. RWDM ontvangt Onhaye op 28 januari om 19u30.

    Het duel tegen Solrezienne, dat voor eigen volk werd gewonnen met 6-0, gaat dan weer door in het stadion van Francs Borains. Net zoals Manage uitweek naar het stadion van la Louvière, wijkt Solrezienne zondag uit naar het Urbain Stadion in Boussu. "Niet alle ploegen kunnen blijkbaar RWDM op een goede manier verwelkomen in hun eigen stadion, waardoor ze moeten uitwijken", stelt ook Brian Moding vast.

    "Dat we de match tegen Solrezienne op het veld van Francs Borains mogen afwerken is zeker geen nadeel voor ons. Integendeel, we kunnen op meer eigen supporters rekenen, bovendien kunnen we op een groot veld spelen. Naar horen zeggen is het voetbalveld van Solrezienne zelf dit niveau onwaardig, zeker in de winter."

    Door de vlotte en ruime overwinning in de heenwedstrijd zijn de verwachtingen weer heel hoog bij de Molenbeekse fans.

    "Maar de ene wedstrijd is de andere niet", waarschuwt Moding voor al te voorbarig optimisme. "Het is niet omdat we er bij ons thuis zes in het mandje hebben gelegd, dat we dit huzarenstukje zomaar kunnen overdoen. Ik ben niet vergeten dat we bij een 0-0-stand twee keer goed waren weggekomen."

    Ondanks het feit dat Brian Moding al een jaar bij RWDM is aangesloten, verzamelt hij pas sinds de komst van trainer Brncic speelminuten.

    "Door een administratieve fout mocht ik in de terugronde van vorig seizoen niet spelen. En drie weken voor aanvang van deze competitie had ik een teenblessure opgelopen. Door de schitterende start van de ploeg was het daarna heel moeilijk om je in de ploeg te knokken. En ex-trainer Rits was al niet iemand die snel vervangingen doorvoerde. Van Brncic krijg ik wel kansen. Ik zal het nodige blijven doen om hem niet te ontgoochelen."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Jan 23, 2017 9:37 am

    Nieuwsblad 23-01-2017

    SOLREZIENNE 2 - RWD Molenbeek 3

    De Brusselaars zijn door het oog van de naald gekropen bij het voorlaatste Solrezienne. Nochtans nam RWDM een droomstart met na amper vier minuten een treffer van Daal. Daarna verliep de partij gelijkopgaand en zou ze pas ontploffen in een knotsgekke slotfase. Twaalf minuten voor tijd bracht Leurquin de bordjes in evenwicht en zeven minuten later klom de thuisploeg zelfs op voorsprong en leek een stunt in de maak. Molenbeek smeet alles in de aanval en twee minuten voor tijd kwam de gelijkmaker. Drie minuten in blessuretijd kreeg RWD Molenbeek dan een strafschop en met zijn tweede van de avond werd Brouckaert de grote held.

    SCHEIDSRECHTER: Hourez
    DOELPUNTEN: 4' Daal 0-1, 78' Leurquin 1-1, 85' Latifi 2-1, 88' en 93' Brouckaert 2-2 en 2-3 (strafschop)
    SOLREZIENNE: Lardin, Beni, Bourlard, Nicolay, Leurquin, M.Scohy, Wallemm (66' Latifi), Deliere, Boulanger, Ruffin (73' T.Scohy), Gallucci
    RWDM: Santos Pavros, Haidara, Rivituso (81' Bruylandts), Cabeke, Kheyari, Liard, Vanderhaegen, Daal, Brouckaert, Eale Lutula (75' Cisse), Ngangue
    GELE KAARTEN: Leurquin, Boulanger, Ruffin, Daal, Liard

    HLN 23-01-2017

    SOLRÉZIENNE - RWDM 2-3

    Leider RWDM nam tegen Solrézienne een droomstart met een vroeg doelpunt van Daal. Door een penaltymisser van Daal, stond het bij de rust steeds 0-1. Ruim tien minuten voor tijd kreeg Molenbeek een koude douche toen Leurquin de gelijkmaker mocht scoren. Twee minuten voor tijd werd het helemaal stil toen Latify de thuisploeg op voorsprong bracht. In de laatste minuut kon Brouckaert op een hoekschop een punt uit de brand slepen. In de toegevoegde tijd zorgde diezelfde Brouckaert, vanop de stip, voor een serieuze climax.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Jan 24, 2017 9:49 am

    HLN 24-01-2017

    Thierry Dailly "Nog elf veldslagen te gaan"

    Leider RWDM heeft afgelopen zondag pas in de toegevoegde tijd afstand kunnen nemen van het bescheiden Solrezienne. Door de late driepunter pakt Molenbeek de tweede periodetitel en is het nu al zeker van deelname aan de eindronde.

    RWDM heeft dus zijn eerste prijsje beet. De slotfase had echter kunnen geschreven zijn door Hitchcock. Immers, een kleine vijf minuten voor het einde van de reguliere speeltijd was Solrezienne op 2-1 gekomen. Ervaren rot Brouckaert kon weliswaar met twee treffers, waarvan de tweede vanop de stip, alsnog voor een climax zorgen. Daardoor blijft RWDM ook na de vijftiende speeldag aan kop in de Waalse derde amateurklasse A.

    "We hebben aan onszelf te danken dat we tot diep in de toegevoegde tijd hebben moeten wachten om zeker te zijn van de overwinning", verklaarde sportief manager Thierry Dailly na. "We hebben in de eerste periode immers voldoende kansen gekregen om bij de rust met 0-3 voor te staan. Een gemiste strafschop van Daal was één ding, maar Ngangué en Cabeke hadden ook pech toen hun bal niet in het doel verdween maar het doelhout raakte. Als je dan bij de eerste echte kans van je opponent eerst de gelijkmaker slikt en vervolgens bij de tweede mogelijkheid op achterstand komt, dan zou je van minder balen als een stekker. Maar gelukkig is gerechtigheid geschied, want op basis van ons spel en onze kansen hebben we meer dan verdiend die drie punten kunnen mee graaien."

    Het is Thierry Dailly ook niet ontgaan dat RWDM net zoals tegen Manage ook tegen Solrezienne te makkelijk tegendoelpunten slikte.

    "Individuele fouten lagen telkens aan de basis ervan. Gelukkig liep dat telkens keer goed af. De spelers in kwestie weten dat en ik twijfel er niet aan dat ze er alles zullen aan doen om deze in de toekomst te vermijden."

    Door de 2-3-zege pakte RWDM met nog een match te gaan de tweede periodetitel, maar niemand die daar om maalde.

    "Omdat ons finaal doel hoger ligt. We willen de titel zodat we rechtstreeks kunnen promoveren. Die eindronde is alleen maar een loterij, die we willen vermijden. We beseffen dat we nog elf veldslagen moeten proberen tot een goede einde te brengen."

    Nieuwsblad 24-01-2017

    “Winst dankzij lichte strafschop”

    Yohan Brouckaert trok RWDM over de streep met twee late goals. “Vijf minuten voor tijd scoorde Solrezienne de 2-1 toen de trainer de hele ploeg naar voor had gejaagd”, aldus Brouckaert

    “Op corner stelde ik gelijk en in blessuretijd kregen we een lichte strafschop na een fout van de doelman op mijn ploegmaat Cissé. Veel was er niet aan de hand, maar het was pas de eerste keer dat we de ref mee hadden dit seizoen. Voor de rust had Daal al een penalty gemist en daarom ging ik achter de bal staan. Veel stress had ik niet. Iemand moest trappen. Achteraf gezien was mijn strafschopgoal van cruciaal belang om de eerste plaats in het klassement te behouden.”




    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Jan 27, 2017 9:48 am


    HLN 27-01-2017

    Yohan Brouckaert "Hier voetballen is een plezier"

    Dat Yohan Brouckaert van grote waarde is voor RWDM bleek nog maar eens vorige zondag toen hij in de toegevoegde tijd een 2-1-achterstand omboog in een 2-3- zege tegen Solrezienne. Met zijn tien doelpunten tot dusver heeft hij alvast een grote verdienste in de huidige leidersplaats van de Molenbeekse club.

    Yohan Brouckaert is natuurlijk niet zomaar een voetballer. Met meer dan 250 wedstrijden op zijn teller in eerste en tweede klasse zorgt hij voor een pak ervaring bij de huidige leider in de Waalse derde amateurklasse A.

    Sinds de trainerswissel Rits-Brncic heeft Brouckaert zijn vaste plaats centraal op het middenveld gekregen, daar hij initieel werd aangetrokken om de rechterflank te bezetten. Maar op die plaats heeft huidig trainer Brncic voldoende mogelijkheden. Bruylandts en Cabeke zijn zeker waardige vervangers voor die positie, zeker nu Rivituso volledig hersteld is en als rechtsachter kan uitgespeeld worden. "In het begin was het wat zoeken op die positie, centraal in het middenveld. Maar gaandeweg voel ik me er steeds meer 'thuis'. Daar ik in het begin vooral aan mijn defensieve taken dacht, trek ik de laatste weken steeds meer mee in de aanval. Maar dat gebeurt altijd wel in overleg. En tot mijn grote vreugde rendeert dat, want ik pik toch regelmatig mijn goaltje mee."

    In tegenstelling met de voorbije seizoenen beleeft Yohan Brouckaert opnieuw heel veel plezier aan 's lands populairste balsport.

    "Dat klopt en daarom ook ben ik naar RWDM gekomen. Deze club had en heeft niet alleen steile ambities, maar ook een ongelooflijke achterban waarvoor je wekelijks je de ziel uit het lijft wil lopen. Opnieuw met goesting kunnen voetballen primeert boven de plaats waar ik uitgespeeld word. Daarom ook dat ik het totaal niet erg vond dat ik in het begin van het seizoen zelfs op de rechtsback moest depanneren. Dat de resultaten heel goed meevallen, heeft natuurlijk een grote invloed op de sfeer op en naast het veld."

    Zaterdag ontvangt RWDM Onhaye. Het betreft een inhaalwedstrijd van 14 januari die toen werd afgelast omwille van de sneeuw.

    "De confrontatie tegen Solrezienne heeft bewezen dat elke match ernstig moet genomen worden. Dat zal zaterdagavond niet anders zijn want we willen onze zegereeks verder zetten.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Jan 28, 2017 10:43 am

    Nieuwsblad 28-01-2017

    Somé ''Ik heb nog altijd spijt van die rode kaart''

    Na een schorsing van vier wedstrijden voor zijn rode kaart in de topper tegen Rebecq viert Ibrahim Somé dit weekend zijn rentree bij RWDM. ''Ik heb nog elke dag spijt van die rode kaart'', aldus Somé. ''Ik was wat gefrustreerd dat de scheids mijn doelpunt had afgekeurd, maar ik had hem natuurlijk nooit mogen uitschelden. Het is intussen van begin december geleden dat ik nog gespeeld heb, maar ik maak mij geen zorgen over mijn fysieke paraatheid. Ik leef als een prof. Ik heb een personal coach in de arm genomen en daardoor train ik drie keer in de twee 's morgens en 's avonds. Bovendien ligt het niveau van de groepstrainingen bij RWDM zo hoog dat mijn lange afwezigheid mij niet ontregeld heeft.''
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Jan 30, 2017 9:50 am


    HLN 30-1-2017

    Klus geklaard voor rust

    Leider RWDM pakte zonder problemen zijn zevende zege op rij. Slachtoffer van de Molenbeekse zegedrang was Onhaye, dat met forfaitcijfers werd ingeblikt. Bij RWDM werden de doelpunten door vijf verschillende spelers gemaakt.

    RWDM - ONHAYE 5-0

    Iets voorbij halfweg de eerste periode kwam RWDM verdiend op voorsprong door een treffer van de mee opgerukte Haidara. Met een vrijschop vanop 35 meter, die lichtjes afweek op het lichaam van bezoeker Demaerschalk, verdubbelde Kheyari niet veel later de score. Tien minuten voor de rust zorgde Lutula al voor nummer drie door de bal ik de kortste hoek te knallen. En er werd nog een vierde kleer gescoord voor de koffiebreak. Lutula speelde Daal mooi aan, die de doelman omspeelde en simpel kon scoren, zijn vijftiende van het seizoen. Op het halfuur, bij een 2-0-stand, waren de bezoekers wel herleid tot tien man na een aanslag van kapitein Cigana op Cissé.

    Vlak na de rust kreeg Daal op aangeven van Bruylandts de vijfde aangeboden, maar hij knalde hoog over. Na enkele wissels zakte het spelpeil. Twintig minuten voor tijd werd een overduidelijke fout in de grote rechthoek op Cissé niet gefloten, maar vijf minuten voor affluiten stonden de forfaitcijfers toch op het bord met een omhaal van de wederoptredende en ingevallen Somé op een knappe voorzet van Brouckaert.

    Voor aanvang van de wedstrijd tegen Onhaye werd er één minuut stilte gehouden naar aanleiding van het overlijden van de schoonmoeder van general manager Thierry Dailly. Liard pakte zijn derde gele kaart en is er volgende week tegen Tamines niet bij.


    RWDM: Santos Pravos, Cabeke, Kheyari, Haidara (69' Rivituso); Bruylandts Brouckaert, Liard (52' Maeyens), Cissé, Vanderhaegen; Daal (58' Somé), Lutula.

    Onhaye: Tonnet, Granville, Crucifix (57' Antoine), Weynant (70' Richard), Delplank, Fraiture (75' Mayinbi), Lefevre, Cigna, Gilain, Mohimont, Demaerschalck.

    Doelpunten: 25' Haidara (1-0), 28' Kheyari (2-0), 34' Lutula (3-0), 42' Daal (4-0), 85' Somé (5-0).

    Geel: Liard, Delplank - Rood: 30' Cigana - Toeschouwers: 2.800.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Feb 01, 2017 10:52 am

    HLN 1-2-2017

    Ibrahim Somé "Doelpunt goed voor vertrouwen"

    RWDM heeft slechts twintig minuten goed moeten voetballen om kipkap te maken van een zwak Onhaye dat al na een halfuur tot tien was herleid na een doodschop op Cissé. Ibrahim Somé maakte na bijna twee maanden zijn wederoptreden.

    Het is geweten dat Drazen Brncic geen verslapping duldt. Of dit de reden was waarom Ngangué en Rivituso in de basis plaats moesten ruimen voor Cissé en Bruylandts, daarop kregen we na afloop geen antwoord(en). Maar een winnende trainer heeft altijd gelijk. Tegen Onhaye pakte RWDM zijn zevende overwinning op rij en dit is een evenaring van het clubrecord. Halfweg de jaren tachtig boekte de Molenbeekse club al eens zeven zeges op een rij. Behalve de eerste basisplaats voor Sindou Cissé, die onder Brncic steeds meer boven water komt, was vooral de invalbeurt van Ibrahim Somé opgevallen. Niet dat hij de verdedigers van Onhaye tureluurs speelde, wel omdat hij met een zeer fraai schot de forfaitcijfers op het bord had gezet.

    "Ik ben eindelijk weer voetballer", lachte hij zaterdag nadat de ref de match had afgefloten. "De trainer had me gezegd dat ik zeker voldoende speelminuten zou krijgen zodat ik me kon tonen, maar vooral ook om matchritme op te doen. In de race naar de titel, die echter nog lang is, kan ik immers nog een grote bijdrage leveren aan de ploeg. In die optiek voelt die treffer bijzonder goed aan. Het geeft mijn vertrouwen een serieuze boost. Ik ben heel content dat ik het scoren nog niet heb verleerd. De trainer kan op mij rekenen als hij mij nodig heeft, ook al weet ik dat mijn concurrenten Daal en Lutula het ook bijzonder goed doen."

    Scherpe concurrentie

    Ondanks de ruime 5-0-zege was trainer Drazen Brncic niet helemaal opgewekt na afloop. "Als je bij de rust 4-0 voor staat en met een man meer speelt voor eigen volk, dan had ik verwacht dat we er na de pauze minstens evenveel zouden intrappen. Maar we hebben nog maar een keer kunnen scoren en hebben bovendien zelfs een grote kans weggegeven. Langs de andere kant kan ik ook begrijpen dat de spelers met het oog op de volgende wedstrijden geen risico's willen lopen om geschorst of geblesseerd te geraken als dat niet echt nodig is. Doordat er nauwelijks geschorste of geblesseerde spelers zijn, is de concurrentie bijzonder scherp. Dat is positief, want de komende weken zullen er zeker spelers schorsingen oplopen omdat ze al met twee kaarten achter hun naam staan."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Feb 04, 2017 9:42 am

    HLN 4-02-2017

    Sindou Cissé: "Vertrouwen coach niet beschamen"

    Niet zaterdagavond, maar zondagmiddag speelt RWDM zijn competitiewedstrijd tegen Tamines. De avond voordien werkt WS Brussel immers zijn duel af tegen Dender. Voor de match tegen het bescheiden geklasseerde Tamines is Liard geschorst.

    De kans dat Sindou Cissé opnieuw aan de aftrap komt, is niet gering. De technisch vaardige linkspoot van RWDM kreeg vorige week tegen Onhaye zijn eerste basisplaats dit seizoen en mocht de wedstrijd zelfs helemaal uitspelen. Hoewel hij niet gescoord had, mocht hij op een goede prestatie terugblikken. Het lijkt wel dat de gewezen AA Gent-speler helemaal lijkt te ontbolsteren onder trainer Drazen Brncic.

    "Ik was bijzonder blij met mijn eerste basisplaats. Ik was dan ook supergemotiveerd om mij te tonen. Niet zozeer door mijn dribbels, maar des te meer door mijn rendement voor de ploeg. Ik weet dat ik in het verleden te vaak oog had voor persoonlijke acties en de ploegmaten niet zag staan, maar sinds de komst van de nieuwe trainer werk ik daar hard aan en komt er ook een kentering. Het kan nog beter, maar ik ben ervan overtuigd dat het finaal goed zal komen. Mijn positiespel en het inleveren van de bal bij een ploegmaat zijn werkpunten waar ik de laatste weken keihard heb aan gewerkt."

    "Ik ben de coach alvast dankbaar dat hij gelooft in mij en ook tijd wil steken in mij om mij beter te maken. Inderdaad, we hebben al heel veel gepraat, met het gekende resultaat. Meer dan ooit beseft ik dat voetbal een ploegsport is en dat niet het individu centraal staat. In de komende wedstrijden wil ik die positieve trend doortrekken, ook al weet ik dat de plaatsjes heeft duur zijn en dat verslappen je een basisplaats kan kosten."

    Voor de rechtstreekse bewaker van Sindou Cissé moet het geen sinecure zijn om hem af te houden. "Ik hou ervan om mijn tegenstander met een technisch verfijnde beweging in de wind te zetten. Maar het mag geen doel op zich zijn. Een splijtende pass geven of een penalty uitlokken, dat kan ook leiden naar succes. Tegen Tamines moeten we zeker op onze hoede zijn, want ginds verloren we onze eerste punten en raakten we dus ons maximum kwijt", weet Cissé nog heel goed."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Feb 06, 2017 9:28 am

    HLN 6-2-2017

    Bruylandts verlost RWDM

    RWDM heeft niet zonder moeite de zege gepakt tegen Tamines dankzij een doelpunt iets voorbij het uur van Bruylandts. De was meteen de achtste winst op een rij, een clubrecord. RWDM doet een goede zaak, daar Rebecq verloor tegen Mons.

    RWDM - TAMINES 1-0

    Trainer Drazen Brncic moest in vergelijking met vorige week twee noodgedwongen wissels doorvoeren in de basisploeg. Liard was immers geschorst en werd vervangen door Maeyens. Brouckaert was licht geblesseerd en in zijn plaats kwam Ngangué weer aan de aftrap.

    De match kwam maar traag op gang. Pas halfweg de eerste periode kregen de talrijk opgekomen toeschouwers twee leuke momenten in evenveel minuten te zien. Eerst werd een doelpunt van Vanderhaegen, die mooi werd aangespeeld door Daal, terecht afgekeurd wegens buitenspel. Kort daarna kopte Daal onbegrijpelijk een voorzet van Ngangué naast het doel. Hoewel RWDM het meeste balbezit had, moest het wel opletten op de snelle tegenaanvallen van de bezoekers.

    RWDM kwam heel agressief uit de kleedkamer. Omstreeks het uur kreeg het liefst vijf goede kansen om de score te openen. De eerste werd door Bruylandts op de paal gekopt, vervolgens hadden Haidara, Lutula en Cabeke pech. Maar bij de vijfde was het wel bingo via een schot ter hoogte van de grote rechthoek van Bruylandts. Het stadion ontplofte. Met nog een klein kwartier te spelen had Daal de bezoekers de doodsteek kunnen geven, maar doelman Delferriere redde knap. Moding en Somé kregen in de laatste vijf minuten ook nog elkeen een goede kans om het af maken, maar beiden misten waardoor het bibberen bleef tot het verlossende laatste fluitsignaal.

    RWDM: Santos Pravos, Cabeke, Kheyari, Haidara, Vanderhaegen; Bruylandts, Ngangué, Maeyens, Cissé: Daal (80' Moding), Lutula (71' Somé),

    Tamines: Delferriere, Fournier, Delvigne, Gomez (90' Habdas), Leruth (63' Françotte), Porson, Mascaux, De Coster, Jeanmart, Noël, Deketelaere

    Doelpunten: 63' Bruylandts (1-0)

    Nieuwsblad 6-2-2017

    RWDM 1 - TAMINES 0

    Tamines maakte van in de eerste minuten duidelijk dat het voor een punt was gekomen. Ondanks het ultradefensieve spel van Tamines en het moeilijk bespeelbare veld geraakte RWDM toch aan een resem kansen. Door pech en een ondermaatse afwerking bleef de verdiende voorsprong uit. In het derde kwart van de match liet RWDM de bezoekers niet meer los en de verstikkende druk mondde uiteindelijk uit in een subliem doelpunt van uitblinker Bruylandts.

    In de slotfase kreeg Mascaux nog een ongelooflijke kans om de perfecte hold up te plegen, maar zijn schot ging ver over. Door de verrassende thuisnederlaag van Rebecq staan de Brusselaars nu al vier punten los in het klassement.

    SCHEIDSRECHTER: Liegeois.

    DOELPUNT: 65' Bruylandts 1-0.

    RWDM: Santos Pravos, Cabeke, Haidara, Kheyari, Vanderhaegen, Maeyens, Ngangue, Lutula (71' Somé), Cissé, Daal (80' Moding), Bruylandts.

    TAMINES: Delferiere, Fournier, Delvigne, Gomez, Leruth (63' Françotte), Porson, Mascaux, De Coster, Jeanmart (90' Habdas), Noël (80' Van Den Abeele), Deketelaere.

    GELE KAART: Porson
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Feb 07, 2017 9:56 am

    Nieuwsblad 7-2-2017

    Iliess Bruylandts “Ritme te pakken om op eerste plaats te blijven”

    Het kostte RWDM bloed, zweet en tranen om afstand te nemen met Tamines. De winning-goal van Iliess Bruylandts, een vluchtschot van net buiten de zestien, was om van te smullen. “Toen ik de bal zag naderen, heb ik geen moment getwijfeld”, aldus Bruylandts, die met zes goals en evenveel assists een groot aandeel heeft in de eerste plaats. Niet mijn mooiste doelpunt, wel een belangrijk allicht in de eindafrekening. De kloof met Rebecq bedraagt vier punten. Met nog negen matchen te gaan is dat geen onoverkomelijke kloof. Na de achtste zete op rij hebben we het goede ritme te pakken om op die eerste plaats te blijven.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Wed Feb 08, 2017 9:58 am

    HLN 8-2-2017

    Acht zeges op rij clubrecord

    Tegen Tamines heeft RWDM gedaan wat het moest doen: winnen. Ook al ging dat niet van een leien dakje. Een gebrek aan efficiëntie in de afwerking zorgde lange tijd voor nerveus gedoe bij RWDM, maar Bruylandts zorgde met zijn doelpunt voor een historisch clubrecord.

    Immers, nooit eerder was het RWDM gelukt om acht keer na elkaar te winnen. Ook niet in de gouden jaren van de volksclub. Het dertig jarig clubrecord van zeven overwinningen op een rij, dat half weg de jaren tachtig werd gerealiseerd, is dus aan diggelen. Met dank aan Ilies Bruylandts, de huurling van Lierse.

    "Dat we de drie punten hebben kunnen thuis houden dankzij mijn doelpunt is leuk, maar niet het belangrijkste voor mij. Ik ben slechts één van de vele spelers, de ploeg primeert. We moeten durven bekennen dat we best een hele lastige wedstrijd hebben gehad tegen Tamines, dat met zes verdedigers speelde en louter op de counter speculeerde. Maar we zijn die tactiek intussen gewoon geraakt, want de meeste ploegen komen hier zo spelen."

    RWDM heeft het verschil pas in de tweede helft kunnen maken door enkele versnellingen hoger te schakelen. "In de eerste periode hebben we iets te veel op het - te trage - ritme van onze tegenstander gespeeld. Tijdens de rust heeft de coach ons serieus wakker geschud en gevraagd om het ritme serieus op te drijven. Met het gekende resultaat. Het is best een zware fysieke uitputtingsslag geworden, want het veld lag er zwaar bij en we moesten constant pressing op de bal zetten. Dat we tot de laatste minuut hebben moeten knokken, dat hebben we aan onszelf te danken. We hebben immers voldoende kansen gekregen om de match in een vroeger stadium in ons voordeel te beslechten. Gelukkig is het goed afgelopen. En of je nu met 1-0 winst of met 5-0, het levert je evenveel punten op. Dat naaste achtervolger Rebecq met het kleinste verschil verloren heeft tegen Mons voelt aan als een tweede overwinning. Maar laat ons rustig blijven. Een voorsprong van vier punten is mooi, maar met nog negen wedstrijden te gaan, kan er nog veel gebeuren. We moeten rustig blijven en serieus blijven verder werken."
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Feb 11, 2017 10:38 am

    HLN 11-02-2017

    "Toch wel extra geprikkeld"

    Sinds de komst van Drazen Brncic verloor RWDM nog niet. Sterker, in competitieverband boekte 'Meulenbeek' al acht zeges op een rij, goed voor een clubrecord, terwijl het in de oefenmatch tegen Union vlak voor Kerst een 1-1-gelijkspel boekte. Zaterdag wacht RWDM zeker de hel in en tegen Bergen.

    Met het duel Bergen-RWDM, twee gewezen eersteklassers, staat er in de Waalse derde klasse amateur A een onvervalste topper op het programma. De cijfers liegen niet. Bergen pakte in zijn laatste acht wedstrijden 19 op 24, terwijl RWDM het maximum van de punten bijeen sprokkelde (24 op 24). Met 36 doelpunten beschikt Mons over de vierde beste aanval van de reeks tot dusver, RWDM staan met 51 treffers op nummer één. Op defensief vlak kan Bergen dan weer betere papieren voorleggen: slechts 16 tegengoals, RWDM heeft er twee meer moeten incasseren.

    In de heenwedstrijd pakte RWDM eerder een gevleide en moeizame zege met het kleinste verschil, wat na afloop voor heel wat frustraties zorgde bij de ploeg uit Henegouwen, waar ex-Brussels-speler Bruno Christ de sportieve baas is. "We speelden thuis tegen Mons inderdaad niet echt groots", herinnert Anthony Cabeke, vorige zondag de absolute uitblinker bij RWDM, zich nog goed. "We zaten toen in een mindere periode en waren al blij dat we die moeilijke match tot een goed einde hadden kunnen brengen. Na afloop kregen we het 'verwijt' van Bergen dat we een onwaardige titelkandidaat waren. Ik kan best begrijpen dat je na afloop ontgoocheld bent, maar zoiets zeggen doe je beter niet. Wat toen gezegd is, staat nog fris in ons geheugen gegrift en zal ons extra prikkelen zaterdagavond. We willen doorgaan op ons elan en de zeges verder aan elkaar blijven breien. Hoe langer we blijven winnen, hoe dichterbij we bij ons doel komen. En dat is de titel pakken."

    In vergelijking met de wedstrijd tegen Tamines vorige zondag, kan trainer Drazen Brncic terug een beroep doen op ervaren rotten Liard, die geschorst was, en Brouckaert, die licht geblesseerd was. "Ik denk dat we een totaal andere match gaan krijgen. Tamines kwam bij ons met zes man voor zijn doel spelen en speculeerde duidelijk op de counter. Ik verwacht niet dat Bergen op dezelfde wijze gaan voetballen. Bergen speelt thuis en zal iets willen tonen aan haar publiek. We moeten vooral slim spelen en onze momenten kiezen."

    Nieuwsblad 11-02-2017

    “Iedereen is voor mij even belangrijk”

    Drazen Brncic is er op korte tijd in geslaagd om van RWDM een kampioenenploeg te maken. “Ik hamer op een ding: het teambelang”, aldus Brncic. “Voor mij zijn de jongens die twee minuten mogen invallen even belangrijk als de onbetwiste titularissen. Op mijn eerste werkdag heb ik de spelers gezegd dat ik iedereen nodig zou hebben. Weydisch en Essikal, die revalideerden van een zware blessure, en tweede doelman Dotrimont zijn de enige spelers die geen speelminuten hebben gekregen.” Mons is een van de laatste hordes op weg naar de titel. “Mons is de ploeg in vorm. Ze dienden Rebecq vorige week hun eerste thuisnederlaag aan en ze legden er acht in het mandje bij Profondeville.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Feb 13, 2017 9:15 am

    HLN 13-02-2017

    Quevy-Bergen - RWDM 2-3

    Wat een droomstart voor de mannen van coach Brncic, want na amper twee minuten kon Cisse de score openen. Molenbeek dacht het varkentje snel te wassen en viel terug op een goede organisatie. De thuisploeg knokte zich op een zwaar veld echter in de partij en kon net voor het halfuur verdiend de bordjes in evenwicht hangen. De Henegouwers drukten door en vijf minuten voor de rust stonden ze plots verrassend op voorsprong. Na de break kwam RWDM meer gedreven het veld op en de ingevallen Some bedankte zijn coach met een knappe gelijkmaker. De thuisploeg kreeg het nu fysiek moeilijker en in de slotfase kwamen de gasten sterk opzetten. En zoals vaak dit

    seizoen leek RWDM toch op puntenverlies af te stevenen, maar ruim in blessuretijd kon Haidara met een hold-up toch nog zijn team aan de winst helpen. Dat noemen ze dan het geluk van een toekomstige kampioen.

    Quévy-Bergen: De Amicis, Saussez, Ruggeri, Amallah, Ciot, Slaiki, Palmeri, Chebaiki, Bah (83' Mairesse), Dauby (58' Gilson), Canard (74' Beugnies).

    RWDM: Santos Pravos, Vanderhaegen, Kheyari, Haidara, Cabeke, Liard, Brouckaert, Bruylandts (72' Rivituso), Cisse, Lutula (58' Some), Daal (78' Ngangue).

    Doelpunten: 2' Cisse (0-1), 29' Dauby (1-1), 40' Canard (2-1), 64' Some (2-2), 93' Haidara (2-3).

    Geel: Bah, Amallah, Daal, Cisse, Some.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Thu Feb 16, 2017 10:05 am

    HLN 15-2-2017

    Zeven keer winnen volstaat

    RWDM heeft - weliswaar op de valreep - een schitterende zaak gedaan in de strijd om de titel in de Waalse derde amateurklasse A door op het veld van concurrent Bergen te gaan winnen. Na de winning goal van Haidara in de slotseconden van de toegevoegde tijd gingen de bijna duizend meegereisde Molenbeekse fans terecht uit hun dak.

    Ondanks een vroege voorsprong van Cissé en een sterk eerste halfuur, keek de ploeg van trainer Drazen Brncic tegen een 2-1-achterstand aan bij de rust. Toch las hij zijn spelers niet de levieten.

    "Daar was ook geen reden voor", verklaarde hij onder meer voor de camera's van TV Brussel. "Ik was best tevreden wat we in de eerste vijfenveertig minuten op de mat hadden gebracht. Daarom heb ik tijdens de rust gezegd dat we op dezelfde manier moesten blijven verder voetballen. Als Bergen een 0-1-achterstand kon omzetten in een 2-1-voorsprong, dan moesten mijn spelers daartoe ook in staat zijn. En zo is ook geschied. Het was op het nippertje, maar we hebben de zege niet gestolen", vond de Kroatische coach in Brusselse loondienst.

    Hoewel een resultaat niet staat of valt met én speler, was Sherif Haidara na afloop de grote held bij Molenbeek en de meest gevraagde man. Het is overigens niet de eerste keer dat hij in de slotfase van een wedstrijd een resultaat in het voordeel van RWDM kan beslechten.

    "Natuurlijk doet het met enorm plezier om de ploeg de zege te schenken. Maar het draait niet alleen om mijn persoontje. Ik stond gewoon op de juiste plaats", bleef de verdediger zeer bescheiden. "Veel belangrijker is dat we die vier punten voorsprong behouden op onze eerste achtervolger Rebecq. En dat na een match tegen een tegenstander die toch aan een zeer sterke reeks bezig was."

    In de resterende acht wedstrijden heeft RWDM genoeg aan zeven zeges, voor zover de concurrentie geen steken meer laat vallen.

    "We mogen niet verslappen", blijft Haidara waakzaam. "Want we zijn er nog steeds niet. Zaterdag tegen Profondeville wordt weer een lastige klip, want neem maar aan dat onze komende tegenstander ons met een dubbele afweergordel zal opvangen.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Sat Feb 18, 2017 9:36 am

    Nieuwsblad 18-02-2017

    Brncic ''Ook tegen de laatste nederig zijn''

    RWDM krijgt vanavond rode lantaarn Profondeville over de vloer dat met nul punten afgetekend laatste staan. ''In heel mijn carrière als voetballer en trainer heb ik nog geen enkele ploeg de competitie zien beëindigen zonder punten'', zegt trainer Drazen Brncic.

    ''Ik heb de spelers al gewaarschuwd: het is niet tegen ons dat ze de eer zullen redden door een punt te pakken. We moeten nederig zijn aangezien de spelers onder de vorige trainer pas in de laatste minuten met 3-4 gewonnen hebben bij Profondeville. Ze scoorden drie van hun elf doelpunten tegen ons en dat zegt eigenlijk genoeg. Sinds de trainerswissel gaat het beter. Tegen Rebecq, toch de nummer twee, incasseerden ze slechts een doelpunt.'
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Feb 20, 2017 9:23 am

    HLN 20-2-2017

    Brouckaert maakt verschil tegen rode lantaarn

    Het heeft leider RWDM veel moeite gekost om rode lantaarn Profondeville van zich af te houden. De onnodige uitsluiting van Somé, na beledigingen aan het adres van de lijnrechter, zou wel eens serieuze gevolgen kunnen hebben voor de spits in kwestie.

    RWDM - Profondeville 2-1

    Na een studieronde van een kwartier kreeg thuisspeler Cabeke de eerste grote kans, maar hij mikte de bal van kortbij op de vuisten van de bezoekende keeper Salmon. Halfweg de eerste periode kende Lutula pech toen zijn poging op de paal strandde. Iets voorbij het halfuur werd de thuisploeg tot tien herleid nadat RWDM-spits Somé het blijkbaar nodig vond na een kleine fout om de lijnrechter te schofferen. RWDM bleef echter baas en in de laatste vijf minuten kreeg het nog drie goeie kansen. De eerste van Haidara, een kopbal, werd door de doelman gepareerd. Kort daarna zoefde een schot van Bruylandts over doel. Derde keer, goede keer. Ngangué devieerde de bal tot bij Lutula, die het leder in de verste hoek knalde.

    Ook na de rust domineerde RWDM, maar een - letterlijke - uitschuiver van Haidara lag aan de basis van de gelijkmaker door Guery. De bezoekende pret was van korte duur want niet veel later liet Brouckaert op een perfecte voorzet van Cissé het stadion weer ontploffen nadat zijn kopbal via de paal en keeper toch in doel verdween. Brouckaert en Lutula hadden elk nog een goeie kans, maar hun schoten misten de goede richting.

    RWDM: Santos Pravos, Rivituso (85' Delsanne), Kheyari, Haidara; Cabeke (61' Vanderhaegen), Brouckaert, Liard, Nagangué (50' Cissé), Bruylandts, Lutula, Somé

    Profondeville: Salmon, Buta, Mrion, Servais (45' Mechach), Melotte (80' Nelis-Culot), Cima, Guery, Blanchard, Trompette, N'Diaye, Moermans (46' Beguin)

    Doelpunten: 42' Lutula (1-0), 69' Guery (1-1), 73' Brouckaert (2-1)

    Geel
    : Beguin, Brouckaert, Haidara.

    Rood: 33' Somé.

    Publiek: 2.900.

    Ontslag dreigt voor RWDM-spits Somé

    Ibrahim Somé hangt een zware straf, zo niet een ontslag, boven het hoofd van zijn club RWDM. De Molenbeekse spits zou de lijnrechter zwaar beledigd hebben, waarvoor hij meteen rood kreeg en zo zijn ploeg serieus in de steek heeft gelaten tegen rode lantaarn Profondeville. Maar zelfs met tien kon RWDM toch nog winnen. Somé wacht op zijn minst 4 speeldagen schorsing. De drie voorwaardelijke die hij had gekregen bij een vorig incident worden nu effectief en voor deze rode kaart wacht hem minstens ook zeker één schorsing zo niet drie extra speeldagen. In de resterende zeven wedstrijden zal hij dus niet veel meer in actie komen. In de wandelgangen circuleerde na de match zelfs het bericht, dat echter niet bevestigd werd, dat Somé mogelijk ontslagen zou worden
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Tue Feb 21, 2017 9:46 am

    HLN 21-2-2017

    Yohan Brouckaert "Match om snel te vergeten"

    RWDM heeft de 2-1-zege tegen Profondeville niet cadeau gekregen. Integendeel, de jongens van trainer Drazen Brncic moesten heel diep gaan om de tiende overwinning op rij te pakken. Brouckaert voorkwam een blamage. Somé daarentegen heeft zich quasi onmogelijk gemaakt bij RWDM.

    Wie dacht dat Profondeville, laatste met nog steeds nul punten, zich naar de slachtbank zou laten leiden in het goedgevulde Machtensstadion kwam bedrogen uit. De tactiek van Profondeville verraadde meteen met welke bedoeling het naar Molenbeek was afgezakt: geen doelpunten slikken en als het even kon op de tegenaanval prikken. Pas in het zicht van de rust kon RWDM via Lutula iets forceren.

    "We hebben die ganse eerste periode op de speelhelft van onze tegenstander gespeeld, maar het was heel moeilijk om een gaatje te vinden in de defensie", bekende aanvaller Lutula, die weliswaar toch de score kon openen. "Alleen door heel snel te combineren en constant druk te zetten, zijn we erin geslaagd om die verdiende voorsprong op het bord te brengen."

    Doemscenario

    Na de gelijkmaker van Profondeville halfweg de tweede periode kon je haast een muis horen lopen in het stadion ,waar quasi iedereen dacht aan een doemscenario waarbij de rode lantaarn zijn eerste punt van het seizoen zou pakken tegen uitgerekend leider RWDM. Maar met een magistrale voorzet van Cissé en ietwat lucky-goal van Yohan Brouckaert kon een blamage vermeden worden. "Als je een uur lang met een man minder speelt, is het niet altijd makkelijk om je wil op te leggen", verklaarde matchwinnaar Brouckaert.

    "Die tegengoal viel op een heel slecht moment, maar gelukkig zijn we snel weer op voorsprong gekomen, waardoor Profondeville snel zijn egelstelling moest verlaten. Eigenlijk mogen en kunnen we niet tevreden zijn over onze prestatie. Als we met elf blijven, dan had het hier een feest kunnen worden. Nu heeft iedereen tien procent extra moeten geven doordat Somé op een domme manier rood pakte. Het is een match om snel te vergeten, het belangrijkste zijn de drie punten. De break van een week zal deugd doen. Maar het rustig aan doen, dat zit er niet in. Tegen de volgende wedstrijd, over twee weken op RJ Waver, moeten we er weer staan."

    Nieuwsblad 21-2-2017

    ''We moeten als ploeg beter verdedigen''

    RWDM ontsnapte ternauwernood aan een regelrechte afgang tegen rode lantaarn Profondeville. Opvallend is wel dat Profondeville vier van zijn twaalf doelpunten scoorde tegen de Brusselaars. “We moeten als ploeg dringend beter gaan verdedigen”, zegt Yohan Brouckaert. “Offensief zitten we goed, maar tegen de ploegen uit de bovenste helft van het klassement zal het niet telkens lukken om drie doelpunten te maken.”

    Vooral de uitsluiting van Somé bracht RWDM in de problemen. “Ik kan begrijpen dat je al de controle verliest over je emoties. Maar voor Somé was het de tweede rode kaart voor eenzelfde inbreuk. Dat kan niet. Hij heeft niet alleen zichzelf maar heel de ploeg benadeeld.”
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Mon Feb 27, 2017 2:53 pm


    Nieuwsblad 27-2-2017

    RWDM nam nog geen beslissing in verband met Ibrahim Somé, die vorige week voor de tweede keer werd uitgesloten voor verbaal geweld ten aanzien van de scheidsrechter. De directie wacht het scheidsrechtersrapport af voor het maatregelen wil nemen. Somé traint voorlopig niet meer mee. Drazen Brncic gaf zijn spelers tot zondag vrij. Donderdag won RWDM een oefenduel op Lebbeke met 3-1.

    HLN 27-2-2017

    In een oefenwedstrijd op het veld van de Oost-Vlaamse derdeklasser FC Lebbeke won RWDM met 1-3-cijfers. Nadat de jongens van trainer Brncic omstreeks het halfuur op achterstand waren gekomen, kon Ngangué net voor de rust nog gelijkmaken. Een kwartier voor tijd zorgde een owngoal bij de thuisploeg voor 1-2. Tien minuten voor affluiten zette Lutula de 1-3-eindcijfers op het bord.

    Bij RWDM speelden ook Weydisch en Essikal, die lang geblesseerd zijn geweest, vijfenveertig minuten mee.
    avatar
    Belgiomediaman


    Aantal berichten : 349
    Registratiedatum : 2015-08-24

    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Belgiomediaman Fri Mar 03, 2017 9:39 am


    Nieuwsblad 2-3-2017

    Voetbalclub RWDM zet zich in voor ernstig zieke ex-speler: “We geven Pascal niet op”

    Het mag dan 25 jaar geleden zijn dat Pascal Jacobs voor RWDM speelde, ze zijn hem nog niet vergeten. Jacobs is ernstig ziek. De dokters van het UZ Gent hebben hem al opgegeven, maar zijn vrouw Valerie niet en zijn ex-club evenmin.

    “Het gaat niet goed met Pascal”, zegt zijn vrouw Valerie Vertriest. “Hij heeft erg veel pijn en komt amper nog zijn bed uit. De dokters van het UZ Gent hebben hem al opgegeven. Pascal lijdt aan Guillain-Barré, een zeldzame zenuwaandoening waarbij het immuunsysteem zich tegen het lichaam keert. Toen de diagnose gesteld werd, kregen we nochtans te horen dat hij weer beter zou worden. Hij zou diep gaan en daarna er weer bovenop komen.”

    “Nu zeggen de dokters dat hij er niet meer bovenop komt. Als ik vraag waarom, krijg ik geen antwoord. Ik probeer andere dokters te vinden, in België en in Nederland, die hem wel kunnen helpen. We geven Pascal niet op.”

    Valerie staat er niet alleen voor. Toen een andere speler, Peter Thijs, te horen kreeg dat Pascal ernstig ziek was, besloot hij iets te doen.

    Geld inzamelen

    En dat RWMD daarbij betrokken zou worden, stond buiten kijf. Toen Pascal tussen '90 en '94 voetbalde bij de club uit Molenbeek, was Peter Thijs er keeper.

    “We zetten verschillende acties op poten om geld in te zamelen. Pascal kan niet blijven in het ziekenhuis en moet een nieuw onderkomen vinden. Dat zijn extra kosten die bovenop de medische kosten komen. Over enkele maanden willen we een benefietmatch organiseren tussen oud-spelers van AA Gent en RWDM, twee clubs waarbij Pascal nog gevoetbald heeft. Er worden momenteel ook truitjes geveild ten voordele van Pascal. Ex-speler Alain De Nil biedt een RWDM-truitje aan uit 1977 dat André Ras droeg tijdens een vriendschappelijk toernooi van Atletico Madrid.”

    Sprakeloos

    De club heeft vorige maand ook een rekeningnummer geopend om financiële giften te verzamelen voor de speler die 112 keer haar kleuren verdedigde. Dat rekeningnummer werd onlangs afgesloten, maar RWDM blijft vechten voor Pascal.

    “Ondanks alles wat we hebben meegemaakt, hebben de supporters en de mensen van het huidige bestuur nooit hun hart voor de club verloren”, zegt Thijs. “RWDM is altijd al een warme club geweest. De spelers van toen zijn we niet vergeten.”

    “Ik was sprakeloos toen ik hoorde wat ze voor hem willen doen”, zegt echtgenote Valerie, die momenteel alleen voor haar drie kinderen moet zorgen. “Dit is echt ongelooflijk.”

    Wie Valerie wil steunen of zelf iets wil doen, kan terecht op de Facebookpagina 'Pascal Jacobs, We don't give up Frim GBS to CIDP'

    Sponsored content


    PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS) - Page 7 Empty Re: PRESS ARTICLES (ARTICLES ONLY, NO REACTIONS)

    Post by Sponsored content

      Similar topics

      -

      Current date/time is Fri Apr 26, 2024 12:11 pm